Παράλληλα σ' αυτό περιλαμβάνονται όλες οι κατευθύνσεις της ΕΕ για ένα μοντέλο ανάπτυξης της Αθήνας αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μονοπωλίων της. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρώτος στόχος, όπως αναφέρει το νομοσχέδιο, είναι η «Προώθηση του ρόλου της Αθήνας ως επιχειρηματικού συνδέσμου της Ευρωπαϊκής Ενωσης με την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή, καθώς και, από κοινού με τη Θεσσαλονίκη, με τα Βαλκάνια και τις χώρες του Εύξεινου Πόντου».
Πρόκειται ουσιαστικά για ρυθμίσεις που θα μετατρέψουν το Λεκανοπέδιο Αττικής σε «παράδεισο» για τα επιχειρηματικά συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου και «κόλαση» για τους εργαζόμενους. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, προτείνεται η χωρική αναδιάρθρωση των παραγωγικών τομέων για την ανάδειξη της Αττικής σε μητροπολιτικό κέντρο, με επίκεντρο το διαμετακομιστικό εμπόριο και τις διεθνείς μεταφορές, τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, ασφάλειες, τη ναυτιλία, τον τουρισμό με τις διάφορες εκφάνσεις του (συνεδριακός, αθλητικός, πολιτιστικός κ.ά.), αλλά και με τη διαμόρφωση άλλων εξειδικευμένων ζωνών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Μάλιστα όπως αναφέρεται ρητά «στο αναπτυξιακό αυτό πλέγμα προωθείται, με την παροχή πολλαπλών συμπληρωματικών δυνατοτήτων χωροθέτησης και τη χρήση πολεοδομικών ή και άλλου τύπου κινήτρων και μηχανισμών, η ανάπτυξη συμπλεγμάτων μητροπολιτικών λειτουργιών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων αιχμής».
Βέβαια, την ίδια στιγμή που παρέχονται τέτοιου είδους κίνητρα στο μεγάλο κεφάλαιο, σε συνδυασμό βέβαια και με όσα προβλέπουν το Εθνικό και τα Ειδικά Χωροταξικά Σχέδια, για να αναπτύξει νέες κερδοφόρες επενδύσεις, για τους εργαζόμενους επιφυλάσσονται ελαστικές σχέσεις εργασίας, ανεργία, αντιασφαλιστικές ρυθμίσεις, αλλά και ένα χειρότερο περιβάλλον, συνθήκες που θα υποθηκεύουν την υγεία τους και ακριβότερες μετακινήσεις και άλλου είδους υπηρεσίες (αθλητισμός, πολιτισμός, προσέγγιση στις ακτές και τις παραλίες), καθώς όλα παραδίδονται στους μεγάλους επιχειρηματίες.
Ταυτόχρονα, με το Νέο Ρυθμιστικό της Αθήνας νομιμοποιούνται όλες οι παρεμβάσεις που έγιναν και ήταν αντίθετες με τις κατευθύνσεις του πρώτου Ρυθμιστικού που θεσπίστηκε με το νόμο 1515/85, όπως για παράδειγμα οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις που πλέον έχουν παραδοθεί για εκμετάλλευση στο μεγάλο κεφάλαιο, η δημιουργία της «Τεχνόπολης» στις παρυφές της Πάρνηθας, η παράδοση του Ιπποδρόμου Φαλήρου στο Ιδρυμα Νιάρχου κ.ά.
Το νέο Ρυθμιστικό καθίσταται επίσης προάγγελος της αντιδραστικής μεταρρύθμισης του λεγόμενου «Καποδίστρια 2» με στόχο τη συγκρότηση ισχυρών διοικητικών μονάδων που θα ασκούν αποτελεσματικότερα την αντιλαϊκή πολιτική και θα διευκολύνουν τη δράση του κεφαλαίου σε τοπικό επίπεδο. Ο υπουργός μίλησε για «μητροπολιτική διακυβέρνηση», ενώ το νομοσχέδιο προβλέπει τις εξής 6 υποενότητες μητροπολιτικών κέντρων:
Ειδικότερα για το Μητροπολιτικό Κέντρο της Αθήνας επιδιώκεται η ανάδειξή του σε κέντρο πόλης διεθνούς ακτινοβολίας. Μέσα στο πλαίσιο αυτό θα επιδιωχθεί η αισθητική του αναβάθμιση, αλλά και αναπλάσεις τετραγώνων με τη συμμετοχή των ιδιωτών, όπως ανάφερε ο Γ. Σουφλιάς. Δεν αποκλείεται βέβαια για τις ανάγκες της αισθητικής αυτής αναβάθμισης να εκδηλωθεί ένα νέο μπαράζ αστυνομοκρατίας και διωγμού των μεταναστών.
Παρά τη φρασεολογία περί «στροφής προς ένα νέο πρότυπο βιώσιμης οικιστικής ανάπτυξης», το σχέδιο περιλαμβάνει επεκτάσεις των σχεδίων πόλης σε έκταση μεγαλύτερη των 200.000 στρεμμάτων στην Αττική, την ίδια στιγμή που η ήδη πολεοδομημένη γη μπορεί να χωρέσει 15 εκατομμύρια κατοίκους! Μάλιστα, το νέο πολεοδομικό νομοσχέδιο, που αναμένεται να κατατεθεί ως το καλοκαίρι, θα προβλέπει επιτάχυνση των διαδικασιών ένταξης στο σχέδιο πόλης. Παράλληλα, καθιερώνεται ως υψηλότερος συντελεστής στην Αθήνα ο 4 και καταργούνται οι ανώτεροι, ενώ εκφράζεται η ευχή να γίνει αναλογική μείωση και στους ισχύοντες συντελεστές δόμησης που έχουν σήμερα τιμές μεταξύ 2 και 4.
Το νέο Ρυθμιστικό δεν προβλέπει καμιά αύξηση του πρασίνου στην Αττική που ασφυκτιά. Οσο για την υποτιθέμενη προστασία των ορεινών όγκων και του περιαστικού πρασίνου που έχει απομείνει, είναι γνωστές ήδη οι προθέσεις τσιμεντοποίησης που προβλέπουν τα Προεδρικά Διατάγματα για την Πάρνηθα και τον Υμηττό, ενώ στο Ελληνικό, το Γουδή και τον Ελαιώνα είναι γνωστές οι ρυθμίσεις για τεμαχισμό και οικοπεδοποίηση, οι οποίες βέβαια περιλαμβάνονται και στο νέο Ρυθμιστικό.
Την ίδια στιγμή, ο υπουργός ανακοίνωσε τη δημιουργία Ειδικής Υπηρεσίας που θα είναι αρωγός των νομαρχιών στην κατεδάφιση όσων αυθαιρέτων κρίνονται κατεδαφιστέα, χωρίς ωστόσο να δώσει κανένα στοιχείο για το ποιος θα την εποπτεύει.
Επίσης συγκροτείται ένα πλέγμα αναπτυξιακών αξόνων και πόλων. Στο πλαίσιο αυτό, για παράδειγμα, ενισχύονται οι χρήσεις υπηρεσιών και γραφείων κατά μήκος της διαδρομής Πειραιάς - Γήπεδο Καραϊσκάκη, Φαληρικός Ορμος, περιοχή πρώην Ιπποδρόμου, Λ. Συγγρού και Κηφισίας.
Ολες αυτές οι προβλέψεις αναμένεται να ενισχύουν την εμπορευματοποίηση της γης στην Αττική και τη διασπορά αρκετών ακόμα μεγάλων εμπορικών κέντρων στο Λεκανοπέδιο, σύμφωνα με τις επιδιώξεις του μεγάλου κεφαλαίου.
Προβλέπει επίσης τη δημιουργία κέντρου συλλογής και επεξεργασίας επικίνδυνων ελαιωδών και τοξικών υλών, χωρίς να προσδιορίζει πού θα κατασκευαστεί.
Οσον αφορά τις μεταφορές το νέο Ρυθμιστικό προβλέπει: