Πέμπτη 5 Δεκέμβρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΗΦΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ
Αρχισε η συζήτηση στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής

Ξεκίνησε χτες στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής η συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια τη βδομάδα που έρχεται.

Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «Διευκόλυνση άσκησης εκλογικού δικαιώματος εκλογέων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας και τροποποίηση εκλογικής διαδικασίας». Οι διατάξεις του πρώτου μέρους προβλέπουν τον τρόπο και τις προϋποθέσεις για να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα οι Ελληνες του εξωτερικού, ενώ το δεύτερο μέρος περιέχει διατάξεις που τροποποιούν συνολικά την εκλογική νομοθεσία.

Οσον αφορά την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, προβλέπεται η κατάρτιση ειδικών εκλογικών καταλόγων για τους «εκτός επικρατείας εκλογείς», οι οποίοι για να εγγραφούν θα πρέπει: «α) Να έχουν διαμείνει συνολικά δύο έτη εντός της ελληνικής επικράτειας κατά το χρονικό διάστημα των τελευταίων 35 ετών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης εγγραφής. β) Να έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση κατά το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος». Η φορολογική δήλωση προβλέπεται να περιέχει υποβολή στην ΑΑΔΕ δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (έντυπο Ε1), αναλυτικής δήλωσης εισοδημάτων από μίσθωση ακινήτων (έντυπο Ε2), κατάστασης οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα (έντυπο Ε3) ή δήλωσης στοιχείων ακινήτων (έντυπο Ε9).

Οι Ελληνες του εξωτερικού θα ψηφίζουν με αυτοπρόσωπη παρουσία σε εκλογικά τμήματα που θα συσταθούν στην έδρα κάθε ελληνικής διπλωματικής αρχής, ή σε κτίρια ελληνικών αρχών ή υπηρεσιών της αλλοδαπής, ή δημόσια καταστήματα του κράτους. Η ψήφος τους θα μετράει ισότιμα στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα και για τη συνολική κατανομή των εδρών, ενώ αυξάνονται σε 15 από 12 οι βουλευτές Επικρατείας. Οι εκλογείς θα επιλέγουν (δίχως να θέτουν σταυρό προτίμησης) το ψηφοδέλτιο Επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν.

Για την ψήφιση του νομοσχεδίου απαιτούνται οι ψήφοι 200 βουλευτών. Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ ο Γ. Κατρούγκαλος έθεσε ανάμεσα στις προϋποθέσεις για να ψηφίσει το κόμμα του, να προβλέπεται η σύσταση διακομματικής επιτροπής, η οποία να έχει υπό την ευθύνη της όλη την εκλογική διαδικασία για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, ενώ ζήτησε το ψηφοδέλτιο Επικρατείας να χωριστεί σε «εσωτερικού» και «εξωτερικού». ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ και Ελ. Λύση είπαν ότι συμφωνούν επί της αρχής. Το ΜέΡΑ25 καταψήφισε. Ο υπουργός Εσωτερικών Π. Θεοδωρικάκος σημείωσε ότι το νομοσχέδιο δεν συμβαδίζει με την πρόταση της ΝΔ, ωστόσο επικαλέστηκε «αναγκαίες συγκλίσεις» που, όπως είπε, έπρεπε να βρεθούν.

Μακριά από τακτικισμούς και μικροκομματικές σκοπιμότητες το ΚΚΕ

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Γκιόκας σημείωσε ότι το ΚΚΕ από την αρχή κατέθεσε εμπεριστατωμένες και ξεκάθαρες προτάσεις, μακριά από τακτικισμούς, μικροκομματικές σκοπιμότητες, χωρίς να μετράει «κουκιά» και με γνώμονα να διευκολυνθούν οι Ελληνες του εξωτερικού να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα.

Σχολίασε ότι η μετανάστευση και η προσφυγιά δεν είναι φυσικό φαινόμενο, πως οι Ελληνες του εξωτερικού έφυγαν λόγω των αντιλαϊκών πολιτικών και της καπιταλιστικής κρίσης και πως η διευκόλυνσή τους να ψηφίσουν δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσει πλυντήριο για τις ευθύνες των αστικών κομμάτων.

Παρουσίασε τους άξονες των προτάσεων του ΚΚΕ, που είναι η ύπαρξη οικονομικών δεσμών με την Ελλάδα, ανώτατο όριο απουσίας ή το αντίστροφο, ένα ελάχιστο όριο απουσίας από τη χώρα, και αυτοπρόσωπη ψήφος για την ουσιαστική συμμετοχή των ψηφοφόρων στη διαδικασία. Οπως σημείωσε, κριτήριο για το ΚΚΕ είναι παράλληλα με τη διευκόλυνση των Ελλήνων του εξωτερικού να ψηφίσουν, να αποτραπεί η αλλοίωση του εκλογικού σώματος «με ψηφοφόρους που ενδεχομένως δεν έχουν γνώση της ελληνικής πραγματικότητας, δεν έχουν πραγματικούς και ουσιαστικούς δεσμούς και κυρίως δεν θα υποστούν τις συνέπειες των όποιων πολιτικών τους επιλογών». Ανέφερε ότι το ΚΚΕ ζήτησε τα κριτήρια αυτά να κατοχυρωθούν και συνταγματικά «και θεωρούμε ότι αυτό επιτεύχθηκε σε ένα μέρος με τη συμπληρωματική διάταξη στο άρθρο 54».

Πρόσθεσε δε ότι ανάμεσα στα δεδομένα που πήρε το ΚΚΕ υπόψη του για τις θέσεις αυτές ήταν «η ανάγκη να σταματήσει να υπάρχει αυτός ο αναχρονισμός του δίκαιου του αίματος για την απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας», ότι δηλαδή για την εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους αρκεί να αποδείξει κανείς ότι έχει καταγωγή από έναν έστω πολύ μακρινό πρόγονο, αναχρονισμό που έχουν σημαία τους τα άλλα κόμματα, όπως φάνηκε από τις αρχικές προτάσεις τους, αλλά και από το γεγονός ότι αρνούνται να το καταργήσουν για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας. Επίσης πήρε υπόψη του τη διεθνή εμπειρία.

Ο Γ. Γκιόκας σημείωσε πως «θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο ενσωματώνει βασικά κριτήρια που είχαμε θέσει» και ζήτησε να γίνουν ορισμένες επιπλέον τροποποιήσεις, όπως να εξασφαλιστεί ο διακομματικός έλεγχος της διαδικασίας, να υπάρχει πρόβλεψη για διαγραφές από τους εκλογικούς καταλόγους εφόσον δεν τηρούνται τα κριτήρια μετά από κάποιο χρονικό διάστημα και τέλος οι Υπουργικές Αποφάσεις να εγκρίνονται με πλειοψηφία 2/3 από τη Βουλή.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ