Κυριακή 28 Ιούλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΥΠΟΘΕΣΗ "ΜΑΡΚΟ ΠΟΛΟ"
Ζήτημα ζωής για τους ναυτεργάτες

Πριν δυο μήνες το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά απαγόρευσε στο κρουαζιερόπλοιο "Μάρκο Πόλο" να δέσει στο λιμάνι της πόλης.Γιατί; Γιατί το "Μάρκο Πόλο" θα αποβίβαζε τουρίστες στον Πειραιά και παράλληλα θα έπαιρνε άλλους, για να συνεχίσει το ταξίδι του σε νησιά του Αιγαίου και μετά στην Τουρκία και στην Ιταλία. Κάθε 15 μέρες κάνει αυτή τη διαδρομή. Ποιος θα μεταφέρει τους τουρίστες; Φυσικά το κρουαζιερόπλοιο.

Τα καράβια, όμως, που κυκλοφορούν στο Αιγαίο και επιβιβάζουν και αποβιβάζουν κόσμο πρέπει να έχουν την ελληνική σημαία, Ελληνες ναυτεργάτες και να είναι ασφαλισμένα στο ΝΑΤ. Είτε κάνουν κρουαζιέρες, είτε εκτελούν συγκοινωνιακές γραμμές. Αυτές οι προϋποθέσεις - σημαία, ασφάλιση, πλήρωμα - έχουν κατοχυρωθεί και προστατεύονται από τους νόμους, ελληνικούς και διεθνείς. Ευρύτερα αυτή η προστασία λέγεται καμποτάζ. Το "Μάρκο Πόλο" δεν τηρούσε καμία από αυτές τις προϋποθέσεις. Κυκλοφορεί στο Αιγαίο από νησί σε νησί, αποβιβάζει και επιβιβάζει, έχει σημαία... Μπαχάμες, δεν είναι ασφαλισμένο στο ΝΑΤ και έχει πλήρωμα ανασφάλιστους αλλοδαπούς. Αυτή την κατά συρροή παρανομία απαγόρευσε το Λιμεναρχείο Πειραιά πριν δυο μήνες.

Τι άλλαξε και από την απαγόρευση, φτάσαμε στα γεγονότα του Ναυπλίου, όπου οι ειδικές δυνάμεις του Λιμενικού Σώματος κτυπούσαν ναυτεργάτες, οι οποίοι αυτή την απόφαση προσπαθούν να υπερασπίσουν;

Η αμερικανική εταιρία προσέφυγε σε ασφαλιστικά μέτρα για να αρθεί προσωρινά η απαγόρευση και το πέτυχε. Εκανε προσφυγή και στο Συμβούλιο της Επικρατείας για πλήρη νομιμοποίηση και εκεί δικαιώθηκε. Εδώ έχουμε το ΣτΕ της χώρας μας να δικαιώνει μια αμερικανική εταιρία, τσαλαπατώντας κάθε έννοια δικαίου και πετώντας τους νόμους του ελληνικού κράτους στο καλάθι των αχρήστων. Αυτό, βέβαια, έγινε με την παρουσία ως νομικού συμβούλου της εταιρίας, του κ. Παυλόπουλου,εκπροσώπου Τύπου της ΝΔ. Ενώ η κυβέρνηση είχε ήδη επιτρέψει στο "Μάρκο Πόλο" να πηγαίνει στο Ναύπλιο και μάλιστα με την τιμητική παρουσία, και επί έργω, βατραχανθρώπων.

Η αποδοχή αυτής της απόφασης σήμερα και αύριο η επέκτασή της σε όλες τις θαλάσσιες μεταφορές στο Αιγαίο τι σημαίνει;

Σήμερα απασχολούνται περίπου 12 με 15 χιλιάδες ναυτεργάτες. Αύριο θα αντικατασταθούν με ανασφάλιστους αλλοδαπούς, ό,τι έγινε με τα ποντοπόρα πλοία. Πάνω από 10.000 ναυτεργάτες θα οδηγηθούν στην ανεργία με τραγικές συνέπειες για το ΝΑΤ. Πρακτικά θα πάψει η χώρα μας να έχει ναυτεργάτες. Θα υπάρχουν συνέπειες σ' όλους αυτούς που ασχολούνται με τον τουρισμό ή τις μεταφορές, στις συγκοινωνίες και αλλού.

Οι πολυεθνικές που ελέγχουν παγκόσμια τον τουρισμό θα ελέγχουν τα πάντα γύρω από τον τουρισμό και στη χώρα μας, θα οξυνθούν τα προβλήματα στη ναυπηγοεπισκευή, δε θα υπάρχει λόγος κρουαζιερόπλοια και άλλα πλοία να επισκευάζονται στο Πέραμα, αφού θα έχουν έδρα την Τουρκία, την Ιταλία ή άλλη χώρα.

Ο Πειραιάς, αλλά και άλλες περιοχές που έχουν ναυτεργάτες, μεταλλεργάτες ή εργαζόμενους στον τουρισμό, θα γίνουν νέα Λαύρια ή και χειρότερα. Αυτές τις μέρες γίνεται πολλή συζήτηση για την "Good Year", που το κλείσιμό της ρίχνει στην ανεργία 350 εργάτες. Η κατάργηση του καμποτάζ θα οδηγήσει στην ανεργία περισσότερους από 10.000 εργάτες.

Μερικοί λένε, μα το καμποτάζ θα καταργηθεί με βάση τους νόμους το αργότερο το 2004. Ετσι είναι, μόνο που αυτό το έχουν αποφασίσει οι εφοπλιστές με την κυβέρνηση, δεν το έχουν αποδεχτεί ούτε οι ναυτεργάτες, ούτε ευρύτερα το εργατικό κίνημα, το οποίο παλεύει όχι μόνο για τώρα να αποκρούσει την επίθεση, αλλά προσπαθεί να διαμορφώσει συσχετισμούς και για συνολική ανατροπή αυτού του προγραμματισμού του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Η περίπτωση του "Μάρκο Πόλο" και γενικότερα του καμποτάζ είναι αποκαλυπτική για κόμματα, συνδικαλιστικές ηγεσίες και τους δήθεν εκσυγχρονιστές.

Ο Ελληνας ναυτεργάτης με την πάλη του έχει κατακτήσει ένα μισθό της τάξης των 300 - 400 χιλιάδων το μήνα. Τον διώχνουμε και παίρνουμε έναν Πακιστανό, ανασφάλιστο, του δίνουμε 10 - 20 χιλιάδες και ησυχάζουμε. Ούτε ΝΑΤ πληρώνουμε, ούτε κινδυνεύουμε από απεργία...

Εργασιακά - μισθολογικά - ασφαλιστικά γυρνάμε στη... γαλέρα. Γιατί η λογική των πολυεθνικών είναι μία και γνωστή: Πλήρης ελευθερία κίνησης κεφαλαίων, εργαζομένων, με στόχο τη μείωση του κόστους, την αύξηση του κέρδους.

Αυτό τον εκσυγχρονισμό θέλει ο κ. Κ. Σημίτης, ο οποίος προχτές απειλούσε ότι όποιος αντισταθεί θα τον λιανίσει. Η ΝΔ, η οποία διά του εκπροσώπου της κ. Παυλόπουλου ανέλαβε να καθαρίσει στο ΣτΕ. Η Πολιτική Ανοιξη ή ο ΣΥΝ είτε σιωπούν είτε μιλούν για συναίνεση και λύσεις.

Σοβαρότατες ευθύνες υπάρχουν στις συνδικαλιστικές ηγεσίες της ΠΝΟ, του Εργατικού Κέντρου Πειραιά, της ΓΣΕΕ. Τη στιγμή που βρίσκεται υπό διωγμό το ναυτεργατικό εργατικό δυναμικό αυτοί "ποιούν τη νήσσαν" ή σαν την ηγεσία της ΠΝΟ προχωρούν παραπέρα καταγγέλλοντας όσους αντιστέκονται, όπως η ΠΕΜΕΝ και ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ. Το ΕΚΠ σιωπά, η ΓΣΕΕ το ίδιο. Η παρουσία των κομμουνιστών - συνδικαλιστών στην πρώτη γραμμή των κινητοποιήσεων δείχνει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν οι οργανώσεις αυτές, δρόμο που οδηγεί στη συστράτευση όλων των εργαζομένων για τη διασφάλιση των συμφερόντων τους.

Οι ταξικές δυνάμεις στο συνδικαλιστικό κίνημα πρέπει να εκδηλώσουν ακόμα πιο αποφασιστικά την αλληλεγγύη στους ναυτεργάτες. Μέσα από αυτή τη σύγκρουση πρέπει να μπει παντού το ζήτημα της ανάγκης για αλλαγές στην ηγεσία του συνδικαλιστικού κινήματος.

Προκύπτει η ανάγκη της αλληλεγγύης και του καλύτερου συντονισμού πάλης των διαφόρων κλάδων των εργαζομένων.

Μέσα από μια τέτοια κατεύθυνση θα πείθονται ευρύτερα τμήματα της εργατικής τάξης, όχι μόνο για την υπεράσπιση κάποιων κατακτήσεων αλλά και για την ανατροπή αυτής της πολιτικής.

Ο ρόλος των κομμουνιστών σ' αυτό τον αγώνα είναι σημαντικός. Πρωτοστατούν στο ναυτεργατικό χώρο, στις εκδηλώσεις αλληλεγγύης, παντού. Εχουν το καθήκον ν' αποκαλύψουν ακόμα καλύτερα, πιο πλατιά, το ρόλο και τις ευθύνες των άλλων κομμάτων, της υποταγής τους στις εντολές των εφοπλιστών, της Ευρωπαϊκής Ενωσης, των Αμερικανών.

Εχουν την πρώτη ευθύνη να βοηθήσουν, ώστε ο αγώνας να έχει συνέχεια, αλλά ακόμα πιο πολύ έχουν την υποχρέωση να εξηγούν ότι πρέπει να προχωρήσουν οι εργάτες πιο πέρα. Να βάλουν στην πάντα αυτούς που υπηρετούν τη σημερινή κατάσταση.

Βαγγέλης ΞΕΝΟΣ

Μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Παρέμβαση για την άρση του καμποτάζ (2010-06-03 00:00:00.0)
"Εισβολή" στις ελληνικές θάλασσες (1999-05-05 00:00:00.0)
Προσκλητήριο αγώνα (1996-08-02 00:00:00.0)
"Βόμβα" στο καμποτάζ (1996-07-25 00:00:00.0)
"Βόμβα" στο καμποτάζ από το Συμβούλιο της Επικρατείας! (1996-07-25 00:00:00.0)
Λυτούς και δεμένους για να "δέσει"... (1996-05-12 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ