Κυριακή 17 Ιούνη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Κέρδη για τους εφοπλιστές, ταλαιπωρία και ακρίβεια για τους εργαζόμενους

Eurokinissi

Εφιαλτικό προμηνύεται το καλοκαίρι για τους κατοίκους όλων των νησιών, ακόμα και αυτών των πορθμειακών γραμμών, των γραμμών Αργοσαρωνικού και των επιδοτούμενων, τους εργαζόμενους, αλλά και τους ναυτεργάτες. Οι αντιδραστικές άκρως επικίνδυνες εξελίξεις στο χώρο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που φέρνει η αντιλαϊκή πολιτική των ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, κάνουν φανερό πως, ό,τι και να πει από το Ηράκλειο της Κρήτης ο πρωθυπουργός, η πραγματικότητα είναι μία: Τα όσα διαδραματίστηκαν την περσινή αντίστοιχη περίοδο, με τις αυξήσεις - φωτιά σε εισιτήρια και ναύλα οχημάτων και προϊόντων, το χάος που είχε επικρατήσει από τις απανωτές βλάβες, τις ατέλειωτες καθυστερήσεις, τη δουλιά μέχρι εξάντλησης των ναυτεργατών και πάει λέγοντας, δεν ήταν παρά μια παρωνυχίδα στα όσα αναμένεται να συμβούν φέτος.

Εχουμε και λέμε:

Στα ήδη πανάκριβα εισιτήρια, από την 1η Ιούνη προστέθηκαν και νέες αυξήσεις. Και μιλάμε για τα συμβατικά πλοία, τα οποία όλα είναι πανάρχαια και ...επιδοτούμενα. Για τα νεότευκτα και αυτά που είναι ηλικίας κάτω των 10 ετών και έχουν δρομολογηθεί στις «απελευθερωμένες» γραμμές, εκεί το ταξίδι πια έχει τιμές ...κρουαζιέρας. Δύο πρόχειρα παραδείγματα: Από Πειραιά για Σύρο το Μάη του 2006 το εισιτήριο της οικονομικής (γ') θέσης ήταν 20,5 ευρώ. Ενα μήνα μετά, οπότε και απελευθερώθηκαν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, το εισιτήριο κόστιζε 22,4 ευρώ, αύξηση δηλαδή 9,75%, από την 1η Ιούνη φέτος το εισιτήριο ανέρχεται στα 23 ευρώ με το 30χρονο «ΜΑΡΙΝΑ», ενώ με το «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ» 24 ευρώ έξω στο κατάστρωμα και 28 μέσα (πάντα για γ` θέση ο λόγος) και με το «ΧΑΪ ΣΠΙΝΤ» 39 ευρώ. Για Πάρο το Μάη του 2006 το εισιτήριο κόστιζε 21,5 ευρώ, τον Ιούνη του ίδιου έτους 24 ευρώ, αύξηση δηλαδή 11%, ενώ τώρα με το 38χρονο «ΜΙΛΕΝΑ» ανέρχεται στα 26 ευρώ. Με το «ΧΑΪ ΣΠΙΝΤ» το εισιτήριο είναι 45,5 ευρώ και με το «ΑΙΟΛΟΣ», που δρομολογήθηκε πρόσφατα, 45 ευρώ. Παρόμοια είναι η εικόνα σε όλες τις γραμμές.

Να σημειωθεί ότι με την απελευθέρωση της ηλικίας των ακτοπλοϊκών πλοίων - που σημαίνει ότι «σαπάκια» τύπου «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» θα ταξιδεύουν όσο ...πάει και ότι η ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα έχει τιναχτεί στον αέρα - επανεντάχθηκαν στον ακτοπλοϊκό στόλο, για να μπορέσουν να καλύψουν κάποιες τρύπες από τα τεράστια κενά στην ακτοπλοΐα, και όσα υπερήλικα πλοία είχαν αποσυρθεί, όπως τα 38χρονα «ΜΙΛΕΝΑ» και «ΝΤΑΛΙΑΝΑ» (έτος κατασκευής και των δύο το 1969) του εφοπλιστή Αγούδημου. Αυτά τα παλιά και κατά κοινή ομολογία υποσυντήρητα πλοία, όπως το «ΜΙΛΕΝΑ», θα εκτελούν μάλιστα ταξίδι «οδύσσεια» όπως Πειραιάς - Πάρος - Νάξος - Πάτμος - Λειψοί - Βαθύ Σάμου.

Οσο για τον αριθμό των πλοίων που ...«καλύπτουν» τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, αξίζει να σημειωθεί ότι από περίπου 90 που ήταν το 2005, το 2006 ήταν 77 (σ.σ σε αυτά δε συμπεριλαμβάνονται οι μικρές πορθμειακές γραμμές). Για φέτος, ο «Ρ» από τις 27 Απρίλη του 2007 έχει καταθέσει αίτηση προς το Γραφείο Τύπου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ζητώντας το εξής: «Να μας καταθέσετε τη λίστα με τον ακριβή αριθμό των ακτοπλοϊκών πλοίων κάθε τύπου και πορθμείων (με εξαίρεση των ξύλινων που εκτελούν το δρομολόγιο Πέραμα - Σαλαμίνα), τα ονόματά τους και το έτος κατασκευής τους» όμως ακόμα, κοντά δύο μήνες μετά, δεν έχει δοθεί κανένα στοιχείο, ενώ οι απλοί υπολογισμοί δείχνουν ότι δεν υπάρχει βελτίωση, αφού οι εφοπλιστές θέλουν λιγότερα και ακριβότερα για να κερδίζουν περισσότερα.

Πέλαγος κερδών

Στον αντίποδα της ταλαιπωρίας των εργαζομένων για ένα ακτοπλοϊκό ταξίδι, με αυτού του τύπου τις υπηρεσίες που τους ...«προσφέρουν» τα παλιά, υποσυντήρητα και λιγοστά ακτοπλοϊκά πλοία και τα πανάκριβα εισιτήρια, οι ακτοπλόοι εφοπλιστές πλέουν σε πελάγη κερδών. Κερδοφορία που σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως τα οικονομικά αποτελέσματα που έδωσε στη δημοσιότητα η ΑΝΕΚ για τη χρήση του 2006, έχουν καταγράψει ιστορικό ρεκόρ. Τα καθαρά κέρδη της ΑΝΕΚ αυξήθηκαν κατά 114,8% και έφτασαν στα 21,5 εκατ. ευρώ, έναντι 10,0 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση! Η «Blue Star» παρουσίασε το 2006 αύξηση καθαρών κερδών μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας κατά 24,4% σε σύγκριση με τη χρήση 2005 και έφτασε τα 21,76 εκατ. ευρώ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ