Τρίτη 23 Νοέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΧΩΔΕ
«Συμβάσεις παραχώρησης» αντί για δημόσια έργα!

Η γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, με τα τσουχτερά διόδια, είναι μαζί με την Αττική Οδό οι πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις συμβάσεων παραχώρησης

Eurokinissi

Η γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, με τα τσουχτερά διόδια, είναι μαζί με την Αττική Οδό οι πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις συμβάσεων παραχώρησης
Ως «έτος έργων που θα γίνουν με συμβάσεις παραχώρησης» (δηλαδή με το ληστρικό σύστημα της λεγόμενης «αυτοχρηματοδότησης») χαρακτήρισε το 2005 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, εξειδικεύοντας την κυβερνητική πολιτική στον τομέα αυτό, μια πολιτική που στηρίζει τα συμφέροντα του μεγάλου κατασκευαστικού και τραπεζικού κεφαλαίου.

Η ανακοίνωση αυτή του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ επιβεβαιώνει τα πρόσφατα δημοσιεύματα του «Ρ», που είχαν επισημάνει πως το νομοσχέδιο για τις αναθέσεις, δεν αποτελούσε παρά το πρώτο βήμα για τη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση κεφαλαίου στον κατασκευαστικό τομέα, ενώ θα ακολουθήσουν η θεσμοθέτηση του συστήματος κατασκευής ακόμη και μικρότερων έργων με τις συμβάσεις παραχώρησης, αλλά και το ξεπούλημα της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου στους μεγαλοεργολάβους.

Οπως είναι γνωστό, με τις συμβάσεις παραχώρησης, ο ελληνικός λαός εξαναγκάζεται να πληρώνει πολλαπλά τα δημόσια έργα: Μία φορά για την κατασκευή και πολλές φορές ακόμη για τη χρήση, μέσω πανάκριβων διοδίων (βλέπε Αττική Οδό και γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου) ή άλλων «τσουχτερών» τελών. Αντίθετα, οι μεγαλοεργολάβοι - όπως απέδειξε και πρόσφατη μελέτη του ΚΕΠΕ - συμμετέχοντας με πενταροδεκάρες στο κόστος των έργων, τα εκμεταλλεύονται για μερικές δεκαετίες αποκομίζοντας υπερκέρδη.

Πάντως, ο υπουργός επιφυλάχτηκε να δώσει περισσότερες εξηγήσεις πάνω στο θέμα αυτό στο μέλλον, προφανώς επειδή υπάρχουν ανοιχτά αρκετά ζητήματα, όπως: Το ότι δεν έχει καταλήξει η κυβέρνηση αν τα έργα αυτά θα τα αναλάβει το ΥΠΕΧΩΔΕ ή το υπουργείο Οικονομίας. Το ότι υπάρχει διχασμός ακόμη και μεταξύ των μεγαλοεργολάβων για το θεσμικό πλαίσιο που θα διέπει τα έργα αυτά - μερικοί, μάλιστα, δε θέλουν καν να υπάρξει τέτοιο θεσμικό πλαίσιο, ώστε να «παίζουν» διάφορα παιχνίδια στις διαπραγματεύσεις, που θα νομιμοποιεί εκ των υστέρων η Βουλή, όπως γίνεται και τώρα...

Κατάλογος έργων

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, με τα μάτια επίσης στραμμένα και πάλι στους μεγαλοεργολάβους, οι οποίοι «γκρινιάζουν» για καθυστερήσεις στην προκήρυξη έργων, παρουσίασε πίνακα με 52 έργα συνολικού προϋπολογισμού 2,603 δισ. ευρώ, που θα δημοπρατηθούν το επόμενο τρίμηνο με βάση το νέο νόμο. Οπως δήλωσε ο υπουργός, το 90% των έργων αυτών αφορά την περιφέρεια. Ωστόσο, μια προσεκτική μελέτη του πίνακα αποδεικνύει ότι το στοιχείο αυτό είναι παραπλανητικό, αφού 1,322 δισ. ευρώ αφορά 16 έργα της Εγνατίας, που είναι ευρύτερης εμβέλειας έργο, τα 209 εκατ. ευρώ αφορούν το μετρό της Αθήνας, ενώ και άλλα 40 εκατ. ευρώ αφορούν έργα του Λεκανοπεδίου, όπως το αντιπλημμυρικό έργο στο ύψος της «Χαλυβουργικής», βελτίωση σηματοδοτών, τα διαμερίσματα για τους σεισμοπλήκτους Αγίου Διονυσίου Δραπετσώνας, συμπληρωματικά έργα για το λιμάνι Λαυρίου, το δίκτυο ομβρίων Ηλιούπολης, Π. Ψυχικού και Γέρακα, τα αντιπλημμυρικά έργα στο Δήμο Ελληνικού, οι ανισόπεδοι κόμβοι στην Κερατέα και το Θορικό.

Μεταξύ των άλλων έργων, περιλαμβάνονται η επέκταση του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης, διάφορα οδικά έργα στην Κρήτη, η επέκταση του Λιμανιού του Βόλου και η ολοκλήρωση της περιφερειακής της πόλης από Γορίτσα μέχρι Αγριά, τα Λιμάνια Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Μυκόνου, Σούδας, η σύνδεση της παράκαμψης Πάτρας με το νέο λιμάνι κ.ά.

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δήλωσε ότι κάθε συζήτηση για την περιβόητη ζεύξη του Μαλιακού έχει τελειώσει, ενώ για την εργολαβία του «πετάλου του Μαλιακού», που εκκρεμεί στο ΣτΕ, δήλωσε ότι θα περιμένει την απόφαση, ώστε να μη χρειαστεί να το επαναδημοπρατήσει και χαθεί χρόνος.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ