Τετάρτη 6 Μάη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Μειωτικός διαγωνισμός ή ταπεινωτικός

Σύμφωνα με όσα σημαντικά (ή σημαδιακά) έχει εξαγγείλει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας:

- Εγκαταλείπεται σταδιακά ο θεσμός της "επετηρίδας" (για το διορισμό εκπαιδευτικών) και

- καθιερώνεται ο διαγωνισμός για την πρόσληψη των καλύτερων υποψηφίων.

Το ποιοι αντικειμενικοί λόγοι οδηγούν σε αυτή τη θεσμική μεταβολή και ποια πλεονεκτήματα ή μειονεκτήματα είχε ο καταργούμενος θεσμός ή εγκλείει ο νέος θεσμός, όλα αυτά τα ερωτήματα, δεν μπορούμε να τα αναλύσουμε σε τούτο το κείμενο. Σκοπός μας είναι να διερευνήσουμε τις επιπτώσεις που φαίνεται ότι θα έχει ο πρώτος διαγωνισμός έτσι (βιαστικά) που αποφασίστηκε και μέσα στις περιστάσεις που πρόκειται να διεξαχθεί. Συγκεκριμένα:

α. Ποια ηθική - κοινωνική - νομική ασυνέπεια εμφανίζει η πολιτεία έναντι των αναπληρωτών (περί τις 17.000) και εκείνων που είχαν προοπτική (κατά την "επετηρίδα") να διοριστούν μέσα στα επόμενα 3-4 χρόνια, αυτή την πτυχή του ζητήματος επιχειρήσαμε να φωτίσουμε με προηγούμενο άρθρο (τα "Νέα", 10.4.98).

β. Τώρα, από τους "επιτυχόντες" του προγραμματιζόμενου για τον Ιούνιο διαγωνισμού θα καλυφθεί ποσοστό 20% του αριθμού των διοριστέων, δηλαδή θα διοριστούν περίπου 1.000-1.500. Κατά συνέπεια, όσοι κι αν προσέλθουν στο διαγωνισμό, επιτυχόντες θα ονομαστούν τόσοι, 1.000-1.500 για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

γ. Αν υποθέσουμε ότι προσέρχονται στο διαγωνισμό οι δεκάδες χιλιάδες των αδιορίστων - αυτό που εύχεται και η πολιτική ηγεσία για να επιλέξει τους καλύτερους - θα χαρακτηριστούν "αποτυχόντες" ουσιαστικά όλοι οι άλλοι, που είναι πάνω από 100.000. Αρα:

- Η πιθανότητα επιτυχίας (για διορισμό) είναι 1-2%.

- Η πιθανότητα να πάρουν το χαρακτηρισμό του αποτυχημένου απειλεί το 98%, ό,τι κι αν γράψουν.

δ. Ο χαρακτηρισμός αυτός θα είναι πιο βαρύς - μειωτικός, αν ληφθεί υπόψη τούτο: Η Υπουργική Απόφαση που αναγγέλλει την εξεταστέα ύλη αφήνει την εντύπωση (ως προς τους φιλολόγους τουλάχιστον) ότι οι "υποψήφιοι για διορισμό" εξετάζονται στην ύλη που προβλέπεται για τα παιδιά γυμνασίου - λυκείου, από τα βιβλία που προορίζονται για τα παιδιά.

ε. Ομως σε τέτοια θέματα κινδυνεύουν να μην ενταχθούν στους "επιτυχόντες", στο 2%, περισσότερο εκείνοι που έχουν κάνει καλές σπουδές, και ανώτερες σπουδές, αυτοί θα καταταγούν στους "αποτυχόντες". Μέσα από τέτοιες διαδικασίες υπάρχει πιθανότητα να επιλεγούν οι καλύτεροι;Μήπως, αντίθετα, διαφαίνεται η πιθανότητα να μην προσέλθουν στο διαγωνισμό οι καλύτεροι,για να διαφυλάξουν την αξιοπρέπειά τους;

στ. Κατά τη γνώμη μου, από τον πρώτο αυτό διαγωνισμό θα προκύψει:

- Μειωτική εντύπωση (ευτελισμός) για το 98% των υποψηφίων, για λόγους άσχετους προς την ποιότητα των σπουδών τους. Πώς οι άνθρωποι αυτοί θα κυκλοφορήσουν έπειτα στην κοινωνία, περιφέροντας το χαρακτηρισμό του αποτυχημένου σε διαγωνισμό μαθητικού επιπέδου;

- Διάψευση της προσδοκίας (και επαγγελίας) της πολιτείας ότι θα επιλέξει τους καλύτερους, γιατί: ή δε θα προσέλθουν ή δε θα προκριθούν, με τις διαδικασίες τούτου του διαγωνισμού.

ζ. Ως το σημείο τούτο δε θίξαμε μια άλλη πτυχή του θέματος: Πώς αντιμετωπίζεται η εύλογη ακαδημαϊκή ευαισθησία των Τριτοβάθμιων Ιδρυμάτων που χορηγούν πτυχία επιστημονικής επάρκειας και με ποια κριτήρια ο "διαγωνισμός" μπορεί να είναι εσωτερικά έγκυρος και εξωτερικά αντικειμενικός, πειστικός, αποδεκτός (*);

Και κάτι συναφές: η εξαγγελία "εξεταστέας ύλης", π. χ. για την ειδικότητα του φιλολόγου εξασφαλίζει όρους δικαιοκρισίας για αποφοίτους διαφόρων τμημάτων των φιλολογικών σχολών; Οταν μάλιστα ο διαγωνισμός αποφασίζεται - εξαγγέλλεται - προωθείται χωρίς προθεσμία προσανατολισμού των ενδιαφερομένων;

Επιμύθιο: Ως παρατηρητής ουδέτερος διακρίνουμε πολλή θλίψη - πολλά στοιχεία ευτελισμού των υποψηφίων εκπαιδευτικών και της εκπαίδευσης.

Φ. Κ. Βώρος, Ph. D.,

Επίτ. σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

* Σημείωση:

- Με το διαγωνισμό ενδέχεται να ζητηθούν από τους υποψήφιους (για εξευτελισμό):

- Εκείνα τα αντικείμενα που διδάχτηκαν στα Τριτοβάθμια Ιδρύματα και εξετάστηκαν και κρίθηκαν άξιοι για πτυχίο ή

- άλλα αντικείμενα που κρίνονται αναγκαία εφόδια για εκπαιδευτικούς.

Στην πρώτη περίπτωση η πολιτεία αμφισβητεί την ποιότητα εκπαίδευσης που η ίδια έδωσε, στη δεύτερη αδικεί τους εξεταζόμενους απροσχημάτιστα και βεβαιώνει ότι δεν πρόβλεψε έγκαιρα την τροποποίηση των προγραμμάτων σπουδών. Tertium non datur λέγεται στη λογική.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ