Κυριακή 23 Γενάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
Προγράμματα
Ο άνθρωπος του Γκριν

 Η Αλίντα Βάλι και ο Τζόζεφ Κότεν σε μια σκηνή από την εξαιρετική ταινία «Ο τρίτος άνθρωπος» του Καρολ Ριντ
Η Αλίντα Βάλι και ο Τζόζεφ Κότεν σε μια σκηνή από την εξαιρετική ταινία «Ο τρίτος άνθρωπος» του Καρολ Ριντ
«Ο Τρίτος άνθρωπος», η ταινία του Κάρολ Ριντ, βασισμένη στο εξαιρετικό μυθιστόρημα του Γκράχαμ Γκριν, κλέβει τις τηλεοπτικές - κινηματογραφικές παραστάσεις όλης της βδομάδος. Ετσι την Πέμπτη, από την «κινηματογραφική λέσχη» της ΕΤ-1 στις 23.35, θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε μια αλησμόνητη δημιουργία, που όσες φορές και αν τη δούμε, όσες φορές και αν διαβάσουμε το βιβλίο δε μας αρκούν. Πρόκειται για ένα κοινωνικό, ψυχολογικό θρίλερ αγγλικής παραγωγής του 1949 με πρωταγωνιστές τους: Ορσον Γουέλς, Τζόζεφ Κότεν, Τρέβορ Χάουαρντ και Αλίντα Βάλι. Ο Αμερικανός συγγραφέας Μάρτινς, φτάνει στην κατεχόμενη από τα συμμαχικά στρατεύματα Βιέννη, αμέσως μετά τη λήξη του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, για να συναντήσει τον παλιό φίλο του Χάρι Λάιμ, που τον έχει προσκαλέσει στην πρωτεύουσα της χώρας του Γιόχαν Στράους.

Είναι μια Βιέννη γυμνή, ψυχρή και παγωμένη, μια πόλη επικίνδυνη, φτωχή αλλά απερίγραπτα γοητευτική και αινιγματική. Δυστυχώς, για τον συγγραφέα δε βρίσκει το φίλο του, αλλά μαθαίνει ότι σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Ενας Αγγλος αξιωματικός πληροφορεί τον Αμερικάνο ότι ο φίλος του ήταν ένα κάθαρμα και καλύτερα είναι που έφυγε από τη ζωή. Αν, τελικά, έφυγε... Ο συγγραφέας αρχίζει την έρευνα και διαπιστώνει ότι δεν ήταν δυο άνθρωποι, που πήραν νεκρό το φίλο του από τον τόπο του δυστυχήματος, όπως είχε δηλωθεί, αλλά τρεις. Αναζητά, λοιπόν, τον τρίτο άνθρωπο, που θα του λύσει το μυστήριο, όμως, ο «τρίτος άνθρωπος» είναι ο ίδιος ο Χάρι Λαΐμ, που όντως είναι ένας πραγματικός και αδίστακτος εγκληματίας, αφού νόθευσε ακόμη και την πενικιλίνη και άφησε παιδιά, πολλά παιδιά ανάπηρα και σκότωσε άλλα τόσα. Είναι ο ίδιος ο Χάρι Λαΐμ, που πρόδωσε στις αρχές τη γυναίκα που τον αγάπησε και που αρνήθηκε να τον προδώσει ακόμη και μετά, αφού έμαθε την προδοσία του. Τη γυναίκα που το μόνο που έχει να δηλώσει είναι: «Η αγάπη δε δίνεται ως βραβείο ηθικής». Πρόκειται για μια από τις πιο φημισμένες ταινίες του κινηματογράφου, είναι ένα θρίλερ με ατμόσφαιρα, με έξοχες ερμηνείες και με φόντο τα εξωτερικά, αλλά εσωτερικά ερείπια που άφησε ο πόλεμος. Το κακό ενάντια στο καλό, η προδοσία και η αφοσίωση, η φιλία και ο εμπαιγμός, και τελικά διαδρομή του ανθρώπου από την ειρήνη στον πόλεμο παλεύουν για την επικράτησή τους. Η ταινία τιμήθηκε με Οσκαρ μαυρόασπρης φωτογραφίας, και με το Χρυσό Βραβείο στο Φεστιβάλ των Καννών το 1949. Αξίζει να σημειωθεί πως η ταινία πρόσφατα ψηφίστηκε ως η καλύτερη ταινία του 20ού αιώνα. Η μουσική του Αντον Καράς συντελεί, ώστε να κάνει το έργο αξέχαστο.

Ο Κάρολ Ριντ σεβάστηκε απόλυτα το ύφος του Αγγλου συγγραφέα Γκράχαμ Γκριν, που θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους μυθυστοριογράφους. Ο Γκριν πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα το 1929, με το βιβλίο ο «Εσώτερος άνθρωπος», αλλά άρχισε να γίνεται γνωστός, με το τέταρτο βιβλίο του Οριαν Εξπρές το 1932. Κύρια χαρακτηριστικά των έργων του είναι το χιούμορ, η ανθρώπινη εγκατάλειψη, το καθήκον, η άδολη αγάπη, αλλά και ο εγωιστικός, τραχύς και ιδιοτελής έρωτας, η ζήλια, η μεταμέλεια, η ανθρώπινη δυστυχία. Καιρός είναι να ξαναδιαβάσουμε ή έστω να ανακαλύψουμε τον Γκράχαμ Γκριν και να απολαύσουμε τα έργα του: «Ο τρίτος άνθρωπος», «Ο Ανθρωπός μας στην Αβάνα», «Η χαμένη υπόθεση], «Ο επίτιμος πρόξενος», «Οι Κωμωδοί», «Ο ήσυχος Αμερικάνος», αλλά και την τελευταία του δημιουργία «Μονσινιόρ Κιχώτης».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ