Τρίτη 5 Δεκέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Η τάξη των εφοπλιστών

Η αυτοκτονία του Παντελή Σφηνιά δημιούργησε την ιδέα σε ορισμένους ότι μπορούν από κατηγορούμενοι να καμώνονται τους κατηγόρους. Με τα 5 δευτερόλεπτα που κράτησε η πτώση του Σφηνιά από τον 6 όροφο μιας εταιρίας, που άρχισε να μπάζει νερά, με αυτά τα 5 δευτερόλεπτα επιχειρείται εδώ και μερικές μέρες να ισοσκελιστούν οι δυο και τρεις ώρες, που εκατοντάδες άνθρωποι πάλευαν με το θάνατο και από τους οποίους 81 παρέμειναν στον υγρό τάφο της Πάρου.

Κανείς δεν μπορεί να είναι χαρούμενος για το τέλος του Σφηνιά. Ο ανθρώπινος πολιτισμός αναγνωρίζει μια υπέρτατη αξία. Την αξία της ανθρώπινης ζωής. Ολες οι άλλες αξίες είναι κάτω από αυτήν. Πρόκειται για ένα αξίωμα που διατηρεί τη σημασία του, ακόμα και στις περιπτώσεις που μιλάμε για την ανθρώπινη ζωή εκείνων, που, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, ευθύνονται για το χαμό άλλων, πολλών ανθρώπινων ζωών.

***

Ακούμε τις τελευταίες μέρες να λένε ότι με το θάνατο του Σφηνιά, με αυτό «το 82ο θύμα του "Σαμίνα"», όπως αναφέρουν, έκλεισε ο κύκλος της τραγωδίας του ναυαγίου.

Εμείς, σε όλους αυτούς τους θρασύτατους, λέμε ότι ο κύκλος του ναυαγίου θα «κλείσει» μόνο όταν φύγει από αυτή τη ζωή και η τελευταία μάνα που έχασε το παιδί της στο «Σαμίνα». Εμείς λέμε, σε όλα αυτά τα δήθεν ψυχοπονιάρικα κοράκια, ότι η τραγωδία του «Σαμίνα» θα «κλείσει» μόνο όταν φύγει από αυτή τη ζωή και το τελευταίο παιδί που έχασε τη μάνα του στα βράχια της Πάρου. Αλλά και τότε, θα «κλείσει» με την έννοια του ανθρώπινου πόνου. Γιατί, με την έννοια του ταξικού εγκλήματος, δεν πρόκειται να «κλείσει» ποτέ. Οπως, ποτέ δεν «έκλεισε» η Φαλκονέρα.

Παρακολουθούμε τις τελευταίες μέρες την απεγνωσμένη προσπάθεια ορισμένων να χρησιμοποιήσουν την τραγική κατάληξη του Σφηνιά για να αθωώσουν την τάξη των εφοπλιστών. Προσπαθούν να περάσουν στην κοινή γνώμη τη θεωρία της αθώας, της συμπαθητικής, της «ανθρώπινης» τάξης των εφοπλιστών.

Αλλά η τάξη των εφοπλιστών δεν είναι η τάξη που πηδάει από τον 6ο όροφο, για να ξεπληρώσει το κρίμα που τη βαραίνει. Η τάξη των εφοπλιστών είναι εκείνη που φτιάχνει το ένα εξαώροφο μετά το άλλο και τα χτίζει, ακριβώς, πάνω στα πτώματα που σπέρνει στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη στο Πέραμα, χτίζει τα εξαώροφα κτίριά της πάνω στα πτώματα που σπέρνει στον Ατλαντικό με το «Αϊρον Αντώνης», στο Αιγαίο με το «Δύστος», στις Πόρτες με το «Σαμίνα».

Συνεπώς, το θέμα εδώ είναι ότι, πίσω από το τραγικό τέλος του ανθρώπου Σφηνιά, επιχειρείται να αθωωθεί η τάξη των εφοπλιστών για τις τραγωδίες που προκαλεί. Το θέμα, τελικά, είναι οι τραγωδίες, πάνω στις οποίες στήθηκε αυτό το περιλάλητο εφοπλιστικό θαύμα της χώρας. Τραγωδίες, που ξεκινούν από τα λίμπερτι - σκυλοπνίχτες, περνούν από τη Φαλκονέρα του Τυπάλδου και φτάνουν στο «Δύστος» της ΑΓΕΤ και στο «Σαμίνα».

***

Ο άνθρωπος Σφηνιάς πλήρωσε, με το τραγικό του τέλος, το πολιτικό, κοινωνικό και, κυρίως, το επιχειρηματικό του τέλος. Ποιοι το προκάλεσαν αυτό το τελευταίο, το επιχειρηματικό του τέλος, εμείς δεν είμαστε αστυνόμοι για να το βρούμε, ούτε μεγαλομέτοχοι της εταιρίας του για να μας ενδιαφέρει. Αυτά ας τα ψάξουν άλλοι. Ας τα ψάξουν αυτοί, που ενδεχομένως ευθύνονται και που ενδεχομένως έστειλαν 81 ανθρώπους στο βυθό για να βγάλουν λεφτά και που, ενδεχομένως, για να μη χάσουν λεφτά, «άνοιξαν» το παράθυρο του 6ου στον μέχρι εκείνη τη στιγμή καπετάνιο τους.

Κανείς δεν αμφιβάλλει για το βαρύ τίμημα που κατέβαλε ο Σφηνιάς. Ο άνθρωπος Σφηνιάς. Ομως, πίσω από αυτό το ανθρώπινο τίμημα, δεν μπορεί η τάξη των εφοπλιστών να θέτει τις παρακαταθήκες για τη διεύρυνση των ορίων της ασυδοσίας της και να λάβει απαλλακτικό βούλευμα για τα εγκλήματά της.

***

Οι εφοπλιστές είναι και άνθρωποι, θα πουν κάποιοι, γιατί δεν το αναγνωρίζετε; Ναι, απαντάμε. Είναι και άνθρωποι. Μόνο, που είναι και εφοπλιστές και εμείς τους κρίνουμε ως εφοπλιστές. Ας αναλάβει η αστυνομία, λοιπόν, να βρει, αν ο Σφηνιάς έπεσε από τον 6ο ως άνθρωπος - που δεν άντεξε το βάρος της ευθύνης για την τραγωδία του πλοίου - ή αν έπεσε ως εφοπλιστής - που δεν άντεξε το επιχειρηματικό του τέλος. Ας αναλάβει η αστυνομία, ας ψάξει και μεταξύ των μεγαλομετόχων των «Μινωικών» για να βρει την άκρη.

Η δική μας άποψη είναι μία: Οι μόνοι που δε φταίνε για το τέλος του Σφηνιά είναι οι 81 που χάθηκαν στην Πάρο, οι μανάδες και τα παιδιά τους.

***

Το τραγικό τέλος του Σφηνιά έφερε στο προσκήνιο πολλά και διάφορα. Εμείς, για παράδειγμα, τον κ. Αγούδημο δεν τον γνωρίζαμε. Ούτε τότε που είχε συνδεθεί στενά με το περιβάλλον του Α. Παπανδρέου, ούτε τότε που επί υπουργίας Γιαννόπουλου στο Ναυτιλίας, το 1986, έβγαζε άδειες για τα καράβια του. Εμείς τον μάθαμε, όταν έβγαινε και έλεγε μετά το ναυάγιο του «Σαμίνα» ότι αναγκάστηκε να ξεπουληθεί στον Σφηνιά, γιατί αλλιώς θα έπαιρνε κάνα περίστροφο και θα καθάριζε 10 και ότι εξαναγκάστηκε να συνεργαστεί με κάποιον, με τον Σφηνιά δηλαδή, που είχε φτιάξει μια «Βαβέλ με χαρτάκια». Αυτά τα έλεγε μετά το ναυάγιο. Τώρα ξαναβλέπουμε τον κ. Αγούδημο να περιφέρεται σαν τον πιο δυστυχή άνθρωπο στον κόσμο, να δηλώνει ότι ήταν περίπου σταυραδερφός με τον Σφηνιά. Μόνο που τις προάλλες μετακόμισε από το κτίριο, όπου συστεγαζόταν με τον Σφηνιά, για να μην είναι κοντά στον πρώην συνεργάτη του και τον πάρουν κι αυτόν τα σκάγια.

Η παραπάνω είναι μια ηθική, που μπορεί να μην αφορά πρόσωπα, αφορά, όμως, σίγουρα μια τάξη. Την τάξη των εφοπλιστών.

***

Δεν ξέραμε, επίσης, ότι ο Σφηνιάς «τους έκανε κυβέρνηση» (όπως λέει ο Αγούδημος για το ΠΑΣΟΚ), μεταφέροντας τσάμπα τις καραβιές των ψηφοφόρων της κυβέρνησης για να ψηφίσουν στις εκλογές. Ξέρουμε, όμως, ότι και ο Αγούδημος παρείχε τα δικά του πλοία για την ίδια δουλιά, παλιότερα. Πιθανώς να είναι τα ίδια πλοία, που το καλοκαίρι βρέθηκαν στη λίστα όσων είχαν στα ψυγεία τους σάπια κρέατα, ακατάλληλα τρόφιμα και υπερτιμολογημένα προϊόντα.

Ξέρουμε, επίσης, ότι τώρα που ξαναμοιράζεται η τράπουλα στο εφοπλιστικό θησαυροφυλάκιο, ο Αγούδημος τα βάζει με τον Παναγόπουλο, όπως πριν τα έβαζε με τον Σφηνιά. Ηταν τότε, που έλεγε ότι το «Χάι Σπιντ» του Σφηνιά ήταν ένα καράβι, που «δεν έκανε ούτε για παλιοσίδερα». Μετά τα βρήκε με τον Σφηνιά και γίνανε συνεταίροι στις εταιρίες, που, αντί για καράβια, είχαν παλιοσίδερα, σύμφωνα με τα λεγόμενά του.

Εμείς δεν έχουμε τίποτα προσωπικό με τον Αγούδημο, ή με τον Σφηνιά, ή με τον Παναγόπουλο. Εχουμε, όμως, με την τάξη τους και την ηθική της, η οποία προκύπτει, άλλωστε, ανάγλυφα από τα παραπάνω.


Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ