Σάββατο 20 Αυγούστου 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ
Βρέθηκε μετά από πέντε μέρες το δεύτερο «μαύρο κουτί»

Επιβεβαιώνεται ότι τα προβλήματα στα συστήματα της συμπίεσης, αλλά και της ψύξης των ηλεκτρονικών συστημάτων του αεροπλάνου είχαν παρουσιαστεί λίγο μετά την απογείωση

Eurokinissi

Αναπάντητα εξακολουθούν να παραμένουν τα ερωτήματα για τα αίτια της συντριβής του κυπριακού αεροπλάνου την Κυριακή 14 του Αυγούστου στο Γραμματικό. Ομως, περισσότερα είναι πλέον τα ερωτήματα για τη στάση της κυβέρνησης, η οποία εξακολουθεί να σιωπά, και η σεναριολογία δίνει και παίρνει. Κάθε μέρα έρχονται στο φως καινούρια στοιχεία, αλλά η υπόθεση εξακολουθεί να καλύπτεται από μυστήριο. Ακόμη και η ανεύρεση χτες του δεύτερου «μαύρου κουτιού» προκάλεσε σχόλια. Αν και πρόκειται για ένα από τα πρώτα στοιχεία που ψάχνουν τα συνεργεία, η ανεύρεσή του ήρθε μετά από πέντε μέρες και μάλιστα διά γυμνού οφθαλμού κοντά στην αποκομμένη ουρά του αεροπλάνου.

Χτες επίσης έγινε γνωστή από την Κύπρο η συνομιλία του Γερμανού πιλότου, Χανς Μέρτεν, με την εταιρία «Ηλιος». Σύμφωνα με την εφημερίδα «Χαραυγή», ο πιλότος επικοινώνησε τρεις φορές: Με τον πύργο ελέγχου της Λάρνακας, το Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας Λευκωσίας και την εταιρία «Ηλιος». Το πρόβλημα παρουσιάστηκε στην τέταρτη επικοινωνία, μετά τις 9.14 και σε ύψος 14.000 έως 15.000 ποδιών. Ο κυβερνήτης, Χανς Μέρτεν, αναφέρει ότι «ο κύριος και εναλλακτικός μηχανισμός ψύξης των μηχανημάτων όπως και το σύστημα κρύου εξαερισμού είναι εκτός λειτουργίας». «Επανάλαβε, δεν είσαι κατανοητός», του απαντά ο μηχανικός από το έδαφος και του ζητά «να επιβεβαιώσει στο πάνελ της συμπίεσης ότι έχει επανατοποθετηθεί στο μάνουαλ». Ο κυβερνήτης ρωτά «πού είναι οι ηλεκτρικές ασφάλειες του κρύου εξαεριστήρα» και ο μηχανικός του λέει «πίσω από τη θέση του κυβερνήτη». Στο σημείο αυτό διακόπτεται κάθε συνομιλία και επαφή μεταξύ του κυβερνήτη και του μηχανικού της «Ηλιος».

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Χαραυγής», κατά τη διάρκεια της συνομιλίας υπάλληλος της εταιρίας φαίνεται να έχει ακούσει τη σειρήνα να ηχεί στο πιλοτήριο. Συνεχίζοντας το ρεπορτάζ η εφημερίδα αναφέρει ότι, σύμφωνα με ειδικούς σε τέτοια αεροπορικά δυστυχήματα, το γεγονός ότι ο μηχανικός της εταιρίας επικεντρώθηκε στο σύστημα πίεσης και συμπίεσης της καμπίνας δείχνει την αγωνία του κατά πόσο υπήρχε δυσλειτουργία του συγκεκριμένου συστήματος. Εξαιρετικής σημασίας είναι επίσης και το ότι ο μηχανικός ζήτησε από τον πιλότο να επαναλάβει, γεγονός που μπορεί να αποδεικνύει ότι υπήρξε επηρεασμός της ομιλίας του κυβερνήτη από μη λειτουργία του συστήματος πίεσης καμπίνας και μη σωστή και αποτελεσματική οξυγόνωση του οργανισμού.

Η αναφορά δε του κυβερνήτη για το πού βρίσκονται οι ηλεκτρικές ασφάλειες καταδεικνύει πρόθεσή του να αποσυνδέσει και να επανασυνδέσει τις ασφάλειες με στόχο να επαναφέρει τη λειτουργία του συστήματος ψύξης, πρόβλημα που ανέφερε αρχικά ο κυβερνήτης. Μπορεί επίσης να υπάρξει λογική εξήγηση ότι ο κυβερνήτης για να πετύχει την επανασύνδεση των ασφαλειών θα έπρεπε οπωσδήποτε να σηκωθεί από τη θέση του, πράγμα που πιθανώς να πραγματοποίησε και να δικαιολογεί με αυτό τον τρόπο την πιθανή λιποθυμία του εκτός της θέσης του και την αδυναμία των πιλότων των ελληνικών μαχητικών να τον εντοπίσουν στη θέση του. Λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη ότι το αεροπλάνο συνέχιζε την άνοδό του, την ηλικία του πιλότου και την οξυγόνωσης της καμπίνας και του οργανισμού του, μπορεί να δικαιολογηθεί πιθανή κατάρρευσή του.

Σύμφωνα επίσης με έγκυρες πληροφορίες της εφημερίδας, οι χειριστές του μοιραίου αεροσκάφους δεν ανέφεραν ποτέ οποιοδήποτε πρόβλημα ή είχαν άλλη επικοινωνία, εκτός από την πρώτη, με το Κέντρο Επικοινωνίας Λευκωσίας. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι όταν η εταιρία έχασε την επικοινωνία με τον κυβερνήτη στις 9.29, επικοινώνησε με τη Λευκωσία ζητώντας να έρθουν σε επαφή με το μοιραίο αεροσκάφος, αλλά παρ' όλες τις προσπάθειες δεν έγινε κατορθωτό.

Τα «μαύρα κουτιά»

Το δεύτερο «μαύρο κουτί» του μοιραίου αεροπλάνου της εταιρίας «Ηλιος» βρέθηκε χτες στην περιοχή της Αγ. Τριάδας στο Γραμματικό, μέσα σε χαράδρα, νότια και κοντά στο σημείο όπου είχε βρεθεί η ουρά του αεροσκάφους. Το κέλυφός του είχε βρεθεί από την αρχή των ερευνών. Ο μηχανισμός του καταγράφει τους διαλόγους στο πιλοτήριο. Σύμφωνα, όμως, με δηλώσεις του προέδρου της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, Ακριβού Τσολάκη, στο κουτί καταγράφεται η συνομιλία των χειριστών κατά τα τελευταία 30 λεπτά της πτήσης, «δηλαδή, μιας χρονικής περιόδου κατά την οποία δεν υπήρχε συνομιλία».

Οσον αφορά στο πρώτο «μαύρο κουτί» που έχει σταλεί στη Γαλλία, διαπιστώθηκε από αυτό ότι το «Μπόινγκ» άρχισε να χάνει ύψος λόγω έλλειψης καυσίμων, ενώ στις 11.50 σταμάτησε ο αριστερός του κινητήρας. Λίγο μετά τις 12 σταμάτησε και ο δεξιός, με αποτέλεσμα να ακολουθήσει η συντριβή στο έδαφος. Σύμφωνα με τις ενδείξεις, από κάποιους ή κάποιον καταβλήθηκε προσπάθεια να σωθεί το αεροπλάνο αφού δεν καρφώθηκε στο έδαφος με το μπροστινό μέρος, αλλά έπεσε με κλίση 15 μοιρών και σύρθηκε με την «κοιλιά» για 300 μέτρα. Σημαντικό είναι ότι στο «Μπόινγκ» σήμανε συναγερμός όταν πετούσε στα 14.500 πόδια. Ο συναγερμός αυτός αφορούσε σε πρόβλημα ψύξης του ηλεκτρονικού υπολογιστή ενώ έπεσαν και οι μάσκες οξυγόνου, που σημαίνει πτώση της πίεσης στην καμπίνα των επιβατών. Πάντως, για να βγουν συμπεράσματα θα πρέπει τα στοιχεία του «μαύρου κουτιού» να συνδυαστούν με άλλα ευρήματα, καταθέσεις μαρτύρων και τα στοιχεία από τους ελέγχους του αεροσκάφους.

Μιλώντας χτες στον ΣΚΑΪ ο Ακρ. Τσολάκης δήλωσε πως, αν λειτουργούσε το σύστημα επικοινωνιών του «Μπόινγκ», τότε το «μαύρο κουτί» ενδέχεται να έχει καταγράψει και την επικοινωνία του με το έδαφος. Επισήμανε πως θα ελέγξουν ακόμα και τη σιωπή για να ερευνήσουν, όπως είπε, για ποιο λόγο σταμάτησε η επικοινωνία του αεροσκάφους. Ο Ακρ. Τσολάκης σημείωσε ότι έχουν καταγραφεί θόρυβοι και ομιλία, τονίζοντας ότι υπάρχει αναφορά από δανέζικο τσάρτερ, στην οποία ο κυβερνήτης αναφέρει ότι άκουσε δύο γυναικείες φωνές σε κάποια συχνότητα και γλώσσα, που δεν μπορούσε να κατανοήσει. Οπως είπε, εξετάζοντας το χρόνο, οδηγείται κανείς στο συμπέρασμα ότι ήταν η ώρα της περιπέτειας του «Μπόινγκ».

Αναφορικά με χτεσινά δημοσιεύματα σε Ελλάδα και Κύπρο, για την ύπαρξη κασέτας, με τη συνομιλία του κυβερνήτη και της εταιρίας «Ηλιος», ο Ακρ. Τσολάκης δήλωσε πως δεν υπάρχει κασέτα. Ομως, από την τρίτη μέρα έχει στη διάθεσή του έγγραφο με τη συνομιλία του κυβερνήτη με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην Κύπρο. Διαθέτει, επίσης, στην κατοχή του το διάγραμμα του ραντάρ με την πορεία του αεροσκάφους, αλλά και τις οδηγίες του αρχηγού του σχηματισμού των F-16 μέχρι τη στιγμή της πτώσης του «Μπόινγκ».

Ο Ακρ. Τσολάκης επιβεβαίωσε πως το αεροπλάνο είχε μείνει από καύσιμα, χωρίς ωστόσο να είναι σε θέση να προσδιορίσει για πόσο χρόνο, ενώ χαρακτήρισε «εκτιμήσεις» τα όσα αναφέρονται στο γεγονός ότι έπεσε λόγω έλλειψης καυσίμων. Ανέφερε, τέλος, ότι, μέχρι στιγμής, έχουν βρεθεί μόνο υπηρεσιακά έγγραφα και όχι οι τσάντες του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη.

Η ύπαρξη έκθεσης μηχανικού της «Ολυμπιακής», η οποία συντάχθηκε την Κυριακή που συνέβη το δυστύχημα, επιβεβαιώθηκε χτες και από τον πρόεδρο των μηχανικών της ΟΑ, Γ. Καλλιάνο. Η έκθεση αναφέρει ότι η «ΗΛΙΟΣ» ζήτησε τη συνδρομή της «Ολυμπιακής» για αντιμετώπιση προβλημάτων στο αεροσκάφος, που εκτελούσε την πτήση Λάρνακα - Αθήνα, το πρωί της 14ης του Αυγούστου. Αίτημα που υποβλήθηκε στις 10.30 π.μ., όταν το αεροπλάνο είχε χάσει κάθε επικοινωνία. Σύμφωνα με δηλώσεις του Γ. Καλλιάνου στο ΡΙΚ, «ο επί καθήκοντι μηχανικός κατέγραψε στην έκθεσή του αυτό που έγινε, δηλαδή ότι ο αντιπρόσωπος της εταιρίας στην Αθήνα τον ενημέρωσε πως έρχεται αεροσκάφος με παντελή έλλειψη επικοινωνίας και πιθανό πρόβλημα στο σύστημα πλοήγησης», και ζητούσε να αποδεσμεύσει η βάση το κατάλληλο προσωπικό για επιδιόρθωση της βλάβης.

«Καθήλωση» της «Ηλιος»

Θέμα ελέγχου από ανεξάρτητους οίκους του εξωτερικού έθεσε προχτές ο Κύπριος υπουργός Συγκοινωνιών και Εργων, Χάρης Θράσου, στην εταιρία «ΗΛΙΟΣ» για τα δύο εναπομείναντα αεροσκάφη της. Η διοίκηση της εταιρίας έλαβε την απόφαση χτες να καθηλώσει τα αεροπλάνα της, «προκειμένου να αποκατασταθεί το αίσθημα εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού».

Χτες, ακόμα ένα από τα αεροσκάφη της εταιρίας πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο Στάνστεντ της Μ. Βρετανίας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η αναγκαστική προσγείωση οφειλόταν στο ότι τα πτερύγια του αεροσκάφους ήταν καθηλωμένα στις 10 μοίρες.

Χτες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο γραφείο του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, Δ. Παπαγγελόπουλου. Σε αυτήν συμμετείχαν ο ίδιος, ο Ακρ. Τσολάκης, που είναι επικεφαλής των ερευνών, ο Σ. Σκότης, διοικητής της Ασφάλειας Αττικής, ο εισαγγελέας Ι. Διώτης, ο εποπτεύων την προανάκριση του ατυχήματος, Π. Πούλιος. Στη σύσκεψη οι εισαγγελείς ενημερώθηκαν για τα ευρήματα της έρευνας.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ