Παρασκευή 24 Αυγούστου 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η κυβέρνηση απαγορεύει την πολιτική αφίσα!

Με πρόσχημα το περιβάλλον, περιορίζει την ελεύθερη κίνηση ιδεών, καταργώντας ενοχλητικές αφίσες και αεροπανό. Χτες κατέθεσε στη Βουλή νομοσχέδιο που «ρυθμίζει» τα σχετικά με την υπαίθρια διαφήμιση

Τον περιορισμό της ελεύθερης διακίνησης ιδεών, κυρίως αυτών που «χτυπούν» την κυρίαρχη ιδεολογία, «εγγυάται» το νομοσχέδιο με τίτλο «Υπαίθρια διαφήμιση, Συμπολιτείες Δήμων και Κοινοτήτων και άλλες διατάξεις», που κατατέθηκε χτες στη Βουλή και αναμένεται να συζητηθεί στα μέσα Σεπτέμβρη. Στο όνομα της προστασίας του περιβάλλοντος και του ελέγχου της εμπορικής διαφήμισης, η κυβέρνηση επιχειρεί να εξαφανίσει την πολιτική αφίσα, τα πανό και αεροπανό, που αποτελούν για τα μικρότερα κόμματα ή δυνάμεις το μοναδικό, πολλές φορές, «όπλο» που έχουν στα χέρια τους ώστε να ενημερώσουν την κοινή γνώμη για τις απόψεις τους.

Αντίθετα, αναμένεται η «πριμοδότηση» των μεγάλων διαφημιστικών εταιριών, οι οποίες θα μπορούν από θέση οικονομικής ισχύος να «κλείνουν» τους χώρους που θα προσδιορίζουν οι δήμοι για την προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων. Κάτι που διευκολύνεται από το γεγονός ότι οι υπαίθριοι και κοινόχρηστοι χώροι θα παραχωρούνται μετά από πλειστηριασμό, ενώ την άδεια θα δίνει ο δήμαρχος. Ο ρόλος του Δημοτικού Συμβουλίου - στο οποίο εκπροσωπούνται και οι απόψεις των μικρότερων κομμάτων ή παρατάξεων, όσο βέβαια το επιτρέπει το καλπονοθευτικό εκλογικό σύστημα ανάδειξης του Σώματος - περιορίζεται στον καθορισμό των χώρων προβολής υπαίθριας διαφήμισης.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ως υπαίθρια διαφήμιση ορίζεται η «προβολή, με οποιονδήποτε τρόπο και μέσο, μηνυμάτων κάθε μορφής, για την προώθηση εμπορικών και επαγγελματικών σκοπών, καθώς και πολιτικών, κοινωνικών ή άλλων συναφών αρμοδιοτήτων». Μ' αυτή την έννοια υπαίθριες είναι οι έντυπες, οι χειρόγραφες, οι φωτεινές και ηλεκτρονικές διαφημίσεις που τοποθετούνται σε κοινόχρηστους χώρους, σε ιδιωτικά κτίρια ή οικόπεδα, στον αέρα, σε λιμάνια, σταθμούς ή οχήματα τρένων, αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης, γήπεδα, στάσεις αστικών και υπεραστικών λεωφορείων και περίπτερα.

Και λογοκρισία

Η προβολή της υπαίθριας διαφήμισης επιτρέπεται μόνο σε ειδικά πλαίσια που τοποθετούνται σε συγκεκριμένους χώρους, για τη χρήση των οποίων ο διαφημιζόμενος θα πρέπει να καταβάλλει τέλος. Η όλη διαδικασία θα γίνεται ουσιαστικά με βάση τους κανόνες μίσθωσης δημοσίων ακινήτων, με αποτέλεσμα να «κερδίζει» όποιος έχει τα περισσότερα χρήματα ή τα μεγαλύτερα κόμματα. Με λίγα λόγια, τα μικρότερα κόμματα, δυνάμεις ή εργατικές οργανώσεις θα δυσκολευτούν να «διαφημιστούν» αφού τα «πόστα» θα έχουν πιάσει οι μεγάλες εταιρίες. Προετοιμάζεται έτσι η εξαφάνιση της πολιτικής αφίσας. Σ' αυτό συντείνει η δυνατότητα που δίνει το νομοσχέδιο στην κυβέρνηση να προσδιορίζει και να ελέγχει το περιεχόμενο των προβεβλημένων μηνυμάτων. Συγκεκριμένα, ορίζεται πως με Υπουργική Απόφαση «καθορίζονται οι προϋποθέσεις, οι προδιαγραφές και η διαδικασία τοποθέτησης των επιγραφών, καθώς και η μορφή του περιεχομένου τους και κάθε άλλο σχετικό θέμα». Στο νομοσχέδιο βέβαια δε διευκρινίζεται αν τα κόμματα ή οργανώσεις θα αντιμετωπιστούν ως διαφημιζόμενοι ή ως «νομικά πρόσωπα που επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς», για τα οποία προβλέπεται απαλλαγή από την καταβολή τέλους διαφήμισης. Βέβαια, ακόμα και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει καμία εγγύηση πως ο χώρος και ο χρόνος προβολής διαφήμισης που θα παραχωρηθεί θα είναι επαρκείς. Η παραχώρηση πάντως και σε αυτή την περίπτωση, δηλαδή χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα, δε γίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο αλλά από τον δήμαρχο ή τον γενικό γραμματέα Περιφέρειας.

Απαγορεύσεις

Η προβολή υπαίθριας διαφήμισης απαγορεύεται σε αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους, παραδοσιακούς οικισμούς, τόπους που χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, μνημεία, παραδοσιακά κτίρια, δημόσια και κοινοτικά κτίρια, νεκροταφεία, εκκλησίες και ναούς κάθε δόγματος και στον περιβάλλοντα χώρο όλων αυτών. Επίσης, απαγορεύεται η ανάρτηση πανό και αεροπανό σε οδούς, πλατείες ή άλλους κοινόχρηστους και ακάλυπτους χώρους καθώς και στις προσόψεις των κτιρίων. Απαγορεύονται οι πινακίδες που προσδιορίζουν τη θέση ή τη διεύθυνση ιδιωτικών επιχειρήσεων, σε κατοικημένες περιοχές. Απαγορεύονται οι φωτεινές, ηλεκτρονικές ή άλλες διαφημίσεις πάνω από το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος του κτιρίου.

Πού επιτρέπεται η διαφήμιση

Η προβολή υπαίθριας διαφήμισης επιτρέπεται μόνο σε καθορισμένους χώρους, σε ειδικά διαμορφωμένα πλαίσια, έναντι καταβολής τέλους. Οι χώροι καθορίζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τουλάχιστον τρεις μήνες πριν τη λήξη του ημερολογιακού έτους, με τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Η αρμοδιότητα καθορισμού των χώρων στις εθνικές οδούς ανήκει στον γγ Περιφέρειας.

Να σημειώσουμε ακόμη ότι σε κάθε υπαίθρια διαφήμιση θα πρέπει να αναγράφεται το ονοματεπώνυμο ή η επωνυμία και η διεύθυνση του διαφημιστή ή του διαφημιζόμενου και ο αριθμός της άδειας προβολής. Προβλέπεται η επιβολή προστίμων για τους παραβάτες, που ξεκινούν από 500.000 και φτάνουν στα δέκα εκατομμύρια δραχμές. Προβλέπεται, τέλος, να «ξηλωθούν», μέχρι τις 15 του Γενάρη 2002, όσοι διαφημίζονται σε χώρους που δε θα έχουν προσδιοριστεί από τα Δημοτικά Συμβούλια.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ