Πέμπτη 8 Μάρτη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Ο Φαύνος

Τον είχα αγαπήσει και επιθυμούσα να τον ξαναδώ. Τον έβλεπα όπου παρουσιαζόταν. Κλασικός χορευτής, οποιασδήποτε καταγωγής, με τη μουσική του Ντεμπισί, στο «Απόγευμα του Φαύνου», υπαινικτικός, αισθησιακός και ράθυμος. Οι Ρωμαίοι, που ήξεραν να αντιγράφουν, τον ταύτισαν με τον δικό μας Πάνα και του έδωσαν τη θέση του θεού των δασών και των ποιμνίων, προστάτη της αστρονομίας.

Στο μπαλέτο του Ντεμπισί ένιωθα τρυφερά γι' αυτόν. Στην ταινία «Ο Λαβύρινθος του Πάνα», του Μεξικανού σκηνοθέτη Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, τον φοβόμουν κι έκλεινα για δευτερόλεπτα τα μάτια. Τερατοειδής, που κρατούσε κλειδιά, τα οποία ξεκλείδωναν μυστικά. Εβλεπα τη διαδικασία της παιδικής φαντασίας και περιέργειας που βγαίνει μέσα από τους μύθους και που με τα χρόνια κάποιος, σαν τον Ντελ Τόρο, τα χρησιμοποιεί όλα αυτά για να δώσει τα δικά του μηνύματα δημιουργικά και αποτελεσματικά.

Η γλωσσολογία του κινηματογράφου σε πολλαπλές εφαρμογές. Οι φασίστες του Φράνκο είναι αδίστακτοι. Και αυτός που είναι επικυρίαρχος στη στρατιωτική ιεραρχία της δεδομένης μονάδας, ξυρίζεται καθημερινά, χτενίζει τα μαλλιά του και τα κολλάει με μπριγιαντίνη πάνω στο καύκαλό του για να μη φεύγει ούτε τρίχα από τη χωρίστρα, γυαλίζει τις μπότες του μέχρι να γίνουν καθρέφτες, φοράει ατσαλάκωτες στολές, μεταφέρει τη σκληρότητά του εντός του οίκου του, στη γυναίκα του, που καλύτερα να πεθάνει αυτή και να ζήσει το μωρό που κυοφορεί, που δεν μπορεί παρά να είναι αγόρι, και στο κοριτσάκι της από προηγούμενο γάμο, που διαβάζει παραμύθια, καθώς και στο υπηρετικό προσωπικό. Σκοτώνει ανελέητα και με βαρβαρότητα και βρίσκεται στα βουνά για να πολεμήσει τους κομμουνιστές, που τέτοιοι είναι όσοι αντιστέκονται στον Φράνκο.

Η Ελλάδα τα έχει περάσει και όχι μόνο σ' έναν πόλεμο επικράτησης της Δημοκρατίας και της Ελευθερίας, αλλά με ένα σκληρό πολύχρονο Εμφύλιο. Στους διαλόγους πέρασε μια συγκλονιστική φράση, η ζωή είναι στον πόνο. Σκέφθηκα πως εννοούσε τον πόνο που φέρνει τον άνθρωπο στη ζωή.

Ομως, υπάρχουν και άλλοι πόνοι εκτός από τους φυσικούς. Στα χρόνια της δικτατορίας, παρά την καθυστέρηση του Γιώργου Σεφέρη να πάρει μια σαφή στάση απέναντί της, χρησιμοποιήσαμε πολλές φορές το στίχο του: Αν είναι ανθρώπινος ο πόνος δεν είμαστε άνθρωποι μόνο / για να πονούμε.

Κάναμε κι εμείς τις δικές μας ποιητικές εφαρμογές πάνω στους πόνους που ένιωθαν οι κρατούμενοι, οι εξόριστοι, όσοι αντιστέκονταν στη χούντα, και που δεν ήταν μόνο φυσικοί, αλλά και διανοητικά και ψυχικά βασανιστικοί γιατί πήγαζαν από τα υψηλότερα αισθήματα του ανθρώπου για δικαιοσύνη.

Τώρα μαθαίνουμε ότι οι Αμερικανοί «επιστήμονες», πέρα από τα συνηθισμένα όπλα που χρησιμοποιούνται σε ειρηνικές διαδηλώσεις, όπως σπρέι, πλαστικές σφαίρες και αέρια, εφεύραν τη «ριπή πόνου», που ταξιδεύει σε ευθεία γραμμή και σε μεγάλες αποστάσεις, αγνοώντας βαρύτητα και άνεμο. Η εταιρεία που τα κατασκευάζει, η «Raytheon», μας καθησυχάζει ισχυριζόμενη ότι τα «όπλα πόνου» είναι ακριβή και ότι ο πόνος σταματά αμέσως μόλις ο χειριστής του όπλου αλλάξει πορεία ή όταν ο ζωντανός στόχος τραπεί σε φυγή.

Εντός του μηνός ανώτατοι στρατιωτικοί του ΝΑΤΟ θα ταξιδέψουν στο Λονδίνο για διαπραγματεύσεις με την κατασκευάστρια εταιρεία. Η νέα γενιά «όπλων πόνου» θα κατευθύνεται από ενέργεια συμπεριλαμβανομένων μικροκυμάτων και λέιζερ. Υπάρχουν και άλλες διαβεβαιώσεις.


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ