Παρασκευή 30 Νοέμβρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
Στο στόχαστρο οι λαοί
Δ. ΓΛΗΝΟΥ: «Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ»
Οι Κοινωνικές Επιστήμες

«Οι μονόλογοι του ερημίτη της Σαντορίνης»

(Β' Μέρος)

0ι κοινωνικές επιστήμες

Το πλάτεμα τούτο της ιστορικής γνώσης, η προσπάθεια να γνωριστεί το κάθε τι, που επήγασεν από την ομαδική συμβίωση των ανθρώπων, είχε για αποτέλεσμα να δημιουργηθούνε ή να συστηματοποιηθούνε στο δέκατον έννατο και εικοστόν αιώνα ολόκληρη σειρά από κοινωνικές επιστήμες, τις επιστήμες, που έχουν για θέμα τους τον άνθρωπο σα συμβιωτικό πλάσμα και τα δημιουργήματά του. Ετσι διαμορφώθηκαν σιγά σιγά ή βρίσκουνται στη διαμόρφωσή τους, αναζητώντας ακόμη μερικές την περιοχή τους, επεμβαίνοντας ακόμη η μια στην άλλη ή όντας ακόμη στις πρώτες αναζητήσεις τους, η ανθρωπογεωγραφία η εθνολογία, η λαογραφία, η λαοψυχολογία, η οικονομολογία, η γενολογία, η πολιτειολογία, η γλωσσολογία, η ηθολογία, η επιστήμη του δίκιου (δικαιολογία), η θρησκειολογία, η τεχνολογία, η επιστημολογία, η φιλολογία, η ιστορία της τέχνης, η ιστορία της φιλοσοφίας.

Οι επιστήμες αυτές καταπιάνουνται με τη διερεύνηση για όλα τα φαινόμενα και τα δημιουργήματα της ομαδικής συμβίωσης, δηλαδή με την κατανομή των ανθρώπινων ομάδων απάνω στη γη ανάλογα με το φυσικογεωγραφικό περίγυρο, με τη διαμόρφωση των εθνών και τα χαρακτηριστικά γνωρίσματά τους, με τα λαϊκά πνεματικά δημιουργήματα και την εξέλιξη της ψυχολογίας των λαών, με τις μορφές της οικονομικής ζωής, με τις μορφές της αναπαραγωγικής συμβίωσης, την οικογένεια και τις πλατύτερες αιματοσυγγενικές ομάδες, με τις μορφές της οργανωμένης συνολικής ομαδοποίησης (φυλή, τάξη, κράτος), με τη γλώσσα, τα ήθη και έθιμα και τους κανόνες συμπεριφοράς, με το δίκιο και τους νόμους, με τις μορφές της θρησκευτικής ζωής, με τη γένεση και την ιστορική εξέλιξη της τεχνικής και όλων των καλών τεχνών και των εικαστικών και των κινητικών και της λογοτεχνίας, με τη γένεση και την εξέλιξη της επιστημονικής γνώσης και την ιστορία όλων των επιστημών και τέλος με την ιστορία της φιλοσοφικής σκέψης και των φιλοσοφικών συστημάτων.

Ολα τούτα τα φανερώματα είνε μια αντικειμενοποιημένη πραγματικότητα, που αδιάκοπα ξετυλίγεται και μεταμορφώνεται, όπως αδιάκοπα ξετυλίγεται και μεταμορφώνεται και ο φυσικός κόσμος.

Ωστόσο η σύγχυση, που επικρατεί ακόμη στις επιστήμες που διερευνούν το τεράστιο αυτό έδαφος της κοινωνικής πραγματικότητας, είνε πολύ μεγάλη.

Οντολογικές και δεοντολογικές κοινωνικές επιστήμες

Η σύγχυση αυτή προέρχεται πρώτα-πρώτα από την ακαθόριστη περιοχή της κάθε μιας απ' αυτές τις επιστήμες και το ακαθόριστο απάνω στη σχέση τους με μιαν άλλη σειρά από επιστήμες, που δουλεύοντας με το ίδιο υλικό έχουν άλλο σκοπό. Σχεδόν σε κάθε μια από τούτες τις επιστήμες αντιστοιχεί μιαν άλλη συστηματοποιημένη γνώση, που έχει για σκοπό της να καθορίσει κανόνες, κανόνες του τι πρέπει να γίνεται σε κάθε μια από τις περιοχές αυτές της ανθρώπινης δράσης. Και οι επιστήμες αυτές, οι δεοντολογικές να πούμε κοινωνικές επιστήμες, προηγήθηκαν στη δημιουργία τους από τις οντολογικές κοινωνικές επιστήμες.

Το κάθε κοινωνικό φαινόμενο πηγάζει από την ομαδική ανθρώπινη βούληση. Μα η βούληση ενεργεί σύμφωνα με σκοπούς. Και οι σκοποί, που πηγάζουν από την ομαδική βούληση και δεσμεύουνε την ατομική, παίρνουνε τη μορφή του «πρέπει», τη μορφή επιταγών, κανόνων διαγωγής, άγραφτων ή γραφτών καταναγκασμών ή νόμων. Το «πρέπει» αυτό παίρνει τις περισσότερες φορές μια καθιέρωση θρησκευτική, πηγάζει από τη «θεία βούληση», που είνε η ενσάρκωση της ομαδικής βούλησης και ασκεί καθολικό πειθαναγκασμό. Οταν όμως ο άνθρωπος αρχίσει να βάζει τα «πρέπει» αυτό κάτω από τον έλεγχο της κριτικής σκέψης και του λογικού του, τότες το «πρέπει» γίνεται αντικείμενο της φιλοσοφικής έρευνας και της «φιλοσοφικής δικαίωσης».

Γι' αυτό η φιλοσοφία περιέχει και διεκδικεί ως σήμερα ακόμα και τον αποκλειστικό χειρισμό της σκέψης, που έχει για θέμα της το «πρέπει». Ετσι η επιστήμη των κανόνων, που ορίζουν τη σωστή σκέψη, η λογική, η επιστήμη των κανόνων, που ορίζουν τη σωστή διαγωγή του ανθρώπου, η ηθική, η επιστήμη των κανόνων για τη σωστή καλλιτεχνική δημιουργία, η αισθητική, η επιστήμη για τις σωστές δικαιονομικές σχέσεις, η φιλοσοφία του δίκιου, η επιστήμη των κανόνων για τη σωστή διαμόρφωση της πολιτείας ή τη σωστή διακυβέρνηση των ανθρώπων, η πολιτική, η επιστήμη των κανόνων για το σωστό προφορικό ή γραφτό λόγο, η γραμματική, η επιστήμη των κανόνων για το σωστό τρόπο του να πείθει κανείς τους άλλους με το λόγο, η ρητορική, θεωρήθηκαν και θεωρούνται και σήμερα ακόμη οι περισσότερες απ' αυτές σαν μέρη της φιλοσοφικής διανόησης. Η περιοχή πολλών απ' αυτές συγχύζεται ακόμη με την περιοχή πολλών από τις αντίστοιχες οντολογικές επιστήμες, λ.χ. της πολιτικής με την πολιτειολογία, της γραμματικής με τη γλωσσολογία, της ηθικής με την ηθολογία, της φιλοσοφίας του δίκιου με τη νομική (την έρευνα του αντικειμενικού ή θετικού δίκιου στην ιστορική διαμόρφωσή του), της αισθητικής με την επιστήμη της τέχνης, της λογικής με την επιστημολογία.

Αύριο: Το Γ' Μέρος


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ