Αυτήν τη σπουδαία, παραγκωνισμένη σήμερα, γυναίκα -λογοτέχνιδα, επαναφέρει στο «φως» το ενδιαφέρον βιοεργογραφικό βιβλίο της Μοσχοβίας Α. Κασκούρα «Η θηλυκή παραφωνία του Νίκου Καζαντζάκη» (εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα»). Το γεγονός ότι ενώ παλιοί έγκριτοι μελετητές δεν το έπραξαν, ως όφειλαν, μια νέα κοπέλα, υποψήφια δρ Συγκριτικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Σορβόννης, κάνει μια μελετητική προσέγγιση του βίου και του έργου της Γαλάτειας, και των «σημαδιών» από τη ζωή της με τον Καζαντζάκη, καθώς και δικών της «σημαδιών» στη ζωή και το έργο εκείνου. Η μελετήτρια, συνοψίζοντας το ανισότιμο, ιδιαίτερα για τη γυναίκα, πολιτικο-κοινωνικό πλαίσιο της εποχής, τιμά, αφ' ενός την επαναστάτρια ιδεολογικά και συγγραφικά Γαλάτεια, και αφ' εταίρου, από σεβασμό στο συγγραφέα Καζαντζάκη, προσπαθεί να κατανοήσει και να εξηγήσει τη συμπεριφορά και απώθησή του από τη γυναίκα για την οποία έλεγε πριν την κατακτήσει «Την Γαλάτειαν και μίαν καλύβη» και τη χαρακτήριζε «Ενα από τα ωραιότερα και σπαρακτικότερα θεάματα που είδα στη ζωή μου. Μέσα σε μια στενοκέφαλη κοινωνία, η παρουσία της προξενεί σκάνδαλο στους αστούς. Μια κατακόκκινη αντάρτισσα, παραφωνία μέσα στην ασάλευτη σκλαβοπλανταγμένη ατμόσφαιρα της επαρχιώτικης σταχτόχρωμης ζωής».