Παρασκευή 3 Νοέμβρη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Β. ΕΛΛΑΔΑ - ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
«Τρέχουν» οι σχεδιασμοί του κεφαλαίου για παράκαμψη της «ρωσικής λίμνης»

Οι υποδομές που προωθούνται στο πλαίσιο της «συνδεσιμότητας» στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενταγμένες στα σχέδια του κεφαλαίου στην περιοχή, βρέθηκαν στο επίκεντρο του πρώτου διεθνούς συνεδρίου «Southeast Europe Connectivity Forum» (SECF), το οποίο πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, υπό την αιγίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος.

Στο πλαίσιο της παρουσίας του, ο υπουργός Οικονομικών της Βουλγαρίας, Ασέν Βασίλεφ, ανέπτυξε τον σχεδιασμό της κυβέρνησής του για τη διασύνδεση της χώρας με την ευρύτερη περιοχή, τονίζοντας ότι κομβικό ρόλο θα παίξει η σύνδεση Βορρά - Νότου με την κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου που θα συνδέει την Ελλάδα με τη Ρουμανία μέσω της Βουλγαρίας. Με αυτό το έργο, όπως είπε ο ΥΠΟΙΚ της Βουλγαρίας, ολοκληρώνεται ο χάρτης συνδεσιμότητας, δίνοντας διέξοδο από τα λιμάνια της χώρας του προς τη Μεσόγειο, παρέχοντας απευθείας σύνδεση προς τις βόρειες χώρες της Βαλκανικής μέχρι και τη Βιέννη.

Σημείωσε ότι πρόκειται για πολύ σημαντικό έργο, ιδίως μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και πλέον και στη Γάζα, καθώς είναι κρίσιμο οι οδεύσεις του εμπορίου να μην στηρίζονται στη Μαύρη Θάλασσα, η οποία μετά τους πολέμους σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή έχει εξελιχθεί σε «ρωσική λίμνη».

Αναφερόμενος στον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, υπενθύμισε ότι το έργο περιλαμβάνει δύο τμήματα, ένα για αργό πετρέλαιο και ένα για πετρελαϊκά προϊόντα και υπογράμμισε πως η ιδέα είναι να χρησιμοποιηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο ο διασυνδετήριος αγωγός μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας. Γι' αυτό τον σκοπό, εκπονείται ήδη μελέτη σκοπιμότητας, καθώς λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, ο αγωγός είναι και γεωπολιτικά σημαντικός. Θυμίζουμε ότι, όπως έχει ήδη γράψει ο «Ριζοσπάστης», η επέκταση του αγωγού έχει να κάνει και με τον ανεφοδιασμό των ΝΑΤΟικών δυνάμεων σε Βουλγαρία και Ρουμανία.

Στο μεταξύ, την Τετάρτη, ο υπουργός Οικονομικών της Βουλγαρίας επισκέφτηκε και την Αλεξανδρούπολη, όπου βρέθηκε αρχικά στον χώρο λειτουργίας και εγκατάστασης της Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) Αλεξανδρούπολης.

Στη συνέχεια συναντήθηκε με τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης, Γιάννη Ζαμπούκη, και τον νέο περιφερειάρχη Ανατ. Μακεδονίας - Θράκης και πρόεδρο του Επιμελητηρίου Εβρου, Χριστόδουλο Τοψίδη.

Ο Βούλγαρος υπουργός παρουσίασε τις προγραμματικές του θέσεις για τις υποδομές, το οδικό δίκτυο και τη σύνδεση Βουλγαρίας με Ορμένιο και Αλεξανδρούπολη και ενημέρωσε για τις τελευταίες εξελίξεις στο σχέδιο του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.

Μετά τις υψηλές φορολογικές επιβαρύνσεις του διυλιστηρίου της «Lukoil» στη Βουλγαρία, που απειλούν ακόμα και με διακοπή της λειτουργίας του, η βουλγαρική κυβέρνηση σκοπεύει να προωθήσει γρήγορα τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη με βάση το μοντέλο ανάπτυξης του αγωγού αερίου IGB, ο οποίος συνέβαλε στην «απεξάρτηση» της Βουλγαρίας από το ρωσικό αέριο.

Η στόχευση της κυβέρνησης είναι να κατασκευαστεί ο αγωγός για την εξαγωγή καυσίμων, αλλά και για την περίπτωση που υπάρξει πρόβλημα εφοδιασμού στην εγχώρια αγορά.

Πέραν της Βουλγαρίας, και η Ρουμανία έχει εκφράσει ενδιαφέρον για το έργο μέσω της κατασκευής προέκτασης προς τα σύνορά της. Το ζήτημα συζητήθηκε πρόσφατα στην τριμερή σύνοδο Ελλάδας - Βουλγαρίας - Ρουμανίας στη Βάρνα. Η υλοποίηση του αγωγού θα γίνει μέσω μιας κοινοπραξίας αντίστοιχης με αυτή του IGB και στην ίδια διαδρομή ώστε να είναι απλούστερη η περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Αξίζει στο μεταξύ να σημειωθεί ότι η ΕΕ έδωσε «πράσινο φως» και για το «τέλος διαμετακόμισης» που επέβαλε η Βουλγαρία, της τάξης των 10,2 ευρώ ανά MWh, στο ρωσικό φυσικό αέριο που περνάει από τη χώρα προς άλλες χώρες. Υπολογίζεται ότι μόνο για την Ελλάδα το επιπλέον κόστος που θα φορτωθεί στις πλάτες του λαού θα είναι της τάξης των 350 εκατομμυρίων!

Κόμβος και για το Ισραήλ το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Στη διάρκεια του φόρουμ SECF παρουσιάστηκαν και τα σχέδια για αναβάθμιση του ρόλου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΔΣ της ΟΛΘ ΑΕ, Θάνος Λιάγκος, αναφέρθηκε στην ανάπτυξη του δικτύου συνδυασμένων μεταφορών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας σε χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις με Σόφια (Βουλγαρία), Νις (Σερβία) και Σκόπια (Βόρεια Μακεδονία).

Επίσης, θύμισε ότι τον Γενάρη του 2022 υπογράφτηκε σύμφωνο συνεργασίας με την Οικονομική Ζώνη της Διώρυγας του Σουέζ και τον Ιούλη του 2023 για την ανάπτυξη συνεργειών με το εθνικό λιμάνι του Ισραήλ, Ασντόντ, οι οποίες, εκτός από εμπορικούς σκοπούς, θα επεκταθούν και σε θέματα ευέλικτης λειτουργικότητας και κυβερνοασφάλειας.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ