Κυριακή 28 Δεκέμβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προτάσεις ανάσας για την Αττική

Αναστολή οικοδομικών εργασιών, κατεδαφίσεις κτιρίων ή τμημάτων τους και ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς - με πρώτο και κύριο το τραμ - προτείνει η μελέτη του ΕΜΠ. Σειρά άμεσων πολεοδομικών και κυκλοφορικών παρεμβάσεων υποδεικνύουν οι ειδικοί

Ολόκληρα κτίρια ή τμήματά τους, όπως αυθαίρετα δώματα, προκτίσματα ή και ακόμη και νόμιμοι όροφοι υψηλών κτιρίων που για λόγους λειτουργικούς, στατικούς και αισθητικούς δεν μπορούν ή δεν πρέπει να αποκατασταθούν, επιβάλλεται να κατεδαφιστούν.

Αυτή και μόνο η διαπίστωση των ερευνητών, η οποία είναι ενταγμένη στα επεμβατικά μέτρα των πολεοδομικών προτάσεων, αποκαλύπτει με τον καλύτερο τρόπο την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο τσιμεντένιος Λαβύρινθος του λεκανοπεδίου της Αττικής. Μάλιστα, η έρευνα του Σπουδαστηρίου Πολεοδομικών Ερευνών προχωρά ακόμα περισσότερο και θεωρεί αναγκαία την "επιλεκτική αναστολή οικοδομικών εργασιών σε ιδιαίτερα προβληματικά τμήματα παρόδιων ζωνών κυρίων οδών ή και στο συνολικό μήκος ορισμένων απ' αυτές, ιδίως όταν δεν παρεμβάλλεται παράπλευρη οδός και την εξαίρεση όλων των παρόδιων ζωνών κυρίων αρτηριών από τις περιοχές υποδοχής μεταφερόμενου Συντελεστή Δόμησης".

Επείγουσες παρεμβάσεις

Μερικά από τα άμεσα μέτρα που πρέπει να παρθούν και που προτείνει η μελέτη του ΕΜΠ είναι τα εξής:

  • Ο περιορισμός εγκατάστασης ή ακόμα και η απαγόρευση χρήσεων με πρόσωπο και μοναδική είσοδο επί κύριας οδού, που προκαλούν έλξη τροχοφόρων διαφόρων κατηγοριών και επομένως και μεγάλο αριθμό μετακινήσεων (εμπορικά κέντρα και υπεραγορές, αίθουσες θεαμάτων και συγκεντρώσεων, εκθεσιακά κέντρα κ.ά.), αφού ο αυξημένος όγκος μετακινήσεων αυξάνει την "πίεση" για άμεση πρόσβαση προς τον κύριο οδικό άξονα, που δεν μπορεί πλέον να περιοριστεί με απαγορεύσεις.
  • Η εξασφάλιση σε υφιστάμενα κτίρια πρόσβασης από άλλες "διόδους" πλην του παρόδιου μετώπου, η κατασκευή γκαράζ ή μετατροπή υπογείων και άλλων χώρων σε γκαράζ για επιβατικά αλλά και κατά το δυνατό και για φορτηγά τροφοδοσίας, η μετατροπή υφιστάμενων ισογείων σε πυλωτές προς εξασφάλιση στάθμευσης ή στάσης εκτός οδού και ο καθορισμός επιτρεπόμενων χρήσεων στις "ιδιωτικές παρόδιες ζώνες", είναι από τα βασικά επεμβατικά μέτρα στον τομέα της Πολεοδομίας που προτείνει η έρευνα του ΕΜΠ.
  • Η σύνταξη "ειδικών κανονισμών ανά κλάδο χρήσης γης". Για τη ριζική αντιμετώπιση της κατάστασης θα πρέπει για κάθε χρήση να υπάρχει κανονισμός, στον οποίο θα περιέχονταν διατάξεις για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες μια τέτοια χρήση θα χωροθετούνταν στον κύριο οδικό δίκτυο, με σκοπό να μην επαυξηθεί, αλλά να ελεγχθεί η υφιστάμενη εγκατάσταση.
  • Οι παρόδιες εγκαταστάσεις χρήσεων θα πρέπει: να μην επιβαρύνουν συνολικά τον κυκλοφοριακό φόρτο της οδού πέραν του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου που υπαγορεύεται από την κατασκευή της, να μην επιβαρύνουν με τις συνεχείς προσβάσεις τη μέση ταχύτητα κυκλοφορίας πέραν του ανώτατου επιτρεπτού, ώστε να εξασφαλίζεται η απαραίτητη κυκλοφοριακή ροή της και η κάθε εγκατάσταση χρήσης να χρησιμοποιεί περίπου στον ίδιο βαθμό την οδό και να μη δημιουργεί προβλήματα στις άλλες χρήσεις.
Κυκλοφοριακές προτάσεις

Η συνεχής αύξηση της χρήσης του ΙΧ αυτοκινήτου και τα προβλήματα που αυτή δημιουργεί, οδηγεί πολεοδόμους και κυκλοφοριολόγους από κοινού στο συμπέρασμα, ότι οι απαιτούμενες συνθήκες για την επίτευξη μιας ομαλής κυκλοφορίας μπορούν να εξασφαλιστούν μόνο με την αύξηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Αυτή είναι μία από τις βασικές διαπιστώσεις και απαιτούμενα κυκλοφοριακά μέτρα που προτείνονται από την έρευνα για τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας του κύριου οδικού δικτύου. Τα μέτρα αυτά είναι:

- Κατασκευή διαχωριστικών νησίδων, οι οποίες να βελτιώνουν την κυκλοφοριακή ροή.

- Βελτίωση της σήμανσης και τοποθέτηση σηματοδοτών ώστε οι διαβάσεις των πεζών να ορίζονται σαφώς και να επιτυγχάνεται καλύτερη κυκλοφοριακή ροή.

- Δημιουργία λεωφορειοδρόμων όπου είναι δυνατόν και βελτίωση των συνθηκών της κίνησης με ΜΜΜ με αύξηση των δρομολογίων.

- Αμεση απελευθέρωση του χώρων των πεζοδρομίων από οποιασδήποτε μορφής εμπόδια όπως πινακίδες, μπάζα, κάδους κλπ.

- Αμεση τοποθέτηση ηχοπετασμάτων σε κρίσιμα σημεία ηχορύπανσης, με φύτευση ή συνδυασμό φύτευσης με κατασκευαστικά στοιχεία.

Κανονιστικά μέτρα

- Κατηγοριοποίηση του οδικού δικτύου με βάση το ρόλο της κάθε οδού και την κατανομή των λειτουργιών σε σύνδεση, πρόσβαση και παραμονή.

- Θέσπιση αυστηρών προδιαγραφών για το σχεδιασμό και την κατασκευή κάθε οδικού άξονα.

- Ελεγχος προσβάσεων, οργανωτική διάρθρωση των αρμοδίων για τη διαχείριση των προσβάσεων υπηρεσιών, διευθέτηση του τρόπου πρόσβασης, χωροθέτηση πρόσβασης, κυκλοφοριακή ρύθμιση και θέσπιση κανόνων χρήσης και συντήρησης.

- Επιβολή της ελεγχόμενης στάθμευσης και διευθέτηση των αναγκών στάθμευσης για κάθε χρήση.

- Διευθέτηση της κυκλοφορίας μέσω των διαδρόμων κυκλοφορίας.

- Διευθέτηση των διαδρόμων κίνησης των πεζών, οριοθέτηση χώρου για τοποθέτηση ειδικού εξοπλισμού και ελεύθερου χώρου στα πεζοδρόμια και τοποθέτηση πεζογεφυρών.

- Σχεδιασμός που προωθεί τη χρήση ΜΜΜ σε συνδυασμό με μια ορθολογικότερη οργάνωση του συστήματος μεταφορών.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ