Τρίτη 23 Σεπτέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΑ - ΜΙΚΡΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Οι περισσότερες ανατιμήσεις έγιναν τους προηγούμενους μήνες

Αυτό τόνισαν οι εκπρόσωποι των παντοπωλών και των ιδιοκτητών μικρών σούπερ μάρκετ, απαντώντας στη διαφήμιση των μεγάλων αλυσίδων περί «παγώματος» τιμών

Το περιβόητο «πάγωμα» των τιμών στα σούπερ μάρκετ δεν είναι παρά ένα διαφημιστικό τρικ των επιχειρήσεων, το οποίο έρχεται σε μια περίοδο, κατά την οποία, έτσι κι αλλιώς, ο μεγάλος όγκος των ανατιμήσεων έχει ήδη επιβληθεί. Αυτό τόνισαν στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου οι εκπρόσωποι του Πανελλήνιου Συνδέσμου Παντοπωλών και Ιδιοκτητών Μικρών Σούπερ Μάρκετ, οι οποίοι κατήγγειλαν ότι σε καθεστώς «ελεύθερης αγοράς» οι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου, επιδιώκοντας όλο και μεγαλύτερα κέρδη, χρησιμοποιούν το «πάγωμα» των τιμών σαν ένα ακόμα μέσο για την πιο γρήγορη προώθηση του στόχου τους. Δηλαδή, τη μεγιστοποίηση των κερδών τους μέσα από τον εκτοπισμό των μικρότερων καταστημάτων. Μεταξύ άλλων, οι μεγάλες αλυσίδες στοχεύουν και στην «απελευθέρωση» του ωραρίου, τόνισαν οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου. Ερωτηθέντες σχετικά, οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου δήλωσαν ότι είναι αντίθετοι σε παραπέρα «άνοιγμα» του ωραρίου. Κάτι τέτοιο, τόνισαν, θα ισοδυναμεί με ένα ακόμα χτύπημα σε βάρος των μικρών μαγαζιών, που θα ενισχύσει την ανακατανομή της αγοράς υπέρ των μονοπωλίων. Συμπλήρωσαν ότι οι επιχειρήσεις οικογενειακού χαρακτήρα ή με λίγους εργαζόμενους «δεν μπορούν να ανατρέψουν κατακτήσεις των εργαζομένων». Δεν απέκλεισαν, πάντως, το ενδεχόμενο να συμφωνήσουν σε μια συζήτηση για διεύρυνση του ωραρίου στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, στο βαθμό που υπάρχει η σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων. Εκτιμούν, ωστόσο, ότι κάτι τέτοιο, ουσιαστικά, μπορεί να αποδειχτεί μια «πρόβα τζενεράλε» για μια μόνιμη ανατροπή του ωραρίου και μετά τους Ολυμπιακούς.

Ειδικά όσον αφορά στο θέμα των τιμών στα σούπερ μάρκετ, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Λ. Καρίγιαννης σημείωσε ότι, στην πραγματικότητα, οι ανατιμήσεις επιβλήθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος τους μέσα στο πρώτο επτάμηνο του χρόνου, επομένως η περίοδος των επόμενων τεσσάρων μηνών προσφέρεται να διαφημίζουν ότι «παγώνουν» τις τιμές. Ο ίδιος χαρακτήρισε «αστείους» τους ισχυρισμούς διαφόρων εκπροσώπων μεγάλων αλυσίδων, οι οποίοι κάνουν λόγο για αφαίρεση από τα ράφια των σούπερ μάρκετ των προϊόντων εκείνων, για τα οποία θα ζητηθεί αύξηση τιμής από τους προμηθευτές. Οπως είπε, τα μεγάλα οικονομικά μεγέθη έχουν τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης με τις βιομηχανίες, έτσι ώστε οι όποιες αυξήσεις να μετατεθούν μετά από τέσσερις μήνες. Αντίθετα, οι δυνατότητες των μικρών καταστημάτων είναι εξαιρετικά περιορισμένες, ενώ είναι αυτά που πληρώνουν το κόστος των διαπραγματεύσεων των βιομηχάνων με τις μεγάλες αλυσίδες. Τις «απώλειες» που έχουν από τους μεγάλους πελάτες τους, στους οποίους κάνουν μεγάλες παροχές, τις «πληρώνουν» τα μικρότερα καταστήματα, επισήμανε ο Λ. Καρίγιαννης. Γι' αυτά οι τιμές είναι διαφορετικές, είπε ο ίδιος, ο οποίος έκανε λόγο για εφαρμογή διπλών και τριπλών διαφορετικών τιμοκαταλόγων από τους προμηθευτές, ανάλογα με το μέγεθος του πελάτη. Οι αυξήσεις, που, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος, επέβαλαν στους τιμοκαταλόγους τους οι περισσότεροι από τους μεγάλους προμηθευτές μέσα στο επτάμηνο Γενάρη - Ιούλη (ορισμένες και 1η Οκτώβρη), φτάνουν μέχρι 16%. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι τυροκομικά προϊόντα ανατιμήθηκαν μέχρι 16%, μουστάρδα μέχρι 10%, κονσέρβες 4% - 8,5%. Από την πλευρά του, ο Σύνδεσμος ανακοίνωσε ότι όσον αφορά στα μέλη του θα «προσπαθήσουν» στο βαθμό που το επιτρέπουν οι δυνατότητες διαπραγμάτευσης με τους προμηθευτές τους να μην αυξήσουν τις τιμές το επόμενο διάστημα.

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι εκπρόσωποι των παντοπωλών, μεταξύ άλλων, ανέδειξαν τους συνεταιρισμούς σαν ένα από τους τρόπους που μπορούν να συμβάλουν στην επιβίωση των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων και στην αντίστασή τους στην επίθεση που δέχονται από τις μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου. Μια επίθεση στην οποία, όπως κατήγγειλαν, έχουν την αρωγή της κυβέρνησης, που με κάθε τρόπο ενισχύει τα μονοπώλια, τόσο θεσμικά, όσο και με οικονομικά «κίνητρα».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ