Σάββατο 19 Απρίλη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ ΣΤΟ ΛΑΟ
Το κρίσιμο ερώτημα είναι ποιοι ωφελούνται από τα ενεργειακά έργα υποδομής

Ομιλία του Μάκη Παπαδόπουλου, υπεύθυνου του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ, σε εκδήλωση του Κόμματος στον Εβρο, με θέμα τη θέση του ΚΚΕ για τον αγωγό πετρελαίου «Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη»

Ο Μάκης Παπαδόπουλος
Ο Μάκης Παπαδόπουλος
«Για μια ενεργειακά εξαρτημένη χώρα, όπως η Ελλάδα, η δημιουργία μεγάλων έργων υποδομής για τη μεταφορά πετρελαίου ή φυσικού αερίου έχει σημασία για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της. Το πραγματικό ερώτημα δεν αφορά, επομένως, την αναγκαιότητα των έργων υποδομής, όπως ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, αλλά τους κοινωνικούς και πολιτικούς όρους, κάτω από τους οποίους τα συγκεκριμένα έργα υποδομής μπορούν να αξιοποιηθούν για τη μέγιστη ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνίας».

Τα παραπάνω σημείωσε μεταξύ άλλων ο Μάκης Παπαδόπουλος, υπεύθυνος του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ, μιλώντας το βράδυ της περασμένης Τετάρτης σε εκδήλωση της ΝΕ Εβρου του ΚΚΕ, με θέμα τη θέση του Κόμματος για τον αγωγό πετρελαίου «Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη».

Ο ομιλητής ξεκαθάρισε ότι ο συγκεκριμένος αγωγός μπορεί να αξιοποιηθεί με γνώμονα την κοινωνική ευημερία, μέσα σε άλλο ιδιοκτησιακό καθεστώς, όπου οι πρώτες ύλες, τα μέσα παραγωγής, τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής θα αποτελούν λαϊκή περιουσία.

Σημείωσε ότι οι προτάσεις του ΚΚΕ μπορούν να αποτελέσουν πλαίσιο ευρύτερης λαϊκής συσπείρωσης και πάλης. Και κάλεσε το εργατικό κίνημα, τους επιστημονικούς και τοπικούς φορείς να κλιμακώσουν τη δράση τους για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής της «απελευθέρωσης» και των ιδιωτικοποιήσεων του ενεργειακού τομέα, την αλλαγή του συσχετισμού δύναμης, τη συνολική ανατροπή του πολιτικού σκηνικού.

Οπως τόνισε ο Μ. Παπαδόπουλος, «το ζήτημα είναι ποια πολιτική μπορεί να διασφαλίσει τη συνδυασμένη ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και όχι η ενοχοποίηση ορισμένων πηγών ενέργειας και συγκεκριμένων έργων υποδομής». Και εξήγησε: «Αναφερόμαστε στην ανάγκη διασφάλισης φθηνής λαϊκής κατανάλωσης, μείωσης της ενεργειακής εξάρτησης της χώρας, προστασίας του περιβάλλοντος της εργασιακής και δημόσιας υγείας και ασφάλειας, ισόρροπης ανάπτυξης περιοχών και κλάδων».

Ωφελημένη η αστική τάξη, χαμένοι οι εργαζόμενοι

Στο πλαίσιο της καπιταλιστικής «απελευθέρωσης» της αγοράς ενέργειας, η αξιοποίηση κάθε πηγής ενέργειας και κάθε σημαντικής υποδομής γίνεται με γνώμονα το καπιταλιστικό κέρδος σε βάρος των αναγκών των εργαζομένων. Στην περίπτωση της υλοποίησης του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, όπως είπε ο ομιλητής, «ωφελημένοι σήμερα είναι οι ελάχιστοι όμιλοι που μετέχουν στην κοινοπραξία εκμετάλλευσης του αγωγού καθώς και όμιλοι που σχετίζονται με την κατασκευή έργων και τη θαλάσσια μεταφορά πετρελαίου. Ωφελημένη είναι συνολικά η αστική τάξη που βλέπει να αναβαθμίζεται ο γεωπολιτικός ρόλος της στον ενεργειακό χάρτη.

Στους κερδισμένους δεν περιλαμβάνονται φυσικά οι εργαζόμενοι του κλάδου και η λαϊκή κατανάλωση στους οποίους πέφτει το βάρος της διασφάλισης της υψηλής κερδοφορίας των ομίλων. Σκόπιμη ασάφεια υπάρχει επίσης στο πλαίσιο, στα μέτρα και στους ελεγκτικούς μηχανισμούς προστασίας του περιβάλλοντος. Ομως η πιο σημαντική πλευρά του θέματος αφορά στον κίνδυνο αποσταθεροποίησης της ευρύτερης περιοχής λόγω νέας όξυνσης των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων μεταξύ ΗΠΑ, Ρωσίας και ΕΕ, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Κόσσοβο».

Λύση ο ενιαίος κρατικός φορέας ενέργειας

Ο Μ. Παπαδόπουλος ξεκαθάρισε ότι «η λύση δε βρίσκεται στη ματαίωση του έργου που προτείνουν ορισμένοι ψευδεπίγραφοι φίλοι του περιβάλλοντος, όπως μη κυβερνητικές οργανώσεις, ο ΣΥΡΙΖΑ, στελέχη του ΠΑΣΟΚ. Δυνάμεις που αφήνουν στο απυρόβλητο τους πραγματικούς εχθρούς του περιβάλλοντος, την εμπορευματοποίηση της γης, του αέρα, του νερού, τη βιομηχανική ανάπτυξη με γνώμονα το καπιταλιστικό κέρδος, την "απελευθέρωση" της αγοράς ενέργειας. Μη κυβερνητικές οργανώσεις που δε δείχνουν την ίδια ευαισθησία για τη μακρόχρονη λειτουργία των αμερικανικών βάσεων στη χώρα μας και για τις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις στην περιοχή».

Η διέξοδος βρίσκεται στην ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής του δικομματισμού, στην κατεύθυνση της κοινωνικής κρατικής ιδιοκτησίας συνολικά στον τομέα της ενέργειας και γενικότερα στα βασικά μέσα παραγωγής. «Σε αυτό το πλαίσιο της λαϊκής οικονομίας, ο Ενιαίος Αποκλειστικά Κρατικός Φορέας Ενέργειας, μπορεί να διασφαλίσει ουσιαστικά και ολοκληρωμένα:

-- Φθηνή λαϊκή κατανάλωση, αφού η τιμή των καυσίμων θα έχει απαλλαγεί από τις επιβαρύνσεις που διασφαλίζουν την κερδοφορία των ομίλων μεταφοράς διύλισης, χονδρικής εμπορίας και την υπέρογκη κρατική φορολογία. Αυτό θα συμβεί αντίστοιχα στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος.

-- Πλήρη και σταθερή εργασία, με 35ωρο - 5ήμερο - 7ωρο και αξιοποίηση του τοπικού πληθυσμού.

-- Προστασία του περιβάλλοντος, της δημόσιας υγείας και ασφάλειας, με συνολικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης, οργάνωση πολλαπλών μηχανισμών ασφάλειας, στην υποδομή μεταφοράς και στις εγκαταστάσεις φόρτωσης του πετρελαίου, προδιαγραφές για τη χωρητικότητα και τα τοιχώματα των τάνκερ, επιλεγμένες θαλάσσιες οδεύσεις, αποτελεσματικές κρατικές υπηρεσίες ελέγχου και διεύρυνση της περιβαλλοντικής ρύπανσης και του επαγγελματικού κινδύνου στις ενεργειακές υποδομές.

-- Αξιοποίηση του συνόλου των εγχώριων πηγών και έρευνα για την εξεύρεση νέων πηγών. Ιδιαίτερα στην Ανατολική Μακεδονία και στη Θράκη όπου δεν έχουν αξιοποιηθεί τα λιγνιτικά κοιτάσματα της Δράμας, το υδάτινο δυναμικό της περιοχής, τα γεωθερμικά πεδία σε πολλές περιοχές της Θράκης, τα κοιτάσματα πετρελαίου και Βόρειου Πρίνου και πεδίου Εψιλον.

-- Διακρατική αμοιβαία επωφελή συνεργασία με προϋποθέσεις που συνδυάζουν το αμοιβαίο όφελος διαφορετικών κρατών από τις οικονομίες κλίμακας, με τη διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων κάθε χώρας. Η επίτευξη αυτού του στόχου απαιτεί να ενταθεί σήμερα η πάλη για αλλαγές και ανατροπές στο εσωτερικό κάθε χώρας της Βαλκανικής, για το χτύπημα και την ακύρωση των σχεδίων του ιμπεριαλισμού στη γειτονιά μας.

-- Στη σχεδιασμένη και ισόρροπη ανάπτυξη κλάδων και περιοχών με μοχλό τον ενεργειακό τομέα, κατάλληλη χωροθέτηση των ενεργειακών υποδομών μακριά από την οικιστική ζώνη και μέτρα εξοικονόμησης της ενέργειας, όπως η αξιοποίηση του φυσικού αερίου για οικιακή χρήση και όχι για ηλεκτροπαραγωγή.

Μέσα σε αυτό το ιδιοκτησιακό καθεστώς όπου οι πρώτες ύλες, τα μέσα παραγωγής, τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής θα αποτελούν λαϊκή περιουσία, μπορεί πραγματικά να αξιοποιηθεί ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη με γνώμονα την κοινωνική ευημερία», τόνισε ολοκληρώνοντας ο Μ. Παπαδόπουλος.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ