Σάββατο 26 Ιούλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΡΙΟ - ΑΝΤΙΡΡΙΟ
Υλοποιείται η σκανδαλώδης σύμβαση

Υπογράφτηκε χτες και το τεράστιο δάνειο 115 δισ. δρχ. για το έργο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων

Υπογράφηκε χτες στην Αθήνα η χρηματοδότηση της κατασκευής της ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) με δάνεια συνολικού ύψους 115 δισ. δρχ. (370 εκατ. ECU). Τα δάνεια που θα χορηγηθούν κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου (1997 - 2004) αποτελούν το 50% περίπου του συνολικού κόστους του έργου, που σε σημερινές τιμές ανέρχεται σε 231 δισ. δρχ. περίπου.

Με τον τρόπο αυτό δίνεται ουσιαστικά το "πράσινο φως" για την υλοποίηση της πιο οφθαλμοφανούς σκανδαλώδους σύμβασης που έχει υπογράψει το ελληνικό δημόσιο με εργολάβους σε ολόκληρη τη μεταπολεμική περίοδο. Βασικός ωφελημένος η κοινοπραξία των εργολάβων ΓΕΦΥΡΑ, στην οποία με 55% συμμετέχει η γαλλική GTM και με διάφορα μικρότερα ποσοστά έξι ελληνικές τεχνικές (ΖΕΥΣ, "Ελληνική Τεχνοδομική", ΤΕΒ, ΑΘΗΝΑ, "Προοδευτική" και "Κ. Ι. Σαραντόπουλος").

Οι όροι του δανείου της ΕΤΕπ κρατήθηκαν - όπως και για τα υπόλοιπα μεγάλα έργα - μυστικοί, παρότι χορηγείται με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου και θα αποπληρώσει ο ελληνικός λαός, θεωρείται όμως ότι ενισχύουν ακόμη περισσότερο το βαθιά αποικιοκρατικό χαρακτήρα της σύμβασης. Αρκεί να αναφέρουμε τα εξής:

  • Η κοινοπραξία, ενώ θα συμμετάσχει με λιγότερο από 10% στο συνολικό κόστος του έργου (με 20 δισ. δρχ. περίπου ή 65 εκατ. ECU), θα το εκμεταλλεύεται για 35 ολόκληρα χρόνια μετά την κατασκευή του, δηλαδή μέχρι το 2040! Ουσιαστικά όμως οι εργολάβοι δε θα βάλουν ούτε δραχμή από την τσέπη τους, αφού η προκαταβολή που θα τους δοθεί είναι πολύ μεγαλύτερη από τα 20 δισ. δρχ., ενώ η επιτροπή αξιολόγησης του διαγωνισμού έχει επίσημα εκτιμήσει σε πρακτικό της ότι το έργο είναι υπερτιμολογημένο κατά τουλάχιστον 26 δισ. δρχ.
  • Ο έλεγχος και η επίβλεψη κατασκευής του έργου ανατίθεται σε οργανισμό που θα προσλάβει ο κατασκευαστής και πληρώνει ο ίδιος, δηλαδή ο... ελεγχόμενος!
  • Το δημόσιο υποχρεώνεται να πληρώνει τεράστιες ποινικές ρήτρες δισεκατομμυρίων ως αποζημίωση, αν αναπτύξει άλλους εθνικούς δρόμους (π.χ. από την πάνω μεριά του Κορινθιακού) ανταγωνιστικούς με τη ζεύξη!
  • Τα διόδια, που υπολογίζονται σε 2.500 δρχ., θα μπορεί να τα αυξάνουν οι εργολάβοι ανεξέλεγκτα σε περιόδους μεγάλης κίνησης (γιορτές, διακοπές κλπ. )!

Παρ' όλα αυτά τα κυβερνητικά στελέχη - οι υπουργοί Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου και ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης - που παραβρέθηκαν στη χτεσινή φιέστα της υπογραφής του δανείου, δήλωσαν ικανοποιημένοι για την πορεία του έργου...

Ν. Π.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ