Σάββατο 28 Απρίλη 2018 - Κυριακή 29 Απρίλη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΓΙΟΥΡΟΓΚΡΟΥΠ
Επιβεβαιώνεται η αντιλαϊκή κλιμάκωση με νέο μηχανισμό «εποπτείας»

Από το Γιούρογκρουπ της Παρασκευής στη Σόφια

Copyright 2018 The Associated

Από το Γιούρογκρουπ της Παρασκευής στη Σόφια
Με κεντρικό άξονα τη μορφή του «εποπτικού πλαισίου», των μνημονίων διαρκείας δηλαδή για την περίοδο μετά τον Αύγουστο του 2018, αλλά και με «εκκρεμότητες» αναφορικά με το ζήτημα της διαχείρισης - «ελάφρυνσης» του κρατικού χρέους, ώστε σε συνδυασμό με το λεγόμενο «αναπτυξιακό» σχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση να θωρακιστεί περαιτέρω η κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων, εξελίσσονται οι συζητήσεις κυβέρνησης και κουαρτέτου, τα υψηλόβαθμα κλιμάκια του οποίου επανέρχονται στην Αθήνα στις 14 Μάη.

Το συνολικό «πακέτο», όπου περιλαμβάνονται και τα 88 νέα αντιλαϊκά προαπαιτούμενα του 4ου κύκλου της «αξιολόγησης», συζητήθηκε στο «άτυπο» συμβούλιο Γιούρογκρουπ, που συνεδρίασε την Παρασκευή στη Σόφια της Βουλγαρίας, με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕSM), της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του ΔΝΤ.

Αναζητώντας «ισχυρό μεταμνημονιακό διακανονισμό»

Το πεδίο φωτίζεται πλέον από τις επίσημες δηλώσεις όλων των εμπλεκόμενων «παιχτών», μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης του Γιούρογκρουπ, και συγκεκριμένα:

Ο επίτροπος Οικονομικών της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί, ξεκαθάρισε ότι «ηεφαρμογή πρέπει να συνεχιστεί μετά το πρόγραμμα και γι' αυτό χρειαζόμαστε έναν μηχανισμό παρακολούθησης. Χρειαζόμαστε υγιείς δημοσιονομικές επιλογές, γιατί αυτό είναι σημαντικό σημείο εμπιστοσύνης από τις αγορές (...) Ζητάμε να εφαρμοστούν οι μεταρρυθμίσεις και πριν και μετά το πρόγραμμα». Αναφορικά με το «αναπτυξιακό σχέδιο» που παρουσίασε ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος, σημείωσε ότι καλύπτει τους «βασικούς τομείς και τις μεταρρυθμίσεις» που θα συνεχιστούν μετά τη λήξη του προγράμματος τον Αύγουστο. Οπως σημείωσε, στόχος αυτής της στρατηγικής είναι η «τόνωση της παραγωγικότητας», η «βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος» και η προσέλκυση επενδύσεων. Ολα αυτά στο έδαφος πάντα των εκατοντάδων αντιλαϊκών μέτρων και αντεργατικών νόμων, που διασφαλίζουν την ένταση της εκμετάλλευσης ως το βασικό «λίπασμα» της καπιταλιστικής κερδοφορίας.

Ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ, Μ. Σεντένο, έκανε ανοιχτά λόγο για «μεταπρογραμματική συμφωνία», ουσιαστικά για ένα νέο αντιλαϊκό «πρόγραμμα» που θα έρθει να «κουμπώσει» με τη διαχείριση του κρατικού χρέους, που πάει χέρι - χέρι με τα προαποφασισμένα αντιλαϊκά μέτρα και όσα συμφωνηθούν στη συνέχεια και μάλιστα σε ορίζοντα δεκαετιών. Οπως είπε, ένα μεγάλο ζήτημα είναι το «πώς θα στηρίξουμε τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες της Ελλάδας μετά τη λήξη του προγράμματος», σημειώνοντας πως γι' αυτό το ζήτημα όπως και για το «χρέος» οι συζητήσεις θα συνεχιστούν με στόχο τη λήψη των αποφάσεων στο Γιούρογκρουπ στις 21 Ιούνη. Επισήμανε ακόμη ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν θέλει να ζητήσει προληπτική πιστωτική γραμμή, ενώ αναφορικά με το κρατικό χρέος, επανέλαβε πως «οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν εάν χρειαστεί με τη λήξη του προγράμματος».

Το μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΕΚΤ, Μπ. Κερέ, εστιάζοντας στο ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων» τραπεζικών δανείων ώστε οι τραπεζικοί όμιλοι να τροφοδοτήσουν το νέο γύρο καπιταλιστικής συσσώρευσης, στάθηκε στην «πρόοδο» που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, «θυμίζοντας» ότι πρέπει να γίνουν και νέες παρεμβάσεις, που ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνουν και νέους εκβιασμούς και ξεσπίτωμα λαϊκών οικογενειών. Στην ίδια ρότα με τους άλλους ευρωπαϊκούς «θεσμούς», έκανε λόγο για έναν «ισχυρό μεταμνημονιακό διακανονισμό» και βέβαια σε διασύνδεση με τη λεγόμενη «αναπτυξιακή στρατηγική» της ελληνικής κυβέρνησης.

Εστίασε, ακόμη, στο ζήτημα της επενδυτικής βαθμίδας που πρέπει να αποκτήσουν τα ελληνικά χρεόγραφα, ώστε να γίνονται αποδεκτά από την ΕΚΤ (έως τώρα γίνονται «κατ' εξαίρεση» αποδεκτά μέσω μνημονίου ή «προληπτικής γραμμής»), προκειμένου στη συνέχεια να διοχετεύεται ρευστότητα στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα. Οπως είπε, αν η χώρα δεν έχει επενδυτική βαθμίδα στη λήξη του προγράμματος, αυτό που τώρα είναι συζήτηση μεταξύ της «Ελλάδας και των θεσμών», θα είναι συζήτηση μεταξύ της «Ελλάδας και των αγορών». Στη συνέχεια, υπογράμμισε ότι η αναπτυξιακή στρατηγική που παρουσίασε ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών, μαζί με έναν «ισχυρό» μεταμνημονιακό διακανονισμό, είναι σημαντικά στοιχεία για την οικοδόμηση της εμπιστοσύνης στις αγορές.

Αναφορικά με το κρατικό χρέος, ο κεντρικός τραπεζίτης εστίασε στην ανάγκη να υπάρξουν ισχυρά και αξιόπιστα μέτρα, λέγοντας: «Οσο περισσότερο εμπροσθοβαρή μπορούν να είναι, όσο πιο αυτόματα μπορούν να είναι, με όσο λιγότερους όρους μπορούν να είναι, τόσο θα βοηθήσουν να χτιστεί η εμπιστοσύνη των αγορών».

Τακτικές «αξιολογήσεις» κατά το πρότυπο των μνημονίων

Μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης του Γιούρογκρουπ, ο Ευ. Τσακαλώτος έκανε λόγο για μια... «ενισχυμένη παρακολούθηση», χωρίς «προληπτική γραμμή» χρηματοδότησης. Οπως δήλωσε, «υπογραμμίστηκε ότι θα έχουμε μία ενισχυμένη παρακολούθηση, που ουδεμία σχέση έχει με την πιστοληπτική γραμμή, πόσο μάλλον με αξιολογήσεις, όπου οι αξιολογήσεις έχουν και προαπαιτούμενα, έχουν και εκταμιεύσεις».

Αναφορικά με το «αναπτυξιακό σχέδιο» που παρουσίασε, σημείωσε ότι «έγινε αρκετή κουβέντα για αυτό και πήραμε πολλούς επαίνους ότι κάνουμε κάτι που θα έχει αξιοπιστία, όχι μόνο στις αγορές, αλλά και στην ελληνική κοινωνία, με το μείγμα των μέτρων και των παρεμβάσεων που θα κάνουμε».

Νωρίτερα, εξάλλου, μιλώντας στους «Financial Times», εκτίμησε ότι οι αποστολές των κλιμακίων της ΕΕ στο πλαίσιο της «μεταμνημονιακής παρακολούθησης» θα είναι περισσότερο «συχνές» από τις εξαμηνιαίες «αξιολογήσεις» που συνηθίζονται για κράτη και οικονομίες που έχουν βγει από προγράμματα στήριξης. «Πιθανόν να είναι τρεις ή τέσσερις "επισκέψεις" αντί για δύο», επισήμανε χαρακτηριστικά, δηλαδή ανά τρίμηνο ή τετράμηνο.

Συμπλήρωσε δε πως η κυβέρνηση ετοιμάζει τη «στρατηγική μακροπρόθεσμης ανάπτυξης», όπου θα περιλαμβάνονται βασικά ζητούμενα του κεφαλαίου, όπως π.χ. η ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης, η «αποτελεσματικότητα» της δημόσιας διοίκησης και η «βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος».

Σε κάθε περίπτωση, δεδομένο είναι ότι το ζήτημα της διαχείρισης - «ελάφρυνσης» του κρατικού χρέους θα αποτελέσει ένα ακόμη βασικό εργαλείο στην κατεύθυνση της κλιμάκωσης των αναδιαρθρώσεων, με άξονα την ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών ομίλων, καθώς και για τη διατήρηση του «πυρήνα» των μέτρων ολόκληρης της μνημονιακής περιόδου.

Χαρακτηριστικό ως προς αυτό είναι έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας, που δημοσιοποιήθηκε από τη γερμανική εφημερίδα «Handelsblatt» και αναφέρεται σε «ρήτρα αυτόματης διακοπής της διαδικασίας ελάφρυνσης του χρέους, σε περίπτωση μη προώθησης των μεταρρυθμίσεων, σύμφωνα με την άποψη των δανειστών». Επιπλέον, σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών, «ο μηχανισμός ("ελάφρυνσης") θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί και να διατηρηθεί μόνο εάν η Ελλάδα, επί τη βάσει μίας τακτικής αξιολόγησης, εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της μετά τη λήξη του προγράμματος, όπως αυτές προκύπτουν από την τήρηση των ευρωπαϊκών κανόνων δημοσιονομικής σταθερότητας».


Α. Σ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ