Αναστολή οικοδομικών εργασιών, κατεδαφίσεις κτιρίων ή τμημάτων τους και ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς - με πρώτο και κύριο το τραμ - προτείνει η μελέτη του ΕΜΠ. Σειρά άμεσων πολεοδομικών και κυκλοφορικών παρεμβάσεων υποδεικνύουν οι ειδικοί
Ολόκληρα κτίρια ή τμήματά τους, όπως αυθαίρετα δώματα, προκτίσματα ή και ακόμη και νόμιμοι όροφοι υψηλών κτιρίων που για λόγους λειτουργικούς, στατικούς και αισθητικούς δεν μπορούν ή δεν πρέπει να αποκατασταθούν, επιβάλλεται να κατεδαφιστούν.
Αυτή και μόνο η διαπίστωση των ερευνητών, η οποία είναι ενταγμένη στα επεμβατικά μέτρα των πολεοδομικών προτάσεων, αποκαλύπτει με τον καλύτερο τρόπο την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο τσιμεντένιος Λαβύρινθος του λεκανοπεδίου της Αττικής. Μάλιστα, η έρευνα του Σπουδαστηρίου Πολεοδομικών Ερευνών προχωρά ακόμα περισσότερο και θεωρεί αναγκαία την "επιλεκτική αναστολή οικοδομικών εργασιών σε ιδιαίτερα προβληματικά τμήματα παρόδιων ζωνών κυρίων οδών ή και στο συνολικό μήκος ορισμένων απ' αυτές, ιδίως όταν δεν παρεμβάλλεται παράπλευρη οδός και την εξαίρεση όλων των παρόδιων ζωνών κυρίων αρτηριών από τις περιοχές υποδοχής μεταφερόμενου Συντελεστή Δόμησης".
Μερικά από τα άμεσα μέτρα που πρέπει να παρθούν και που προτείνει η μελέτη του ΕΜΠ είναι τα εξής:
Η συνεχής αύξηση της χρήσης του ΙΧ αυτοκινήτου και τα προβλήματα που αυτή δημιουργεί, οδηγεί πολεοδόμους και κυκλοφοριολόγους από κοινού στο συμπέρασμα, ότι οι απαιτούμενες συνθήκες για την επίτευξη μιας ομαλής κυκλοφορίας μπορούν να εξασφαλιστούν μόνο με την αύξηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Αυτή είναι μία από τις βασικές διαπιστώσεις και απαιτούμενα κυκλοφοριακά μέτρα που προτείνονται από την έρευνα για τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας του κύριου οδικού δικτύου. Τα μέτρα αυτά είναι:
- Κατασκευή διαχωριστικών νησίδων, οι οποίες να βελτιώνουν την κυκλοφοριακή ροή.
- Βελτίωση της σήμανσης και τοποθέτηση σηματοδοτών ώστε οι διαβάσεις των πεζών να ορίζονται σαφώς και να επιτυγχάνεται καλύτερη κυκλοφοριακή ροή.
- Δημιουργία λεωφορειοδρόμων όπου είναι δυνατόν και βελτίωση των συνθηκών της κίνησης με ΜΜΜ με αύξηση των δρομολογίων.
- Αμεση απελευθέρωση του χώρων των πεζοδρομίων από οποιασδήποτε μορφής εμπόδια όπως πινακίδες, μπάζα, κάδους κλπ.
- Αμεση τοποθέτηση ηχοπετασμάτων σε κρίσιμα σημεία ηχορύπανσης, με φύτευση ή συνδυασμό φύτευσης με κατασκευαστικά στοιχεία.
- Κατηγοριοποίηση του οδικού δικτύου με βάση το ρόλο της κάθε οδού και την κατανομή των λειτουργιών σε σύνδεση, πρόσβαση και παραμονή.
- Θέσπιση αυστηρών προδιαγραφών για το σχεδιασμό και την κατασκευή κάθε οδικού άξονα.
- Ελεγχος προσβάσεων, οργανωτική διάρθρωση των αρμοδίων για τη διαχείριση των προσβάσεων υπηρεσιών, διευθέτηση του τρόπου πρόσβασης, χωροθέτηση πρόσβασης, κυκλοφοριακή ρύθμιση και θέσπιση κανόνων χρήσης και συντήρησης.
- Επιβολή της ελεγχόμενης στάθμευσης και διευθέτηση των αναγκών στάθμευσης για κάθε χρήση.
- Διευθέτηση της κυκλοφορίας μέσω των διαδρόμων κυκλοφορίας.
- Διευθέτηση των διαδρόμων κίνησης των πεζών, οριοθέτηση χώρου για τοποθέτηση ειδικού εξοπλισμού και ελεύθερου χώρου στα πεζοδρόμια και τοποθέτηση πεζογεφυρών.
- Σχεδιασμός που προωθεί τη χρήση ΜΜΜ σε συνδυασμό με μια ορθολογικότερη οργάνωση του συστήματος μεταφορών.