Σάββατο 26 Ιούλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ 2004
Η σκληρή πραγματικότητα

Τι βρίσκεται πίσω από την ονειρεμένη Αθήνα που παρουσιάζεται στο φάκελο διεκδίκησης

Η Επιτροπή Διεκδίκησης (ΕΔ) παρουσιάζει μια ονειρεμένη Αθήνα για να πείσει τη ΔΟΕ (και αυτό δε μας αφορά) αλλά και να αποκοιμήσει τον αθηναϊκό λαό. Επειδή όμως το τελευταίο μας νοιάζει, ας γνωρίζουμε τι ακριβώς συμβαίνει.

Μεταφορές

Ο Προαστιακός σιδηρόδρομος Αθηνών - Χαλκίδας και Αθηνών - Ελευσίνας που ισχυρίζεται η ΕΔ ότι ήδη λειτουργεί, δεν πληροί τις προδιαγραφές "προαστιακού σιδηροδρόμου". Δεν έχει ούτε πρόκειται να αποκτήσει, σύμφωνα και με τα επίσημα προγράμματα του ΟΣΕ: ούτε κανονική πυκνότητα (π.χ. κάθε 20 λεπτά) ούτε την επιθυμητή ταχύτητα, ούτε το συνδυασμό με τα άλλα Μέσα Μαζικών Μεταφορών, γιατί απλώς αυτά δεν υπάρχουν και ούτε θα υπάρξουν. Και είναι γνωστό ότι το βασικό δίκτυο προαστιακού σιδηροδρόμου θα ήταν (σε συνδυασμό με τη γραμμή Αθηνών - Χαλκίδας και Αθηνών - Ελευσίνας) η γραμμή στον άξονα της υπό κατασκευήν λεωφόρου Σταυρού - Ελευσίνας.

Για την εν λόγω αρτηρία, δεν έχουν γίνει ακόμη οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις στο μεγαλύτερο μήκος της και η χάραξή της σε πολλά σημεία αμφισβητείται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως στο Χαλάνδρι και τα Βριλήσσια, η οποία θα προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας με αποτέλεσμα τουλάχιστον 2 - 4 χρόνια καθυστέρησης. Τέλος, και αν ακόμη υποθέσουμε ότι θα κατασκευαστεί, η γραμμή τρένου δεν περιλαμβάνεται στη Σύμβαση του Εργου. Αντίθετα υπάρχει άτυπη συμφωνία να μην κατασκευαστεί όσο διαρκεί η σύμβαση εκμετάλλευσης από τον κατασκευαστή (30 χρόνια), και υπάρχει ρήτρα που δίνει πρόσθετες αποζημιώσεις στον κατασκευαστή - διαχειριστή του έργου αν τυχόν κατασκευαστεί μέσα στη διάρκεια της σύμβασης εκμετάλλευσης.

Ο περίφημος Ολυμπιακός Δακτύλιος,είναι ανύπαρκτος δεδομένου ότι αποτελείται:

α. Από λεωφόρους ήδη κορεσμένες, στις οποίες τα λεωφορεία τρέχουν σήμερα με ταχύτητα 7 χιλιόμετρα την ώρα και τα ΙΧ με 12, και φυσικά το 2004 θα είναι χειρότερα, μια και το υπουργείο επιμένει στην ίδια μεταφορική πολιτική, σημειώνεται ακόμη ότι πρόκειται για δρόμους σε πυκνό αστικό ιστό που δεν επιδέχονται διαπλατύνσεις σε καμία περίπτωση.

β. Από λεωφόρους υπό κατασκευήν όπως η Σταυρού - Ελευσίνας που είδαμε τα προβλήματά της, ή η Λεωφόρος Υμηττού, της οποίας η κατασκευή έχει από διετίας σταματήσει για περιβαλλοντικούς λόγους από το ΣτΕ και είναι άγνωστο πότε και αν θα ξεκινήσει η κατασκευή της. Ετσι οι χρόνοι των διαδρομών που δίνει ο φάκελος διεκδίκησης είναι καταφανώς ψευδείς, στην πραγματικότητα είναι πάνω από το διπλάσιο.

Το τραμ δυστυχώς ούτε υπάρχει, ούτε θα υπάρξει, δεδομένου ότι όχι μόνο ο δήμος και το υπουργείο είναι σε φραστικό ψευδοπόλεμο για τη διάταξη των γραμμών του - αν ήθελαν θα το είχαν κατασκευάσει ήδη - αλλά και οι τελευταίοι προγραμματισμοί της κυβέρνησης δε δίνουν δεκάρα για τραμ.

Τα πέντε αεροδρόμια που αναφέρει ο φάκελος διεκδίκησης είναι μόνον ένα. Του Ελληνικού θα πρέπει βάσει της σύμβασης να κλείσει μόλις λειτουργήσει των Σπάτων, του Τατοϊου και της Ελευσίνας είναι παλαιά στρατιωτικά με διαδρόμους για μικρά αεροσκάφη των 5 - 10 θέσεων ή μεγαλύτερα αλλά ελικοφόρα, και του Μαραθώνα ακόμη μικρότερο, κατάλληλο για ανεμοπορία ή μόνον ελικοφόρα των 2 - 5 θέσεων.

Ατμοσφαιρική ρύπανση

Ψευδώς αναφέρεται ότι θα μειωθεί ως το 2004. Αντίθετα θα αυξηθεί, δεδομένου ότι αυξάνεται ο αριθμός των ΙΧ, και ακόμη διότι οι μεταφορές προβλέπονται - και από την ΕΔ - να γίνονται με άξονα το ΙΧ. Η σχετική μελέτη της ΕΔ αναλύει την κατάσταση στους ρύπους ΝΟχ και όζον. Ομως πέρα από τις αντιφάσεις της ίδιας της μελέτης της ΕΔ (στη σελίδα 16 μιλά για μείωση των ΝΟχ κατά 10%, ενώ στη σελίδα 28 για 25% κλπ.) παρατηρούμε δύο βασικά σημεία:

Πρώτον, αντιφάσκει επιστημονικά, διότι δεν είναι δυνατόν με αύξηση των οχηματοχιλιομέτρων που ομολογεί και η ίδια η ΕΔ να έχουμε μείωση των εκπομπών. Αλλωστε σε πρόσφατο συνέδριο διατυπώθηκε η πρόβλεψη για 25% τουλάχιστον αύξηση των ρύπων το 2004 αν εξακολουθήσει η ίδια μεταφορική πολιτική, και είδαμε ότι ακολουθείται.

Δεύτερον, αποκρύπτει η μελέτη τον βασικό ρύπο, το διοξείδιο του άνθρακα. Η απάντηση είναι προφανής, διότι προβλέπεται αύξησή του πάνω από 30% δεδομένης της αύξησης τόσο των οχηματοχιλιομέτρων, όσο και του κυβισμού τους λόγω της εισαγωγής των καταλυτικών.

Τρίτον, η μελέτη παίρνει ως ημερομηνία σύγκρισης την 25η Μάη 1990 όπου ήταν οι χειρότερες παρατηρηθείσες συνθήκες. Μα αν έχεις τέτοια αφετηρία, προφανώς θα έχεις "βελτίωση" των τιμών των ρύπων!!!

Τέταρτον, η μελέτη μιλά μόνο για ανώτερες τιμές, και όχι για το μέσο επίπεδο των τιμών. Ετσι, ξεφεύγει από την καθημερινή εικόνα της Αθήνας και κινείται σε οριακά επίπεδα σπάνιων περιπτώσεων. Ακόμη, στο σημερινό αεροδρόμιο Ελληνικού πολύ λίγο μέρος θα γίνει πάρκο, κυρίως προβλέπεται για πολυτελή περιοχή κατοικίας, αναψυχής και τουρισμού, όπως ήδη ανακοινώνεται κατά καιρούς από την κυβέρνηση. Το αυτό ισχύει και για τον Ελαιώνα, ο οποίος μόνο στο 25% προβλέπεται για πράσινο και αυτό μετά το 2020. Ισχυρίζεται ότι η Αθήνα αερίζεται από τον αυχένα Υμηττού - Πεντέλης, όμως αποκρύπτει ότι πρόσφατες περιβαλλοντικές μελέτες του Πανεπιστημίου Αθηνών προβλέπουν αύξηση των ρύπων της Αθήνας από τα καυσαέρια του αεροδρομίου των Σπάτων, τα οποία με τα υπάρχοντα αέρια ρεύματα εισέρχονται στον κεντρικό χώρο του Λεκανοπεδίου ακριβώς από αυτόν τον αυχένα.

Τα έργα

Κωπηλατοδρόμιο Σχινιά. Απλώς αναφέρουμε ότι εγκαταστάσεις που προσελκύουν ή χρησιμοποιούνται από πλήθη ανθρώπων απαγορεύονται από τις Διεθνείς Συνθήκες σε υγροβιότοπους. Ετσι με την πρώτη προσφυγή στο ΣτΕ ή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, το έργο θα σταματήσει πριν ξεκινήσει.

Ολυμπιακό Χωριό στους Θρακομακεδόνες. Είναι σε δασική και αναδασωτέα έκταση και με βάση το Σύνταγμα απαγορεύεται κάθε ανοικοδόμηση. Εκτός τούτου το μισό ανήκει σε ιδιώτες, γεγονός που θα καθυστερήσει ιδιαίτερα λόγω των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων (και αν ακόμη δεν ήταν δασική έκταση). Ακόμη, δεν προβλέπεται για το λόγο αυτό άλλη χρήση στο νομοθετημένο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθηνών (Ν. 1515/85 και 2052/92). Θα σταματήσει και αυτό από το ΣτΕ.

Εγκαταστάσεις στο φαληρικό Ορμο. Δεν προβλέπονται από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθηνών τέτοιες χρήσεις και θα σταματήσει η κατασκευή τους από το ΣτΕ, όπως έγινε ήδη για τις σχεδιασθείσες εγκαταστάσεις καζίνο και συνεδριακού κέντρου στο Φάληρο. Σημειώνεται ότι η ΕΔ θα ισχυριστεί ότι τον νόμο για το Ρυθμιστικό Σχέδιο μπορεί να τον αλλάξει η κυβέρνηση. Ομως, όπου προσπάθησε αποκρούστηκε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους κατοίκους με αποτέλεσμα τη ματαίωση των σχεδίων της (υπερτοπικό κέντρο Αμαρουσίου, καζίνο στο Φάληρο, κ.ά.).

Καταλύματα

Είναι εντελώς πρωτοφανές οι δεκάδες χιλιάδες των επισκεπτών και θεατών να παραμένουν σε καταλύματα σε αποστάσεις 100 και 200 χιλιομέτρων από την Αθήνα, όπως με πολύ θράσος προτείνει η ΕΔ, και μάλιστα με την ανυπαρξία σωστών και σύγχρονων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Και τους συνήθεις τουρίστες τι θα τους κάνουμε; (Αύγουστος, πληρότητα 80 - 90%). Μην το συζητάμε λοιπόν, καταλύματα δεν υπάρχουν, μας σώζει μόνο μια μειωμένη κατά 40% προσέλευση κόσμου με αντίστοιχη μείωση και των εσόδων βέβαια!

Λαϊκή υποστήριξη

Το ψευδές της δήθεν αποδοχής από το 96.4 % του πληθυσμού (αριθμός που θυμίζει έντονα εκλογικό αποτέλεσμα χούντας) φάνηκε όταν μερικούς μήνες μετά σε "άλλη δημοσκόπηση" ομολόγησαν ότι η λαϊκή υποστήριξη ήταν 84%! Αν πάμε έτσι, όσο δηλαδή περισσότερο πληροφορείται ο κόσμος τα προβλήματα που φέρνει η Ολυμπιάδα, τότε είναι σίγουρο ότι σε ένα χρόνο θα έχουμε λαϊκή υποστήριξη κάτω του 50% με συνεχείς τάσεις μείωσης. Σε τέτοιες καταστάσεις δεν μπορεί κανείς να προβλέψει ποιες θα είναι οι αντιδράσεις του κόσμου σε βάρος της "ηρεμίας" και της "ασφάλειας" των αγώνων, αν αυτοί γίνουν εδώ. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι οι διαμαρτυρόμενοι πιέζουν σε κρίσιμες καταστάσεις, και καλά κάνουν, αφού τότε έχουν αυξημένες δυνατότητες πίεσης: οι εκπαιδευτικοί απεργούν την εποχή των εξετάσεων, οι αγρότες κλείνουν τις εθνικές αρτηρίες την εποχή των διακοπών, οι εργαζόμενοι στην "Ολυμπιακή Αεροπορία" στην τουριστική αιχμή. Είναι λοιπόν βέβαιο ότι την εποχή που η κυβέρνηση θα θέλει "εργασιακή ειρήνη" λόγω των Ολυμπιακών, να έχουμε τις περισσότερες κινητοποιήσεις, και θα τις έχουμε.

Οικονομικά

Για τα οικονομικά θα τα πούμε σε επόμενο άρθρο, (ελλειμματικός ουσιαστικά προϋπολογισμός, που βολεύει τις κατασκευαστικές εταιρίες και της εταιρίες τηλεπικοινωνιών κλπ.).

Γεώργιος Μ. ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ