Σάββατο 4 Οχτώβρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η Παιδεία να γίνει υπόθεση παλλαϊκής πάλης

Αποσπάσματα από την ομιλία της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ σε εκπαιδευτικούς και γονείς μαθητών του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ Ευδήλου Ικαρίας

Από τη συζήτηση με τους καθηγητές στο ΕΠΑΛ - ΓΕΛ Ευδήλου
Από τη συζήτηση με τους καθηγητές στο ΕΠΑΛ - ΓΕΛ Ευδήλου
Σε εκπαιδευτικούς και γονείς μαθητών του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ Ευδήλου Ικαρίας μίλησε χτες το πρωί η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, που ολοκλήρωσε την επίσκεψή της στο νησί. Η ομιλήτρια αναφέρθηκε σε όλα τα ζητήματα που απασχολούν εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές και αφορούν στα εργασιακά προβλήματα, στο περιεχόμενο της μάθησης, κ.ά. Παραθέτουμε ορισμένα αποσπάσματα της ομιλίας της:

«Υπάρχει για τους εκπαιδευτικούς μία μεγάλη ιδιομορφία. Αν δούμε την τυπική εργασιακή πλευρά, ο εκπαιδευτικός είναι δημόσιος υπάλληλος και μάλιστα σε έναν ιδεολογικό μηχανισμό του κράτους. Διότι η Παιδεία μορφώνει με βάση την κυρίαρχη αντίληψη. Και όταν η κυρίαρχη αντίληψη, κατά τη δική μας γνώμη, δεν είναι η καλή, ή σωστή, πάρτε το όπως θέλετε, αντικειμενικά ο εκπαιδευτικός είναι φορέας όλων αυτών των κυρίαρχων ιδεών. Από την άλλη πλευρά ο εκπαιδευτικός επειδή προέρχεται πολλές φορές από εργατικά - λαϊκά στρώματα, επειδή ο χώρος πια δεν είναι ένας απλά δημοσιοϋπαλληλικός, έρχεται σε επαφή με τα παιδιά, έχει τη δυνατότητα και πρέπει να αντισταθεί, δηλαδή να μη γίνεται ένα γρανάζι του συστήματος. Υπάρχει απόδειξη και στο παρελθόν και στην ιστορία των εκπαιδευτικών, ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αντισταθούν».

Για τα προβλήματα που αφορούν στις συνθήκες δουλειάς των εκπαιδευτικών η Αλ. Παπαρήγα σημείωσε:

«Για μας είναι ένα το κρατούμενο τα οικονομικά προβλήματα των εκπαιδευτικών. Ο εκπαιδευτικός αντικειμενικά δεν κάνει δουλειά μόνο μέσα στο σχολείο. Υποχρεωτικά, αν θέλει να ανανεώνει τις γνώσεις του, να ανανεώνεται και να μη γίνεται ένα μεγάφωνο, πρέπει να δουλέψει στο σπίτι. Οι συνθήκες ζωής και δουλειάς του εκπαιδευτικού να είναι τέτοιες, που όταν μπαίνει στην τάξη να μπαίνει με κέφι και όρεξη και όχι απλώς να βγάλει το ωράριο που έχει. Γι' αυτό ο κατώτατος μισθός που προτείνουμε για τους εκπαιδευτικούς είναι παραπάνω από 200 ευρώ από τον κατώτατο μισθό που προτείνουμε σε άλλους εργατοϋπαλλήλους. Δε θεωρούμε τους εκπαιδευτικούς έναν περιούσιο κλάδο, αλλά τον θεωρούμε ακριβώς έναν κλάδο που κάνει μια πολύ σύνθετη δουλειά. Τα οικονομικά πρέπει να είναι τέτοια που να μην αναγκάζεται ο εκπαιδευτικός να αναζητήσει συμπληρωματικό εισόδημα.

Θέλει επίσης ο κλάδος μία προσαρμογή στο γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος είναι γυναίκες στον κλάδο. Εμείς θεωρούμε τα δύο φύλα ίσα, αλλά δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν διαφορές και ιδιαιτερότητες, πολύ περισσότερο που στην κοινωνία μας δεν είναι ίσα πραγματικά. Και εδώ θέλει τις κατάλληλες προσαρμογές.

Αντιμετωπίζουν όλα τα προβλήματα που έχουν όλοι οι εργαζόμενοι, τα ασφαλιστικά, τα συνταξιοδοτικά, τις πολλαπλές εργασιακές σχέσεις. Γιατί και μέσα στο χώρο εδώ έχετε ωρομίσθιους. Εχετε αναπληρωτές. Είναι απαράδεκτο. Και αυτά που λένε ότι είναι πολλοί οι εκπαιδευτικοί... Να μειώσουν τις τάξεις, γιατί όσο λιγότερα παιδιά είναι σε μία τάξη τόσο περισσότερη, καλή δουλειά μπορεί να γίνει και να υπάρχει και προσωπική επικοινωνία».

Μόρφωση ενιαία, υψηλού επιπέδου, για όλα τα παιδιά

Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ αναφέρθηκε και στα σχέδια να περάσει η ευθύνη για τα σχολεία στις νέες διοικητικές μονάδες που θα προκύψουν απ' τον «Καποδίστρια 2» και στις συνέπειες που κάτι τέτοιο θα έχει. Υπογράμμισε:

«Στον "Καποδίστρια" προβλέπεται να περάσει η ευθύνη των σχολείων στις νέες διοικητικές μονάδες. Στην περίπτωση αυτή θα αλλάξουν εντελώς οι εργασιακές σχέσεις. Οι εκπαιδευτικοί θα είναι υπάλληλοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Και δε νομίζουμε ότι θα είναι με τις εργασιακές σχέσεις που υπάρχουν μέχρι σήμερα. Και το κυριότερο, τα σχολεία θα γίνουν μία αυτοτελής μονάδα το καθένα. Θα ανήκει σε νέα διοικητική μονάδα και από εκεί και πέρα θα έχουμε αντικειμενικά διαφοροποιημένα σχολεία, όπου θα υπάρχουν ορισμένα υποχρεωτικά μαθήματα και το κάθε σχολείο μετά θα κανονίζει τι μαθήματα θα κάνει με βάση τις ιδιαιτερότητες.

Η μόρφωση θα πρέπει να είναι ενιαία για όλα τα παιδιά. Η μόρφωση θα πρέπει να είναι υψηλού επιπέδου για όλους, ανεξάρτητα σε τι επάγγελμα θα πάνε. Θα γίνει όπως στην Αγγλία, στη Γαλλία, κλπ., όπου τα σχολεία θα αυτοδιοικούνται από τους καθηγητές, το δήμο, τη νέα διοικητική μονάδα, τους παραγωγικούς φορείς της περιοχής. Και βεβαίως θα κλείσει τελείως η στρόφιγγα της χρηματοδότησης. Το κάθε σχολείο θα πρέπει να βρίσκει μόνο του χρήματα. Να ψάχνει για χορηγούς».

Σχετικά με την αξιολόγηση η ομιλήτρια επισήμανε:

«Για το θέμα της αξιολόγησης, εμείς είμαστε εναντίον της ιδέας της αξιολόγησης. Οχι με την έννοια ότι δεν πρέπει να αξιολογείται το έργο του καθενός και όλων μαζί. Αλλά το σύστημα της αξιολόγησης το οποίο χρησιμοποιείται, είναι ένα σύστημα όπου εξετάζεσαι με κριτήρια αντιεπιστημονικά, λαθεμένα, αυταρχικά και εξετάζεσαι κατά πόσο είσαι προσαρμοσμένος σε αυτό που λέμε στην κυρίαρχη αντίληψη, στο σύστημα της διδασκαλίας. Η αξιολόγηση θα είναι κατηγοριοποίηση, ταξικοποίηση των σχολείων και ενδεχομένως αύριο να πάμε και σε διαφοροποίηση αποδοχών».

Σε ό,τι αφορά στο περιεχόμενο των βιβλίων και το διαχωρισμό σε ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, κλπ., τόνισε:

«Θέλω επίσης να θίξω το θέμα των βιβλίων. Θεωρούμε ότι είναι απαράδεκτα. Οι αλλαγές που έχουν γίνει στη μεθοδολογία των βιβλίων, δεν ξέρω τι λέτε και εσείς, αλλά τα παιδιά δε μαθαίνουν πώς να αποκτούν γνώση, να έχουν κριτική σκέψη, να αξιοποιούν τη γνώση. Είναι πρόβλημα ότι το Λύκειο είναι ένας προθάλαμος για το Πανεπιστήμιο, οπότε απαξιώνεται. Εχουμε εξετάσει τα Μαθηματικά, την Ιστορία και τα θεωρητικά όπως η Γλώσσα. Οι εξελίξεις είναι τραγικές.

Και, τέλος, είμαστε αντίθετοι στο διαχωρισμό σε ΕΠΑΛ, σε ΕΠΑΣ, κλπ. Θεωρούμε ότι μέχρι τα 18 χρόνια πρέπει να υπάρχει ένα ενιαίο σχολείο και τα παιδιά μετά τα 18 να επιλέγουν την επαγγελματική τους ή την επιστημονική τους μόρφωση. Δε διαχωρίζουμε τα επαγγέλματα. Η οικονομία, η κοινωνία τα έχει ανάγκη όλα. Για μας δεν υπάρχει ζήτημα κάποιας υποτιμητικής στάσης γι' αυτούς που τελειώνουν το τεχνικό σχολείο, κάθε άλλο. Αυτό που θέλουμε όμως είναι όλοι, είτε σπουδάζει κάποιος είτε δε θέλει να πάει στο πανεπιστήμιο, να έχει ένα υψηλό επίπεδο μόρφωσης, καλλιέργειας, πολύπλευρων γνώσεων.

Σήμερα μπορούν να καταλάβουν οι γονείς ποιο είναι το περιεχόμενο της Παιδείας. Πιστεύουμε ότι το γενικότερο κίνημα, το εργατικό, το αγροτικό, των αυτοαπασχολουμένων, δεν μπορούν να αφήσουν το θέμα της Παιδείας μόνο στους εκπαιδευτικούς. Πρέπει να γίνει παλλαϊκό πρόβλημα. Πρέπει να υπάρχει ενημέρωση και δράση σε όλη την κοινωνία. Τα πακέτα τα οποία είναι έτοιμα και από την Ευρωπαϊκή Ενωση θα περάσουν, θα μας πάνε και στη φάση εκείνη όπου ο εκπαιδευτικός θα χάσει το ρόλο του. Δηλαδή, πρέπει το κίνημα των εκπαιδευτικών να υπερβεί όλα όσα μέχρι τώρα έκανε. Ακριβώς για να υπάρχει και υπεράσπιση των ίδιων των εκπαιδευτικών».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ