Κυριακή 7 Νοέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
17ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΚΕ
Να φέρουμε στο επίκεντρο το περιεχόμενο της μόρφωσης

Για ποιο σχολείο πρέπει να παλέψει το λαϊκό κίνημα

Τα ακατάλληλα κτίρια και η ανεπαρκής χρηματοδότηση των σχολείων, η έλλειψη δασκάλων και μέσων είναι σοβαρά προβλήματα και σωστά «τροφοδοτούν» τις διεκδικήσεις μας. Ομως, μόνο αυτά;

Πώς πρέπει να είναι, άραγε, οργανωμένο το σχολικό σύστημα; Με ποιο στόχο; Εμείς λέμε «όχι» στο διαχωρισμό της υποχρεωτικής εκπαίδευσης σε Δημοτικό και Γυμνάσιο, «όχι» στην περιορισμένη διάρκειά της μέχρι την ηλικία των δεκαπέντε ετών! «Οχι» στο «διπλό δίκτυο» του «Ενιαίου» Λυκείου και των ΤΕΕ! «Οχι» στο ταξικό «κοσκίνισμα» των μαθητών! Απαιτούμε την αντικατάσταση όλων αυτών με ένα Ενιαίο, Δωδεκάχρονο, Βασικό, Υποχρεωτικό Σχολείο, Δημόσιο και Δωρεάν για όλα τα παιδιά του λαού.

Η αντιπαράθεση, επομένως, πρέπει να προχωρήσει στον «πυρήνα» του προβλήματος: Τι και πώς πρέπει να μάθουν τα παιδιά και για ποιο σκοπό; Ποια είναι τώρα και ποια πρέπει να είναι η σχολική διαπαιδαγώγηση, τι άνθρωπο θέλει να διαμορφώσει η κοινωνία μας;

Το σημερινό σχολείο υπηρετεί τα συμφέροντα της άρχουσας τάξης, παρά τις επιμέρους κατακτήσεις του λαϊκού κινήματος. Ο θεμελιακός του στόχος είναι να «διαπαιδαγωγήσει» τους μαθητές στο «πνεύμα» του καπιταλισμού. Να αφομοιώσουν, δηλαδή, τα παιδιά τις «αξίες» της ταξικής ανισότητας, της εκμετάλλευσης, της υποταγής. Να μάθουν για τη «δημοκρατία» (την αστική), για την «ελευθερία» (των αστών), για την Ενωση των «ευρωπαϊκών λαών» (των μονοπωλίων).

Ταυτόχρονα, αναπαράγει γενικά τον ταξικό διαχωρισμό της κοινωνίας: Οι επιδόσεις των παιδιών της εργατικής τάξης και άλλων φτωχών εργαζομένων είναι κατά κανόνα χαμηλότερες από εκείνες των παιδιών της αστικής τάξης ή άλλων εύπορων οικογενειών. Η αιτία βρίσκεται στο διαφορετικό μορφωτικό περιβάλλον, στο διαφορετικό τρόπο ζωής, στη φοίτηση σε ακριβά ιδιωτικά σχολεία, στα φροντιστήρια, στην ίδια τη διδακτική διαδικασία του σχολείου, που αφήνει ολοένα και πιο «πίσω» τους «αδύνατους» μαθητές. Οι εξαιρέσεις οφείλονται στην πίεση του λαϊκού κινήματος, στην αντίσταση των εργαζομένων γονιών και των παιδιών τους, που υποφέρουν για να εξοικονομήσουν τα έξοδα της «παραπαιδείας». Το πρόβλημα θα οξυνθεί με τη «σύνδεση του σχολείου με την τοπική κοινωνία» και την «ελευθερία επιλογής σχολείου», που σχεδιάζουν.

Ο σημερινός μαθητής διαπαιδαγωγείται στον άκρατο ατομικισμό, στον ανταγωνισμό, στην παθητικότητα. «Βυθίζεται» σε μια στενή, τεχνοκρατική, εξειδικευμένη μελέτη αποσπασματικών θεμάτων, χωρίς πραγματική θεωρητική εμβάθυνση και διασύνδεση, χωρίς ουσιαστική γνώση της πρακτικής τους χρησιμότητας κι εφαρμογής. Χωρίς εργαστήρια για διερεύνηση και δοκιμή!

Το περιεχόμενο των μαθημάτων, οι μέθοδοι της διδασκαλίας και η συνολική λειτουργία του σχολείου δεν προωθούν τη σφαιρική και αρμονική διαμόρφωση της προσωπικότητας κάθε παιδιού. Το μάθημα επικεντρώνεται σε ύψιστο βαθμό στη μετάδοση «γνώσεων» που απαιτούνται για τις εξετάσεις. Οι «γνώσεις» αυτές παρουσιάζονται στα παιδιά με σχολαστικό, φορμαλιστικό τρόπο, μηχανιστικές, «ακίνητες». Δεν εξετάζονται μέσα στο ιστορικό-κοινωνικό πλαίσιο της γένεσης αλλά και της εξέλιξής τους ούτε σε στενή διασύνδεση με την εφαρμογή τους στην παραγωγική και γενικότερη δραστηριότητα του ανθρώπου. Ο «ορίζοντάς» τους περιορίζεται στις σελίδες των βιβλίων, των τετραδίων και των διαγωνισμάτων. Λειτουργούν στη συνείδηση των μαθητών σαν «κλειδιά» σχολικής-κοινωνικής επιτυχίας, όχι σαν εργαλεία, με τα οποία οι άνθρωποι επιδρούν στη φύση, στην κοινωνία, στον ίδιο τους τον εαυτό.

Ταυτόχρονα, ο βαθμός δυσκολίας τους είναι υψηλός σε σχέση με τις δυνατότητες της αντίστοιχης ηλικίας των μαθητών και τη μορφωτική «προίκα» των παιδιών από τις λαϊκές οικογένειες. Πολλά αντικείμενα που διδάσκονται στο Λύκειο είναι δυσνόητα, γιατί προαπαιτούν άλλες γνώσεις, μελέτη σε εργαστήρια αλλά και πείρα ζωής. Τι απομένει; Τι άλλο από τη «διπλή» διδασκαλία στο σχολείο και στο φροντιστήριο, όλα στον πίνακα ή στο χαρτί! Και σαν τελευταίο μέσο άμυνας των μαθητών η «αθάνατη» παπαγαλία, για να «σκοτώσει» κάθε προβληματισμό, κάθε δημιουργική αναζήτηση, κάθε ενδιαφέρον για το μάθημα αλλά και για τη μάθηση στο σύνολό της!

Το σημερινό σχολείο δεν υπηρετεί μια Βασική, Γενική Παιδεία, καθώς δε διαμορφώνει μια συνεκτική, ενιαία επιστημονική αντίληψη για τον κόσμο οικοδομώντας θεμελιακές γνώσεις και ικανότητες στους μαθητές του, δεν αναπτύσσει σφαιρικά την προσωπικότητα και αρμονικά τις ικανότητες του κάθε παιδιού. Παρέχει γνώσεις αποσπασματικές και πρόωρα εξειδικευμένες, γνώσεις σχολικής χρήσης και όχι ζωής. Οι οποίες, μάλιστα, δεν είναι στο σύνολό τους επιστημονικές! Ποια είναι η επιστημονική εγκυρότητα, για παράδειγμα, του μαθήματος των Θρησκευτικών; Και τι «μένει» στα παιδιά, όταν Θρησκευτικά και Βιολογία «κονταροχτυπιούνται» για την εμφάνιση της ζωής; Απαράδεκτη είναι η κατάσταση στα μαθήματα που περιέχουν στοιχεία Κοινωνικών Επιστημών (Ιστορία κλπ.). Κυριαρχεί ο ιδεαλισμός, με μισόλογα, με απόκρυψη της αλήθειας ή και ωμή στρέβλωση. Τρανταχτό παράδειγμα, η Ιστορία της Εθνικής Αντίστασης.

Ενα «φρούτο» των τελευταίων χρόνων είναι τα περίφημα «Προγράμματα»: «Περιβαλλοντική Αγωγή», «Αγωγή Υγείας», «Ευέλικτη Ζώνη», κλπ. Είναι ξεχωριστές «δραστηριότητες», που δεν εντάσσονται στο υποχρεωτικό Αναλυτικό Πρόγραμμα, αλλά λειτουργούν σε προαιρετική βάση. Ετσι, τα εφαρμόζει όποιο σχολείο ή όποια τάξη και με όποια επιλογή περιεχομένου θέλει! Με αυτά, επομένως, ανοίγουν το δρόμο σε μια στρατηγική επιλογή της άρχουσας τάξης, βασικό στοιχείο των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην Εκπαίδευση: Στο «σπάσιμο» του τυπικά ενιαίου χαρακτήρα των Προγραμμάτων Σπουδών. Θα παραμείνει μια υποχρεωτική «ζώνη» μαθημάτων, κοινή για όλα τα σχολεία και όλες τις τάξεις, και θα δημιουργηθεί μια άλλη, «ευέλικτης» σύνθεσης και εφαρμογής. Στα πλαίσιά της θα διδάσκονται διαφορετικά αντικείμενα από τάξη σε τάξη, από σχολείο σε σχολείο! Η αξιολόγησή της θα έχει ιδιαίτερη σημασία για τη συνολική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολείων, για το διαχωρισμό τους σε κατηγορίες.

Στα Προγράμματα αυτά προωθείται με έμφαση η «σύνδεση» με τις «τοπικές κοινωνίες» και η «συνεργασία» με χορηγούς. Ετσι, προετοιμάζουν τη χρηματοδότηση του σχολείου από γονείς αλλά και επιχειρήσεις, οι οποίες, με αυτό το «κανάλι», εισβάλλουν απευθείας στην τάξη! Το περιεχόμενο των Προγραμμάτων κινείται στην «πρώτη γραμμή» της σύγχρονης αστικής ιδεολογίας. Τα παιδιά θα γνωρίσουν τους όρους της «επιχειρηματικότητας» (θα ασκηθούν, δηλαδή, στον καπιταλισμό), μαθαίνοντας πώς θα χρηματοδοτούν τη σχολική γιορτή ή την εφημεριδούλα τους σύμφωνα με τους κανόνες της «αγοράς»! Θα «προστατεύσουν» το περιβάλλον φυτεύοντας λουλούδια και θα μάθουν ότι αρκεί να ξέρεις σήματα κυκλοφορίας για να είσαι ασφαλής στους δρόμους!

Τη «σωστή» εφαρμογή κάθε Προγράμματος - βασικά την επιλογή «κατάλληλου» θέματος - ελέγχουν τα στελέχη της εκπαίδευσης ή εξωυπηρεσιακοί φορείς (όπως το Πανεπιστήμιο Αιγαίου). Πού κατοχυρώνεται, λοιπόν, η πολυδιαφημιζόμενη «ελευθερία» παρέμβασης του εκπαιδευτικού στο περιεχόμενό τους; Ακόμη, η δήθεν «καινοτόμος» διδακτική μεθοδολογία των Προγραμμάτων, εκτός από το ότι είναι αρκετά παλιά στην Ιστορία της Παιδαγωγικής, δεν οδηγεί σε δομημένες, επιστημονικά έγκυρες, άρα και παιδαγωγικά χρήσιμες γνώσεις και ικανότητες, αλλά σε επιφανειακές, άναρχες «δεξιότητες», κατά το πρότυπο της «κατάρτισης».

Τέλος, σε συνδυασμό με αυτά προβάλλεται κατά κόρον η διδακτική αρχή του «μαθαίνω πώς να μαθαίνω». Υποστηρίζουν, δηλαδή, ότι δε χρειάζεται τόσο πολύ το να μαθαίνεις γεγονότα, νόμους, κανόνες, αλλά τον τρόπο - τη μέθοδο - με τον οποίο θα μαθαίνεις όλα αυτά. Στο όνομα της δήθεν αντιμετώπισης της «παπαγαλίας» προχωρούν σε «λαθροχειρία»: Αυτό που στην πραγματικότητα εννοούν, είναι κυρίως το να μάθουν τα παιδιά πώς θα βρίσκουν «πληροφορίες» (στο Ιντερνετ)! Χρειάζεται, επίσης, να τονίσουμε πως δεν αρκεί μόνο η μέθοδος, αλλά απαιτείται, σε συνδυασμό με αυτή, και το κατάλληλο περιεχόμενο της διδασκαλίας. Προσπαθούν να ξεφύγουν από την αντιπαράθεση για το τι μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, για να «περάσουν» ευκολότερα την αστική ιδεολογία και την «κατάρτιση»!

Μακάρι να μάθαιναν τα παιδιά και μεθόδους προσέγγισης, ερμηνείας και αλλαγής της πραγματικότητας! Αυτές, όμως, εάν είναι όντως επιστημονικές, οδηγούν αναπόφευκτα στις αρχές του διαλεκτικού και ιστορικού υλισμού. Οι ίδιες αρχές αποτελούν τα γνωστικά και μεθοδολογικά θεμέλια για τη διασύνδεση των γνώσεων και τη δημιουργία βιοθεωρίας και κοσμοθεωρίας σε αντικειμενική και προοδευτική βάση. Αλλά πού!

Το αστικό σχολείο του σήμερα, μέσα στη δίνη των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων, σύμφωνα με το «φινλανδικό» ή άλλο καπιταλιστικό «μοντέλο», προορίζεται να οξύνει τον ταξικό διαχωρισμό, την ιδεολογική χειραγώγηση, τη μονομέρεια, την παρεμπόδιση της συνολικής «αφύπνισης» των νέων ανθρώπων. Η αντιδραστικότητα της αστικής τάξης στην εποχή μας αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς και στον τομέα της Εκπαίδευσης. Η διεκδίκηση του Ενιαίου Δωδεκάχρονου Σχολείου ως του σχολείου των λαϊκών αναγκών της εποχής μας αποτελεί άμεση ανάγκη. Μόρφωση για όλους, ανάπτυξη του συνόλου των ανθρωπίνων δυνάμεων, δραστηριοποίηση στην κατεύθυνση της κοινωνικής προόδου, να το αίτημα των καιρών για εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς, για όλη την εργατική τάξη, για όλο το λαό!


Μάριος ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
Σχολικός Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, διδάκτωρ Παιδαγωγικής και συνεργάτης του περιοδικού «Θέματα Παιδείας»


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ