Πέμπτη 17 Νοέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Μεταναστευτικά

Θα ήθελα να πω από την αρχή ότι δεν έχω μελετήσει την ιστορία της μετανάστευσης, πότε χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά η λέξη, τα αίτια και τα αποτελέσματα της, αν και ο πατέρας μου έζησε στο Σικάγο, ο αδελφός της μητέρας μου στη Νέα Ορλεάνη, η αδελφή μου σε μια πόλη κοντά στο Μπέρμιγχαμ κι εγώ στη Νέα Υόρκη. Παρ' όλο που έγραψα βιβλία για τη ζωή των Ελλήνων εκτός Ελλάδας, δεν ισχυρίζομαι ότι έθιγα, κατά κύριο λόγο, το θέμα της μετανάστευσης. Μόνο από το 1967 μέχρι την πτώση της χούντας έγραφα με πολιτικό υπόβαθρο την επιφυλλίδα «Επικαιρότητες» στον «Ελληνικό Ταχυδρόμο» που εξέδιδε ο Χρήστος Κολύβας στο Μόντρεαλ, Καναδά. Κάποιες από τις εμπειρίες μου από τα χρόνια 1970 μέχρι το 1975 που έζησα στην Πανεπιστημιούπολη Λουντ της Σουηδίας, τις ανέφερα μόνο συμπτωματικά σε διάφορα γραφτά.

Η ζωή στη Σουηδία μού πρόσφερε μια άλλη διάσταση με την οποία έβλεπα, βίωνα και μπορούσα να σχολιάσω διάφορα γεγονότα ή κοινωνικές συμπεριφορές, κρατικές παροχές ή πολιτικές σκέψεις και ελευθερίες. Από τις επαφές μου στο Πανεπιστήμιο - χρόνια του πολέμου στο Βιετνάμ, δικτατορίες στην Ισπανία, Πορτογαλία, χούντες στην Ελλάδα, τη Χιλή κ.ά. - με φοιτητές από αυτές τις χώρες ή της Βόρειας Αφρικής, είχα κάνει διάφορες ύποπτες σκέψεις, που δεν είχα, όμως, το υπόβαθρο να τις στηρίξω.

Η κοινωνική και πολιτική αντιμετώπιση του σουηδικού κράτους έναντι των ξένων φαινόταν ή ονομαζόταν ή ήταν σε κάποιο βαθμό ανθρωπιστική, συγκριτικά με άλλες χώρες υποδοχής μεταναστών. Με την εργασιακή απασχόληση, επί το πλείστον, των ξένων σε «ταπεινές δουλιές» με αργή εξέλιξη, (ασφαλώς υπήρχαν και επιστήμονες σε αντίστοιχες δουλιές με τις σπουδές τους και το αντικείμενό τους), διέβλεπα την καινούρια αποικιοκρατία.

Τα ισχυρά κράτη είχαν βρει τον τρόπο, αντί να στέλνουν τα κεφάλαιά τους έξω από τα σύνορά τους, στρατό για να υποστηρίζει τα συμφέροντά τους σε ξένες γαίες και να προκαλούν αντιθέσεις και ανταρσίες, δημιουργούσαν τις καινούριες αποικίες εντός των εθνικών τους συνόρων. Ετσι μπορούσαν να εμφανιστούν σαν πολιτικά φιλελεύθερα, αφού επέτρεπαν στους εισελθόντες στη χώρα τους να έχουν οποιαδήποτε ιδεολογία, να συγκεντρώνονται, να εκφράζονται, να εκδίδουν και να διακινούν τα δικά τους έντυπα, να στέλνουν τα παιδιά τους στα δημόσια σχολεία και να γίνονται αποδεκτά, να φοιτούν στα πανεπιστήμια, (αναφέρομαι στη Σουηδία που γνώρισα τότε) και επιπλέον να τους προσφέρουν διάφορες παροχές, ακόμα και για την αγορά τρίκυκλου παιδικού ποδηλάτου ή έγχρωμης τηλεόρασης, κυριολεκτικά. Μπορούσες να βρεις δουλιά καθαρίστριας, εργάτη σε βιοτεχνίες ή βιομηχανίες, και να μοιράζεσαι πολλά από τα δικαιώματα των Βίκινγκς.

Την πρώτη μέρα των επεισοδίων στη Γαλλία, από ανθρώπους που γεννήθηκαν εκεί και δεν είναι μετανάστες, τηλεφώνησα στον Χανς στη Λουντ.

«Φοβάμαι», του είπα, «ότι τα επεισόδια θα επεκταθούν, αφού και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν παρόμοιοι και άνεργοι».

«Α, στο Μάλμο», μου απάντησε, «η ανεργία τους φτάνει το 75% κι εμείς (οι Σουηδοί) πληρώνομε πάρα πολλά λεφτά γι' αυτούς...».


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ