INTIME NEWS |
Στο πλαίσιο αυτό προαναγγέλλονται μέτρα (λεπτομερείς προδιαγραφές, δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα διασυνδέεται με τις τράπεζες) για την εφαρμογή του Πτωχευτικού Κώδικα, που σηματοδοτεί ανελέητο κυνήγι για τα λαϊκά νοικοκυριά και τους επαγγελματίες. Σε κάθε περίπτωση, η επόμενη μέρα θα σηματοδοτηθεί από την επανέναρξη των πλειστηριασμών στην πρώτη κατοικία. Θυμίζουμε ότι μετά την ολιγόμηνη παράταση, η τυπική έναρξη εφαρμογής του νόμου «Ρύθμιση Οφειλών και Παροχή Δεύτερης Ευκαιρίας» για φυσικά πρόσωπα, νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις, με περιουσία έως 350.000 ευρώ, σε ό,τι αφορά τη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών, θα γίνει την 1η Ιούνη 2021.
Να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βλέπει σημαντικούς κινδύνους, που αφορούν τη φερεγγυότητα των επιχειρήσεων μόλις λήξουν τα μέτρα στήριξης. Ουσιαστικά, γίνεται λόγος για τα επιχειρηματικά «κανόνια» που θα υπάρξουν στη φάση της ανάκαμψης.
Παράλληλα, η Τράπεζα της Ελλάδας σε πρόσφατη έκθεση έχει επισημάνει ότι η ελληνική οικονομία, «με το πέρας της πανδημίας, έχει να αντιμετωπίσει σημαντικούς κινδύνους», μεταξύ των οποίων η εμφάνιση ενός μεγάλου αριθμού πτωχεύσεων «μη βιώσιμων» επιχειρήσεων και η κατάργηση πολλών θέσεων εργασίας, κυρίως σε υπηρεσίες διαμεσολαβητικού χαρακτήρα και σε κλάδους εντάσεως εργασίας χαμηλής εξειδίκευσης.
Σε κάθε περίπτωση, τα ισχυρότερα πλήγματα δέχθηκαν οι λεγόμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και βέβαια οι «πολύ μικρού μεγέθους επιχειρήσεις», οι οποίες, όπως επισημαίνεται στην έκθεση, «χτυπήθηκαν από την πανδημία την περίοδο όπου ήταν σε φάση ανάκαμψης από την προηγούμενη κρίση έχοντας ακόμα ασθενή χρηματοοικονομικά μεγέθη».
Ενδεικτικά, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων στις λεγόμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις ανέρχεται στο 47% και στις πολύ μικρές επιχειρήσεις στο 55%.
Να σημειωθεί ότι το ποσό των δανείων σε καθεστώς αναστολής πληρωμών ανέρχεται σε 21 δισ. ευρώ και αντιστοιχεί σε ποσοστό περίπου 12% του συνολικού ποσού δανείων στο τραπεζικό σύστημα.
Επιπλέον, λόγος γίνεται και για δημοσιονομικούς κινδύνους, όπως οι καταπτώσεις κρατικών εγγυήσεων (επιχειρηματικά χρέη σε τράπεζες που τελούν υπό την εγγύηση του κράτους και θα φορτωθούν στη συνέχεια στους κρατικούς προϋπολογισμούς).
Μέσος ρυθμός ανάκαμψης της τάξης του 4% σε ετήσια βάση αλλά και σταδιακή επάνοδος σε πλεονασματικούς κρατικούς προϋπολογισμούς θα προβλέπονται μεταξύ άλλων στο νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2022 - 2025 που αποστέλλεται τις επόμενες μέρες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Βασικός πυλώνας της αναμενόμενης ανάκαμψης των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων είναι η πλήρης αξιοποίηση των εκταμιεύσεων του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς και άλλων προγραμμάτων της ΕΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκτιμήσεις του ΜΠΔΣ εστιάζουν σε απορροφήσεις κοινοτικών κεφαλαίων ύψους 10 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση για την περίοδο μέχρι το 2025.
Μάλιστα, οι ακαθάριστες επενδύσεις πάγιου κεφαλαίου αναμένεται να ενισχυθούν το 2022 σε ποσοστό της τάξης του 30% για να συνεχίσουν σε ανοδική τροχιά με ρυθμό 10% σε ετήσια βάση μέχρι το 2025.
Βέβαια, τα παραπάνω έχουν όρο και προϋπόθεση την κλιμάκωση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, όπως άλλωστε αποτυπώνονται και στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.