Σάββατο 12 Οχτώβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Μια θλίψη ασώπαστη

Τόλμησε και πήρε ένα τσαμπί σταφύλια, για να γευτεί - έστω για μια στιγμή - τη γλύκα της ζωής. Και γέμισε το κορμάκι του με σκάγια της οργής. Το δεκάχρονο Τσιγγανάκι από το Διμήνι του Βόλου, έπεσε σε λάθος άνθρωπο. Ο ιδιοκτήτης του αμπελιού δεν καταλαβαίνει από πείνα, από παιδική παρόρμηση. Δε διάβασε την ιστορία του Γιάννη Αγιάννη. Αρπαξε, λοιπόν, την καραμπίνα του και γέμισε με σκάγια το παιδικό κορμάκι. Γιατί; Για να υπερασπίσει, λέει, την ιδιοκτησία του. Αυτό το ιερό και απαραβίαστο της καπιταλιστικής κοινωνίας.

Επιπλέον, θα σκέφτηκε ότι ο κλέφτης είναι ένα Τσιγγανάκι, παιδί ενός κατώτερου θεού, η ζωή του οποίου δεν αξίζει ούτε καν όσο ένα τσαμπί σταφύλι. Και ίσως να σκέφτηκε ότι κανείς δε θα του ζητήσει το λόγο για την εγκληματική ενέργειά του. Διότι θεωρεί πως οι νόμοι φτιάχτηκαν για να υπερασπίζονται τα συμφέροντα μόνο της δικής του ράτσας, την ιδιοκτησία του.

Το δεκάχρονο Τσιγγανάκι δε θα διάβασε - οι Τσιγγάνοι στη συντριπτική πλειοψηφία τους και προς δόξαν της κοινωνικής ισοτιμίας στη χώρας μας, δεν ξέρουν γράμματα - τους στίχους του Κωστή Παλαμά, απ' τον "Δωδεκάλογο του Γύφτου", που αφορούν τη φυλή του:

"... Και όταν μου είπαν: "Γύφτο τράβα δρόμο!/ Κι όταν τράβηξα ασυντρόφιαστος/ το δικό μου δρόμο πάλι,/ γνώρισα μια θλίψη μέσα μου/ θλίψη ασώπαστη μεγάλη!".

Είναι σίγουρο, όμως, ότι έχοντας νιώσει τώρα τον πόνο που προκάλεσαν στο κορμάκι του τα σκάγια της καραμπίνας, νιώθει στην ψυχή του μια θλίψη ασώπαστη μεγάλη. Μια θλίψη που προκαλεί το αίσθημα της κοινωνικής απόρριψης και της αφόρητης αδικίας. Μια θλίψη που προκαλεί τη συνειδητοποίηση πως είναι θύμα μιας ρατσιστικής αντίληψης και πρακτικής, που καλλιεργείται από ψηλά και ενυπάρχει στην κοινωνία μας, μέλος της οποίας πασχίζει να γίνει.

Μια ρατσιστική αντίληψη που ξεκινάει από τα ύπατα δώματα της κοινωνικοοικονομικής ελίτ, γίνεται πράξη της πολιτικής νομενκλατούρας, κατεβαίνει και διαχέεται, σαν δηλητήριο, στο κοινωνικό σώμα.

Είναι η ίδια αντίληψη και πρακτική που οδήγησε τον αγρότη της Θεσπρωτίας, πριν λίγες μέρες, να σκοτώσει το δεκατριάχρονο Αλβανάκι, γιατί αναζητούσε θαλπωρή σε ένα εγκαταλειμμένο χαμόσπιτο, ιδιοκτησία του αγρότη. Είναι η ίδια αντίληψη και πρακτική που όπλισε το χέρι του αγροφύλακα, από το Αργυροπούλι της Λάρισας, πριν λίγο καιρό, για να σκοτώσει έναν εικοσάχρονο Αλβανό, επειδή του πήρε ένα καρπούζι από το μποστάνι του.

Ναι, τόσο τιμάται η ζωή των απόκληρων της κοινωνίας μας από κάποιους ιεροφάντες της ατομικής ιδιοκτησίας: Οσο ένα τσαμπί σταφυλιού και ένα καρπούζι. Και, δυστυχώς, και ο δράστης του Διμηνιού Βόλου και ο αγροφύλακας του Αργυροπουλίου Λάρισας, με εισαγγελικές αποφάσεις, είναι ελεύθεροι...

Δεν υπάρχει άλλος δρόμος για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο του κοινωνικού ρατσισμού, που οδηγεί και σε δολοφονικές ενέργειες, παρά εκείνος της αντίδρασης, της πάλης για κοινωνική ισοτιμία και δικαιοσύνη των ίδιων των κατατρεγμένων και απόκληρων και, ταυτόχρονα, η ενεργοποίηση όλων μας προς αυτή την κατεύθυνση.

"Κι έξαφνα με σπρώχνει ο πειρασμός/ τα ιερότατα να βρίσω,/ και το σκούξιμο του γύφτικού ζουρνά,/ μέσα του φυσώντας, να ξυπνήσω", μας καλεί ο Κωστής Παλαμάς.

Π. ΕΚΚΛΙΝΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ