Κυριακή 8 Δεκέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Νέο πλήγμα με το φορολογικό

Ενώ συνεχίζεται η τραγική μείωση των θέσεων απασχόλησης, η κυβέρνηση επιβάλλει νέους φόρους στους ναυτεργάτες, αφήνοντας ασύδοτους τους εφοπλιστές. Σε διάλυση οδηγείται το ΝΑΤ, με έλλειμμα 300 δισεκατομμύρια δραχμές!

Νέο πλήγμα δέχτηκαν οι Ελληνες ναυτεργάτες, η παραγωγική βάση που πάνω της στηρίχτηκαν οι εφοπλιστές για ν' αποκτήσουν "πλούτη και δόξα" κατακτώντας την πρώτη θέση στον πίνακα του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Και ήταν γερό το χτύπημα, γιατί ακριβώς προερχόταν απ' την "εκσυγχρονιστική" και δήθεν "κεντροαριστερή" κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Πρόκειται για την επιβολή φορολογίας στις αποδοχές των μελών κατωτέρων πληρωμάτων των εμπορικών πλοίων, που θα φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 5% για το 1997, με 10% για το 1998 και με 15% για το 1999 και μετά.Επίσης αυξάνεται η φορολογία στα εισοδήματα των αξιωματικών του Εμπορικού Ναυτικού από 5% και 8% που ήταν μέχρι σήμερα (ανάλογα με το αν οι αμοιβές ήταν σε δραχμές ή σε συνάλλαγμα). Οι αμοιβές αυτές θα φορολογούνται με ενιαίο συντελεστή που ορίστηκε σε 10% για το 1997, σε 12,5% για το 1998 και σε 15% για το 1999 και μετά. Να σημειωθεί ότι για τη δικαιότερη κατανομή του φορολογικού βάρους, έχει επιλεγεί προοδευτική κλίμακα συντελεστών, ώστε τα υψηλότερα εισοδήματα να πληρώνουν υψηλότερο φόρο. Στην περίπτωση όμως των ναυτεργατών με τον "ενιαίο συντελεστή" που επιβλήθηκε, οι χαμηλές αποδοχές του πρωτόμπαρκου θα φορολογούνται στο ίδιο ποσοστό με τις κατά πολύ υψηλότερες αποδοχές του ανώτερου στην ιεραρχία της ειδικότητας.

Παράλληλα καταργούνται τόσο η απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης ακινήτων που ίσχυε για το ποσό της αξίας που καλυπτόταν με χρήματα που οι ναυτεργάτες απασχολούμενοι τρία χρόνια σε ποντοπόρα πλοία εισήγαγαν απ' το εξωτερικό, όσο και η απαλλαγή από δασμούς και φόρους εισαγωγής οικοσκευών και αυτοκινήτων. Επίσης, από φέτος επιβάλλεται φορολογία 15% στους τόκους των καταθέσεων σε ξένο συνάλλαγμα,που κατά κύριο λόγο διατηρούν οι ναυτεργάτες και οι οικογένειές τους σε τράπεζες, στεγαστικό ταμιευτήριο, ταχυδρομικό ταμιευτήριο και αλλού.

Τα μέτρα αυτά θα συντελέσουν όχι μόνο στη μείωση του εισοδήματος των ναυτεργατών, αλλά θα ενισχύσουν το κλίμα της αποστροφής των νέων προς το ναυτεργατικό επάγγελμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κράτος στην προπαγανδιστική του εξόρμηση για να προσελκύσει τους νέους "να πάρουν τον δρόμο της θάλασσας", χρησιμοποιούσε σαν δέλεαρ αυτά τα δήθεν "ευεργετήματα" που είχαν οι ναυτεργάτες.

Πρέπει να σημειωθεί ότι την τελευταία 20ετία μειώθηκε ο αριθμός των Ελλήνων εργαζομένων στα πλοία κατά 94.000 (διάφορες ειδικότητες). Οι αριθμοί για την τραγική μείωση των θέσεων απασχόλησης, σηματοδοτούν την εξαφάνιση του ναυτεργατικού επαγγέλματος στο οποίο οι Ελληνες είχαν και παράδοση και καλό όνομα.

Ετσι λοιπόν, ενώ το 1970 είχαμε 125.000 ναυτεργάτες, το 1980 ο αριθμός τους έφτανε τις 59.534 και το 1990 τις 26.766.Η μείωση συνεχίζεται και το 1992 οι απασχολούμενοι ναυτεργάτες είναι 25.278.Ραγδαία η πτωτική τάση, φτάνει σήμερα σε απογοητευτικούς αριθμούς, που διαψεύδουν και τους πλέον αισιόδοξους για το επαγγελματικό μέλλον των αξιωματικών και κατωτέρων πληρωμάτων των ελληνικών και ελληνόκτητων πλοίων. Τον Μάρτη του 1996 οι απασχολούμενοι Ελληνες ναυτεργάτες δεν ξεπερνούσαν τις 19.000.

Παράλληλα, όμως, τα πρόσφατα φορολογικά μέτρα σε βάρος των ναυτεργατών, θα εξαναγκάσουν όσους απ' αυτούς μπορούν είτε να στραφούν στα υπό ξένη σημαία πλοία, είτε να βγουν στην απομαχία νωρίτερα, έστω και με χαμηλότερη σύνταξη, ζώντας με τις εξευτελιστικές συντάξεις του ΝΑΤ, που το 1991 μέχρι το 1995 η αύξησή τους ήταν 4%,χωρίς να αφαιρεθούν οι απώλειες απ' τον πληθωρισμό.

Στο σημείο αυτό είναι απαραίτητο να σταθούμε λίγο. Η πρόωρη συνταξιοδότηση θα δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα στον ασφαλιστικό οργανισμό των ναυτεργατών (ΝΑΤ), που ήδη για να ανταποκριθεί στις σημερινές του υποχρεώσεις επιδοτείται απ' τον κρατικό προϋπολογισμό. Ηδη ο αριθμός των συνταξιούχων είναι πολύ μεγαλύτερος απ' αυτόν των εργαζομένων. Συγκεκριμένα, οι συνταξιούχοι ναυτεργάτες φτάνουν τις 58.964.Ενδεικτικά: Το 1996 το ΝΑΤ επιδοτήθηκε με 90 δισεκατομμύρια δραχμές και να σκεφτεί κανείς ότι μέχρι πριν λίγα χρόνια αυτό το Ταμείο ήταν το πλουσιότερο όχι μόνο για τα ελληνικά δεδομένα, με ακίνητη περιουσία στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά, με υψηλά αποθεματικά σε καταθέσεις και σε χρυσό σε Τράπεζες του εξωτερικού και άλλα.

Τώρα δεν είναι απλά ένας προβληματικός οργανισμός, αλλά ένα χρεοκοπημένο Ταμείο, αφού το έλλειμμά του, σύμφωνα με ανακοίνωση που έγινε στη διάρκεια συνέλευσης μελών της ΠΕΜΕΝ, ξεπερνάει τα 300 δισεκατομμύρια δραχμές. Εκεί το κατάντησαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ με την πολιτική που ακολούθησαν και που εκφραζόταν κύρια με τη σκανδαλώδη χρηματοδότηση των εφοπλιστών (τα γνωστά "θαλασσοδάνεια") και τη σκόπιμη αδιαφορία που έδειχναν οι αρμόδιοι για την είσπραξη των οφειλών τους.

Παράλληλα με την τακτική αυτή, δρομολογήθηκε και το τεράστιο πρόβλημα του αφελληνισμού της ναυτιλίας, με την κατάργηση της οργανικής σύνθεσης αλλά και της σύνθεσης της ασφάλειας των πλοίων και με τη ναυτολόγηση χαμηλόμισθων αλλοδαπών πληρωμάτων.

Δεν είναι τυχαίο ότι, ακόμη και σήμερα, παρά την παραγραφή παλιών χρεών τους, που αποτελεί συνειδητή πολιτική πράξη της ηγεσίας του ΠΑΣΟΚ, οι εφοπλιστές χρωστάνε στο ΝΑΤ: Εκείνοι που εκμεταλλεύονται ποντοπόρα πλοία 7.030.032.044 δραχμές και οι ακτοπλόοι εφοπλιστές 3.000.000.000 δραχμές. Οι εφοπλιστές της δεύτερης κατηγορίας χρωστάνε επίσης στο ΝΑΤ 1.500.000.000 δραχμές περίπου απ' την είσπραξη και τη μη απόδοση του ειδικού τέλους που είναι ενσωματωμένο στην τιμή του εισιτηρίου των επιβατών και των αυτοκινήτων και που είχε σκοπό την ενίσχυση του λεγόμενου Κεφάλαιου Ασφάλισης Επιβατών.Οταν το σκάνδαλο αυτό, με μασημένα λόγια, βγήκε στη δημοσιότητα, κινήθηκε η Εισαγγελία Πειραιά με ανακρίσεις, χωρίς μέχρι σήμερα να γίνουν γνωστές οι διαστάσεις του σκανδάλου.

Η επιβολή των νέων φορολογικών μέτρων σε βάρος των ναυτεργατών, φέρνει μοιραία στην επιφάνεια τα αντίστοιχα μέτρα - "κίνητρα" προς όφελος των εφοπλιστών.

Με τη νομοθεσία, λοιπόν, των γαλαζοπράσινων κυβερνήσεων, οι εφοπλιστές "απολαμβάνουν" 59 φοροαπαλλαγές, που για να μην χτυπάνε άσχημα στ' αυτιά του κόσμου αποκαλούνται... "κίνητρα για την ανάπτυξη της ναυτιλίας"....

Και για να μην αδικήσουμε τους "αναξιοπαθούντες" εφοπλιστές, πρέπει να πούμε ότι πληρώνουν και αυτοί φόρους στο Ελληνικό Δημόσιο. Ξέρετε πόσο; 55 σεντς του δολαρίου το χρόνο ανά κόρο και μόνο για τα υπό ελληνική σημαία πλοία τους. Δεδομένου μάλιστα ότι η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου, (σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στην τελευταία συνέλευση των μελών της ΕΕΕ στο Ευγενίδειο Ιδρυμα), έφτανε το Μάρτη 1996 τα 3.142 πλοία, απ' τα οποία μόνο τα 2.165 είχαν ελληνική σημαία, τότε διαπιστώνει κανείς τι πληρώνουν στο κράτος - αν πληρώνουν - οι "έχοντες και κατέχοντες".

Δημήτρης ΣΕΡΒΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ