...της πόλης άρχισε το 1900 από Ιταλούς αρχαιολόγους και οι έρευνες που έγιναν αποκάλυψαν την ύπαρξη δυο διαδοχικών ανακτορικών φάσεων: Την Περίοδο των Παλαιών Ανακτόρων 1900-1700 π.Χ. και την περίοδο των Νέων Ανακτόρων 1650-1400 π.Χ. Τα περισσότερα από τα σημερινά ερείπια ανήκουν στα νέα ανάκτορα. Σε αντίθεση με το ανάκτορο της Κνωσού, εδώ δεν έγιναν εκτεταμένες αναστηλώσεις από τους ανασκαφείς. Ετσι, ό,τι θα δούμε θα είναι αυθεντικό και ο καθένας ανάλογα με τις γνώσεις του, αλλά κυρίως με τη φαντασία του θα διαμορφώνει το χώρο, θα μεταμορφώνει τα χαλάσματα, θα ανοικοδομεί και θα αναστυλώνει το ανάκτορο και το θέατρο και θα ξαναδίνει ζωή στις εορταστικές εκδηλώσεις και καθισμένος στις ωραίες κερκίδες θα παρακολουθεί το θέαμα. Επειτα, θα διασχίζει την οδό των τελετών. Στη Β/Α γωνιά της δυτικής αυλής θα δούμε το ιερό, που, όπως πιστεύεται, έχει σχέση με τις τελετουργίες της αυλής. Θα ανέβουμε τη μνημειώδη κλίμακα του νέου ανακτόρου, για να φτάσουμε στα μεγάλα Προπύλαια. Και από εκεί θα βρεθούμε στην κεντρική αυλή. Η ανατολική πτέρυγα αποτελείται από χώρους, μεταξύ των οποίων αναφέρονται η δεξαμενή των καθαρμών και το χυτήριο μετάλλων. Πρόκειται για ένα σύνθετο κτίσμα, εμπορικού, βιομηχανικού και, κυρίως θρησκευτικού - τελετουργικού χαρακτήρα. Μερικοί από τους μελετητές πιστεύουν ότι η κεντρική αυλή ήταν χώρος για τα αγωνίσματα ακροβατικής ταυρομαχίας (ταυροκαθάψια) έτσι όπως τις είδαμε στις τοιχογραφίες της Κνωσού.
Δεν είναι μόνον αυτά που αναφέραμε που θα τραβήξουν την προσοχή μας, όταν επιτέλους φτάσουμε εκεί. Είναι και αυτά, αλλά και πολλά άλλα που θα τα δουν μόνον εκείνα τα μάτια που όταν κοιτούν ξέρουν να βλέπουν. Φτάσαμε και εδώ χωρίζουμε. Αυτή η επίσκεψη πρέπει να είναι μοναχική και σιωπηλή και η άσκοπη φλυαρία δεν της ταιριάζει.