Πέμπτη 14 Νοέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΛΙΜΑΝΙ ΡΑΦΗΝΑΣ
Εισήγηση στο ΣτΕ κατά της επέκτασης
  • Στην περιβαλλοντολογική μελέτη αποσιωπάται ότι ο χείμαρρος Μεγάλο Ρέμα εκβάλλει στη λιμενολεκάνη
  • Η επέκταση του λιμανιού δε σημαίνει πως θα πρέπει να καταστραφεί η Ραφήνα, επισήμανε ο πρόεδρος του Ε' Τμήματος Μ. Δεκλερής

Τα υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Εμπορικής Ναυτιλίας αποφάσισαν την επέκταση του λιμανιού της Ραφήνας και προχώρησαν στη δημοπράτηση των έργων πριν εγκριθεί η περιβαλλοντολογική μελέτη, στην οποία μάλιστα αποσιωπώνται ότι στη λιμενολεκάνη εκβάλλει ο χείμαρρος Μεγάλο Ρέμα, αλλά και οι τεράστιες συνέπειες από τη μεταφορά και κατακράτηση των φερτών υλών!

Αυτά προέκυψαν κατά τη χτεσινή συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) δύο προσφυγών κατά της επέκτασης του λιμανιού. Οι προσφεύγοντες (Ι. Μπρατσιώτης και Δήμος Ραφήνας) επισήμαναν ότι υπάρχει σκόπιμη αποσιώπηση του "εγκλωβισμού" του Μεγάλου Ρέματος στο υπό επέκταση λιμάνι, για να περάσουν τα σχέδια των δύο υπουργείων σε βάρος του περιβάλλοντος και του οικοσυστήματος της περιοχής.

Η εισηγήτρια σύμβουλος Επικρατείας, Μ. Καραμανώφ,τάχθηκε κατά της επέκτασης του λιμανιού, υποστηρίζοντας ότι δεν ελήφθη υπόψη πως ο χείμαρρος Μεγάλο Ρέμα που πηγάζει από το Πεντελικό εκβάλλει στη λιμενολεκάνη. Επίσης, ανέφερε ότι δεν εκτιμήθηκαν οι φερτές ύλες που μεταφέρονται στο λιμάνι, ιδιαίτερα μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του Πεντελικού το 1995, ενώ το ΥΠΕΧΩΔΕ προχώρησε στη δημοπράτηση του έργου χωρίς να υπάρχει έγκριση των περιβαλλοντικών όρων και της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Μάλιστα, στο σημείο αυτό επενέβη και ο πρόεδρος του Ε Τμήματος του ΣτΕ, Μ. Δεκλερής,ο οποίος αναρωτήθηκε, πώς είναι δυνατόν η διοίκηση να προχωρά στις δημοπρατήσεις έργων πριν εγκριθεί η περιβαλλοντολογική μελέτη, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι αυτό "είναι εκφυλισμός της διαδικασίας" και ότι η επέκταση του λιμανιού δε σημαίνει πως θα πρέπει να καταστραφεί η Ραφήνα, όπως την ξέραμε μέχρι τώρα. Συνεχίζοντας την παρέμβασή του ο Μ. Δεκλερής και κάνοντας ένα παραλληλισμό του λιμανιού της Ραφήνας με του Πειραιά, είπε πως στη Ραφήνα συνυπάρχουν η πλαζ και το λιμάνι, οπότε θα πρέπει να προστατευτεί η πλαζ και δεν είναι δυνατόν να μεταφέρουμε στον Ευβοϊκό ένα αμιγές λιμάνι, όπως είναι στον Πειραιά.

Οι προσφεύγοντες υποστήριξαν ότι από το σχεδιάγραμμα για την επέκταση του λιμανιού "πλαστογραφήθηκε" η ακτογραμμή της Υδρογραφικής Υπηρεσίας και παραλείφθηκε η εκβολή του χειμάρρου.

Παράλληλα, υπογράμμισαν ότι οι αρνητικές επιπτώσεις από τη μεταφορά των φερτών υλών άρχισαν ήδη να εμφανίζονται. Τα πλοία που έρχονται να δέσουν στο λιμάνι σχηματίζουν έντονη ανατάραξη των υδάτων, λόγω του αβαθούς, πράγμα που δε συνέβαινε στο παρελθόν. Μάλιστα, το θέμα αυτό έχει επισημανθεί από τις αρμόδιες αρχές (ΥΠΕΧΩΔΕ, υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και νομαρχία) και σε δύο συσκέψεις την περασμένη άνοιξη έγινε λόγος για το τι θα γίνει σε περίπτωση που αποδοθούν ευθύνες για τη μεταφορά των φερτών υλών.

Η κατακράτηση των φερτών υλών εντός της λιμενολεκάνης θα επιφέρει όχι μόνο την υποβάθμιση και την καταστροφή της λιμενολεκάνης, αλλά και ολόκληρου του όρμου της Ραφήνας. Με τα έργα που θα κατασκευαστούν ο υφιστάμενος μόλος επεκτείνεται κατά 375 μέτρα, εγκλωβίζοντας το χείμαρρο Μεγάλο Ρέμα, ο οποίος εκβάλλει παράλληλα με την ακτογραμμή και θα προκαλέσει τη μεταβολή της. Τέλος, από την περιβαλλοντολογική μελέτη προκύπτει ότι σε περίπτωση που επεκταθεί το λιμάνι, το 2013 ο αριθμός των επιβατών που θα διακινούνται από τη Ραφήνα θα ανέλθει σε 2.400.000 άτομα ετησίως από 1.600.000 που είναι σήμερα.

Οι νομικοί εκπρόσωποι του ΥΠΕΧΩΔΕ και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας στη χτεσινή συζήτηση αναδιπλώθηκαν και υποστήριξαν ότι η επέκταση είναι απαραίτητη για να αποφευχτούν ατυχήματα.

Γιώργος ΓΕΩΡΓΟΥΒΙΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ