Το ομολογούν πλέον και τα επίσημα στοιχεία, όπως αυτά του Ινστιτούτου Οικονομίας Κατασκευών για τα χαρακτηριστικά της απασχόλησης στον κλάδο
Αυτό ακριβώς επιβεβαιώνουν πλέον, ούτε λίγο ούτε πολύ, ακόμη και επίσημες πηγές, όπως μια έρευνα του Ινστιτούτου Οικονομίας Κατασκευών (ΙΟΚ), με τίτλο «Μέγεθος και βασικά χαρακτηριστικά της απασχόλησης στον κατασκευαστικό κλάδο», που είδε πρόσφατα το φως της δημοσιότητας.
Σύμφωνα με την έρευνα αυτή: «Παρά τη σημαντική συνεισφορά του κατασκευαστικού κλάδου στην απασχόληση κατά τα πιο πρόσφατα έτη, υπάρχει έντονη ανησυχία, καθώς η ολοκλήρωση των ολυμπιακών έργων αρχικά και των έργων υποδομής που χρηματοδοτούνται από το Γ' ΚΠΣ, στη συνέχεια, αναμένεται με μαθηματική ακρίβεια να οδηγήσουν ένα μεγάλο αριθμό εργαζομένων εκτός κλάδου. Το πρόβλημα γίνεται ακόμη εντονότερο εάν εισάγουμε τη διάσταση που θέτει η κατανομή της απασχόλησης στον κλάδο, αφού η έρευνα αποδεικνύει ότι αυτοί που θα πληγούν περισσότερο θα είναι ανθρώπινο δυναμικό με χαμηλό επίπεδο κατάρτισης από τα κατώτατα στρώματα εκπαίδευσης, δηλαδή με πολύ χαμηλές πιθανότητες ανεύρεσης εργασίας σε διαφορετικό κλάδο».
Οπως, μάλιστα, εκτιμά το ΙΟΚ η πορεία αυτή δεν πρόκειται να αλλάξει ακόμα κι αν υπάρξουν μελλοντικές εισροές χρηματοδότησης έργων από την Ευρωπαϊκή Ενωση, καθώς αυτές θα είναι σημαντικά χαμηλότερες από τα σημερινά επίπεδα.
Ολες αυτές οι δυσοίωνες για τους εργαζόμενους προοπτικές προκύπτουν, αφού το ΙΟΚ προηγούμενα έχει διαπιστώσει ότι τα δημόσια και ολυμπιακά έργα, καθώς και η αύξηση της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας τα τελευταία χρόνια συνέβαλε καίρια στη διαχρονική αύξηση του μεγέθους της απασχόλησης στις κατασκευές. Συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι η μεγέθυνση του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου από 6,3 δισ. ευρώ το 1997 σε 13,65 δισ. ευρώ το 2003 (Μέσος Ετήσιος Ρυθμός Μεταβολής 13,7%), δηλαδή 9% του ΑΕΠ, αύξησε και το μέγεθος της απασχόλησης στον κλάδο από 249.000 περίπου εργαζόμενους το 1997 σε 310.000 το 2003, αντιπροσωπεύοντας το 7,8% της συνολικής απασχόλησης στην ελληνική οικονομία. Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα αυτή, η μεγέθυνση του κατασκευαστικού κλάδου και η έμμεση συνεισφορά του σε άλλους κλάδους της βιομηχανίας δομικών υλικών, είχε ως αποτέλεσμα τη συγκράτηση της συνολικής ανεργίας από 1% έως 2,6%. Αυτό, βέβαια, δεν είναι τυχαίο, καθώς από τους 310.000 απασχολούμενους στον κατασκευαστικό κλάδο, όπως αναφέρει το ΙΟΚ, η συντριπτική πλειοψηφία, δηλαδή οι 260.000 είναι εργατοτεχνικό και βοηθητικό προσωπικό και μόνο οι 50.000 αντιπροσωπεύουν το επιστημονικό προσωπικό.
Οι εργάτες ποτίζουν με το αίμα τους τα κέρδη των μεγαλοκατασκευαστών. Στις φωτογραφίες, δύο από τους εκατοντάδες νεκρούς, στο βωμό τους.... |
Εντατικοποίηση της δουλειάς και ανύπαρκτα μέτρα ασφαλείας |
Το αποτέλεσμα είναι πλέον γνωστό: Εργοτάξια που έχουν μετατραπεί σε σύγχρονα κρεματόρια, αφού μόνο στα Ολυμπιακά έργα έχουμε 11 νεκρούς εργαζόμενους, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας, στις κατασκευές στην Αττική έχουμε πάνω από 70 νεκρούς από το 2002, από τους οποίους οι περισσότεροι έχασαν τη ζωή τους στα μεγάλα έργα. Και βέβαια σε άλλα ατυχήματα στις κατασκευές, το ίδιο διάστημα, σακατεύτηκαν, πολλές φορές ανεπανόρθωτα...
Eurokinissi |