Το υπόβαθρο καταστάσεων, πάνω στο οποίο "πατούν" αυτά τα συναισθήματα και "στηρίζονται" οι διαπιστώσεις, είναι:
****
Επιπλέον, δε, αναρωτιέται κανείς:
Κυβερνητικοί παράγοντες δηλώνουν πως η αναφορά στα ερωτήματα για το θάνατο του Σορίν Ματέι, οδηγεί, ούτε λίγο - ούτε πολύ, στη "δικαίωση του εγκληματία". Αυτές οι αιτιάσεις δεν εξηγούν το γιατί κάθε λογικός άνθρωπος θέλει να δικαιώσει έναν εγκληματία και είναι φανερό ότι αποτελούν "προφάσεις εν αμαρτίαις". Εκτός του ότι γίνεται προσπάθεια ν' αποσεισθούν οι πολλές και μεγάλες ευθύνες της Αστυνομίας και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Δημόσιας Τάξης για το "φιάσκο" της Αχαρνών, επιχειρείται και να "φιμωθούν" όσοι εκφράζουν ερωτηματικά, απορίες και υποψίες για το θάνατο του Ματέι, γνωρίζοντας ότι, ενίοτε, αστυνομικές λογικές και πρακτικές κάθε άλλο παρά "καθαρές" είναι.
Αλλά, ας μας απαντήσουν αυτοί ποιος ευθύνεται για τις πολλές και εύκολες αποδράσεις του Σορίν Ματέι από τις φυλακές, για την αποτυχία, δις, των αστυνομικών να τον συλλάβουν, για το αιματηρό "φιάσκο" στην Αχαρνών, για τον ξαφνικό θάνατό του κι ας μη ζητούν να κλείσουμε όλοι το στόμα. Υπάρχει "θέμα", για το τι έγινε λίγο πριν την έκρηξη της χειροβομβίδας και για το πώς πέθανε ο κακοποιός και πρέπει να δοθούν καθαρές και πειστικές εξηγήσεις.
****
Η δικαιοσύνη, όταν αποδίδεται, στοχεύει, εκτός από την παραδειγματική τιμωρία ενός κακοποιού, και στη διερεύνηση των αιτιών του εγκλήματος και, σε κάποιο βαθμό και εμμέσως, στην κατανόηση και στην αντιμετώπιση του γενικότερου φαινομένου της εγκληματικότητας. Με το θάνατο του Ματέι - όπως αυτός προήλθε - αυτή η ουσία της δικαστικής τιμωρίας "πάει περίπατο". Δεν αναζητήθηκαν οι πραγματικές αιτίες των εγκλημάτων και δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι το έγκλημα μπορεί ν' αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά με το "ξεπάστρεμα" κάποιων κακοποιών. Ομως, πίσω από κάθε κοινωνικό φαινόμενο, υπάρχουν αιτίες και πάνω από κάθε εγκληματία υπάρχουν οι ηθικοί αυτουργοί. Το πρόβλημα δε λύνεται με το "να φύγουν από τη μέση" τα εκτελεστικά όργανα - για να 'ρθουν άλλα στη θέση τους - και οι ηθικοί αυτουργοί να περιφέρονται ανενόχλητοι.
Θα αντιμετωπιστεί, με το θάνατο ενός ή και περισσότερων κακοποιών, η έξαρση της εγκληματικότητας στην Ελλάδα; Οχι, όσο θα υπάρχουν η σήψη και η διαφθορά, ο ερασιτεχνισμός, η ανικανότητα, οι ύποπτοι μηχανισμοί και ο προσανατολισμός της Αστυνομίας στην πάταξη των λαϊκών αγώνων και στο κυνήγι ταξικών και πολιτικών αντιπάλων της καθεστηκυίας τάξης, όσο θα υπάρχουν οι αδυναμίες του σωφρονιστικού συστήματος, που, αντί να σωφρονίζει, "δασκαλεύει" εγκληματίες, όσο θα υπάρχει το ίδιο το σύστημα, που εκθρέφει όλα αυτά.
Θα αποκατασταθεί ο διαρρηγμένος, και λόγω της εγκληματικότητας, κοινωνικός ιστός στη χώρα μας, με την "εξολόθρευση" κάποιων κακοποιών; Οχι, όσο η ανεργία, τα ναρκωτικά, ο ατομισμός κατατρέχουν τους νέους, όσο εκχυδαϊζονται κοινωνικά οράματα και προβάλλονται ως "πρότυπα" Αμερικανοί γκάνγκστερ και σερίφηδες, όσο χτυπιούνται οι κοινωνικοί αγώνες για δουλιά, παιδεία, πολιτισμό και προωθούνται οι "μεγάλες ιδέες" της ενσωμάτωσης της χώρας μας στην ΟΝΕ και της υποταγής της στη "νέα τάξη πραγμάτων".
Αν δεχτούμε, λοιπόν, "ελαφρά τη καρδία" και ανυποψίαστοι, ότι ο Σορίν Ματέι "καλώς πέθανε, όπως πέθανε", τότε απαλλάσσουμε, των κοινωνικών και πολιτικών εγκληματικών ευθυνών, τους "υπεράνω υποψίας". Αλλά σε τούτη τη χώρα και λίγοι είμαστε και καλά γνωριζόμαστε...
Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ
Αν δεχτούμε, "ελαφριά τη καρδία" και ανυποψίαστοι, ότι ο Σορίν Ματέι "καλώς πέθανε, όπως πέθανε", τότε απαλλάσσουμε, των κοινωνικών και πολιτικών εγκληματικών ευθυνών, τους "υπεράνω υποψίας". Αλλά σε τούτη τη χώρα και λίγοι είμαστε και καλά γνωριζόμαστε...