Παρασκευή 14 Ιούνη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΚΑΒΑΛΑΣ «ΦΙΛΙΠΠΟΣ Β'»
Ψηφίστηκε στη Βουλή η συμφωνία ιδιωτικοποίησης

Στρατηγική σύμπλευση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΣΥΡΙΖΑ στην αναβάθμιση της εμπλοκής στα ιμπεριαλιστικά σχέδια

Με τις ψήφους της ΝΔ ψηφίστηκε, χτες, Πέμπτη, στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση του εμπορικού λιμανιού της Καβάλας «Φίλιππος Β'» επικυρώνοντας έτσι τη συμφωνία υποπαραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ στην κοινοπραξία «ΣΑΡΙΣΑ Υπο-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Ανώνυμη Εταιρεία», που απαρτίζεται από την αμερικανική «Blacksummit Financial Group Inc», τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την «Ευρωπαϊκές Επενδύσεις και Επιχειρήσεις Αεροδιαστημικής Μονοπρόσωπη ΑΕ».

Σύμφωνα με τη σύμβαση, ο υποπαραχωρησιούχος θα καταβάλει 1,85 εκατ. ευρώ εφάπαξ και σε διάστημα 40 ετών το τίμημα των 20 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 2% των εκτιμώμενων εσόδων του! Παράλληλα, ο υποπαραχωρησιούχος αναλαμβάνει δεσμευτικές επενδύσεις ύψους επίσης 20 εκατ. ευρώ.

Η ιδιωτικοποίηση του εμπορικού λιμανιού της Καβάλας, το οποίο ο πρώην πρέσβης των ΗΠΑ Τζ. Πάιατ χαρακτήριζε «αριστερό παπούτσι» (με το δεξί του ζευγαριού να είναι αυτό της Αλεξανδρούπολης), αποτελεί βήμα περαιτέρω εμπλοκής της περιοχής αλλά και συνολικά της χώρας στα επικίνδυνα ιμπεριαλιστικά σχέδια των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ. Ενδεικτικές μάλιστα της στρατηγικής σύμπλευσης με τη ΝΔ ήταν οι τοποθετήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Αριστεράς, καθώς δεν αμφισβήτησαν την πολιτική της κυβέρνησης και της ΕΕ για τα λιμάνια και τον ρόλο τους, αλλά αναλώθηκαν στις διαχειριστικές λεπτομέρειες της συμφωνίας, δηλαδή το ύψος του μισθώματος κ.λπ.

Λιμάνια για τα συμφέροντα των ομίλων και του ΝΑΤΟ ή στα χέρια του λαού, το πραγματικό δίλημμα

Στην τοποθέτησή του στη συζήτηση, ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής τόνισε ότι το πραγματικό και ουσιαστικό δίλημμα για τον λαό είναι: «Λιμάνια είτε υπό "δημόσιο έλεγχο" είτε ιδιωτικοποιημένα, τα οποία όμως λειτουργούν στην ανταγωνιστική ζούγκλα του καπιταλισμού για τα συμφέροντα των ομίλων και του ΝΑΤΟ ή λιμάνια στα χέρια του λαού για τις δικές του ανάγκες».

Ο Γ. Δελής εξήγησε ότι στην πραγματικότητα πρόκειται για ιδιωτικοποίηση του λιμανιού και ότι σε τέτοια στρατηγικά ζητήματα τα άλλα κόμματα συμπλέουν στην ουσία με την κυβέρνηση, δεδομένου ότι το ΚΚΕ από την πρώτη κιόλας στιγμή καταψήφισε και κατήγγειλε τη σύμβαση, ενώ οι υπόλοιποι επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια, θέτοντας ως ζητήματα δήθεν το ύψος του τιμήματος της υποπαραχώρησης και την έλλειψη κάποιου master plan.

Τόνισε μάλιστα ότι όλα τα κόμματα δεσμεύονται απέναντι στα «σημερινά ευαγγέλια της καπιταλιστικής ανάπτυξης», όπως οι επενδύσεις και η «πράσινη μετάβαση», αλλά και ότι ομολογούν τη στρατηγική τους σύμπλευση, κάνοντας λόγο για την περιβόητη «συνέχεια του κράτους» που συναντάται και στην περίπτωση του λιμανιού της Καβάλας, καθώς ήδη από το 2001 έχουν γίνει κινήσεις προς την ιδιωτικοποίησή του, ενώ, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γ. Δελής, σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ συνάπτει τη σύμβαση υποπαραχώρησης βασισμένη σε νόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.

Ο Γ. Δελής υπογράμμισε ότι ήδη υπάρχει αρνητική για τον λαό πείρα από τα ιδιωτικοποιημένα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, με επιπτώσεις σε μέτρα ασφάλειας, υγείας και προστασίας της ζωής των εργαζομένων, προστασίας του περιβάλλοντος. Με την πείρα από αυτά τα λιμάνια απάντησε και στην επιχειρηματολογία της «συμπολιτευόμενης αντιπολίτευσης» περί «δημοσίου ελέγχου», επισημαίνοντας ότι το Δημόσιο θα ελέγχει αν ικανοποιούνται οι απαιτήσεις του κεφαλαίου.

Στη συνέχεια, δήλωσε ότι το ΚΚΕ καταψηφίζει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, εξηγώντας πως απέναντι σε κόμματα με στρατηγική σύμπλευση, που στηρίζουν και την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης για απελευθέρωση των Μεταφορών, «που υλοποιείται μεθοδικά και σχεδιασμένα από όλες τις κυβερνήσεις», μόνη διέξοδο μπορεί να αποτελέσει η πρόταση του ΚΚΕ. Σημείωσε πως μόνο με έναν ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης, με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες, μπορούν εργαζόμενοι και λαός να απολαύσουν σύγχρονες ασφαλείς λαϊκές μεταφορές.

«Μόνο τότε τα λιμάνια της χώρας θα μπορούν να σχεδιάζονται, να λειτουργούν, να επεκτείνονται με κριτήριο την κοινωνική ευημερία. Γιατί σ' αυτό το γόνιμο έδαφος, όπου ο σκοπός της παραγωγής δεν θα είναι πλέον το κέρδος μιας χούφτας μεγαλομετόχων, μπορεί να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της οικονομίας προς όφελος του λαού», είπε.

Η ιδιωτικοποίηση ανοίγει τον δρόμο περαιτέρω εμπλοκής στα ιμπεριαλιστικά σχέδια

Στη δική του τοποθέτηση, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «η κριτική των υπόλοιπων κομμάτων είναι πολύ βολική στην κυβέρνηση» και εξυπηρετεί τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς καθώς επικεντρώνεται στο ζήτημα του ενοικίου και των επενδυτικών σχεδίων.

Παράλληλα, ανέφερε ότι με τη στάση αυτή αποκρύπτουν τους εθνικούς και ευρωενωσιακούς σχεδιασμούς για τα λιμάνια και τις λιμενικές υποδομές, που ιδιαίτερα μετά την εκδήλωση των ιμπεριαλιστικών συγκρούσεων στην Ουκρανία έχουν αναμορφωθεί. «Και αυτό το κρύβετε γιατί τα λιμάνια αποτελούν στρατηγικής σημασίας υποδομές για την εξυπηρέτηση των ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών. Και από αυτήν την άποψη είναι φανερό ότι το σύνολο των λιμενικών υποδομών της χώρας μας εντάχθηκαν όλο και πιο πολύ στον προσανατολισμό της αστικής τάξης της χώρας μας για τη λεγόμενη γεωπολιτική της αναβάθμιση μέσα από την ανάδειξή της σε ενεργειακό, οικονομικό και μεταφορικό κόμβο στην περιοχή», είπε, και αναφέρθηκε στους σφοδρούς ανταγωνισμούς που υπάρχουν για τον έλεγχο των λιμανιών στη χώρα μας ανάμεσα σε μεγάλα ιμπεριαλιστικά κέντρα.

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι στον σχεδιασμό που στηρίζουν οι Αμερικανοί στην περιοχή και περιλαμβάνει τον βόρειο άξονα των λιμανιών, την επονομαζόμενη «Εγνατία των Λιμανιών», αλλά και υποδομές όπως το FSRU στην Αλεξανδρούπολη, την υποθαλάσσια αποθήκη στον Πρίνο, τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας, εμπλέκονται άμεσα αμερικανικά μονοπώλια τα οποία χρηματοδοτούνται απευθείας από το αμερικανικό κράτος, με την άρχουσα τάξη της χώρας μας να παίζει τον σημαιοφόρο του ΝΑΤΟ στην περιοχή.

«Γι' αυτόν τον λόγο και ο κίνδυνος της αναβάθμισης του βόρειου άξονα των λιμανιών, αυτό που έχει ονομαστεί "Εγνατία των Λιμανιών", και η επιλογή τους από τον ευρωατλαντικό σχεδιασμό εξυπηρετεί αφενός τη διευκόλυνση για τη μεταφορά των ΝΑΤΟικών στρατευμάτων στην Ανατ. Ευρώπη, αλλά πέρα από όλα εξυπηρετεί τη δημιουργία μιας εναλλακτικής διαδρομής προς τη Μαύρη Θάλασσα και τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης για μεταφορά εμπορευμάτων και Ενέργειας, παρακάμπτοντας τη ναυτική οδό των Στενών του Βοσπόρου», είπε, και πρόσθεσε ότι στον σχεδιασμό της αστικής τάξης οι λιμενικές εγκαταστάσεις αποτελούν αναπόσπαστο συμπλήρωμα του εκτεταμένου δικτύου στρατιωτικών βάσεων των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ που με αποφάσεις όλων των διαδοχικών κυβερνήσεων καλύπτουν απ' άκρη σ' άκρη τη χώρα μας και τη μετατρέπουν σε στόχο στρατιωτικών αντιποίνων από ανταγωνιστικά ιμπεριαλιστικά κέντρα.

Στη συνέχεια επισήμανε: «Σε αυτήν την κατάσταση έχει προσαρμοστεί και η πολιτική της ΕΕ για τα λιμάνια. Στοχεύει στο πλαίσιο των διασυνδεδεμένων δικτύων μεταφοράς στον διάδρομο Βόρειας Θάλασσας - Μαύρης Θάλασσας - Αιγαίου Πελάγους, και στον διάδρομο των Δυτικών Βαλκανίων για να αποσπάσει τα Δυτ. Βαλκάνια από τη ρωσική επιρροή. Και μέσα σε αυτό εμπλέκεται η "Εγνατία των Λιμανιών"».

Στρατηγική σύμπλευση των αστικών κομμάτων με την κυβέρνηση

Μάτια έβγαλε στο μεταξύ για μια ακόμα φορά η στρατηγική σύμπλευση των αστικών κομμάτων με την κυβέρνηση.

Οι ενστάσεις του ΣΥΡΙΖΑ αφορούν μεταξύ άλλων την έλλειψη «αντισταθμιστικών» και το χαμηλό μίσθωμα, ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπός του Ν. Παππάς, ενώ ο Ευ. Αποστολάκης πρόσθεσε ότι το κόμμα του «δεν είναι αντίθετο στη δημιουργική συνεργασία» με τους ιδιώτες, αρκεί να έχει όφελος το Δημόσιο.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Σ. Μιχαηλίδης σημείωσε ότι το κόμμα του δεν είναι αντίθετο στην «αξιοποίηση» των λιμανιών, όπως χαρακτήρισε την ιδιωτικοποίηση, και έκανε λόγο για έλλειψη συγκροτημένης στρατηγικής ανάπτυξης, για «ευτελιστικό αντίτιμο» της ιδιωτικοποίησης και καθυστέρηση των διαδικασιών.

Στην καθυστέρηση της διαδικασίας του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης στάθηκε μεταξύ άλλων και η βουλευτής της Νέας Αριστεράς Πέτη Πέρκα, η οποία επίσης μίλησε για έλλειψη ολοκληρωμένης στρατηγικής και συνεκτικού σχεδίου από πλευράς κυβέρνησης για το ελληνικό λιμενικό σύστημα. «Η ΝΔ παραχωρεί σήμερα τον "Φίλιππο Β'", έναν λιμένα που με τα χαρακτηριστικά που διαθέτει θα μπορούσε να συμβάλει στην αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας και στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη», είπε.

Από την πλευρά του, ο Χρ. Στυλιανίδης, υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έκανε λόγο για «μικρές διαφωνίες» και υποστήριξε πως μέσω των ΣΔΙΤ επιτυγχάνεται η αναβάθμιση του λιμανιού «στη λογική του εφικτού» και έτσι δίνεται η δυνατότητα στην Καβάλα και στην περιοχή, σε συνδυασμό με την Αλεξανδρούπολη, να «αποκτήσει στρατηγικό πλεονέκτημα και να αξιοποιήσει τα ευρωπαϊκά δίκτυα».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ