Κυριακή 8 Δεκέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Αφανίζουν τον Ελληνα ναυτεργάτη

Σε πέντε χιλιάδες θα μειωθούν οι Ελληνες ναυτικοί μέσα σε έξι χρόνια αν εφαρμοστεί το καμποτάζ. Αποκαλυπτική μελέτη - βόμβα έξι εταιριών της ΕΕ

"Ταφόπλακα" τοποθετούν στο επάγγελμα του ναυτικού κυβέρνηση και Ευρωπαϊκή Ενωση με τον Κοινοτικό Κανονισμό 3577/92, ο οποίος προβλέπει την άρση του προνομίου του προστατευτισμού των εσωτερικών πλόων των χωρών (καμποτάζ), που ορίζει το άρθρο 165 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου!Μελέτη που συντάχτηκε από 6 εταιρίες που εδρεύουν σε αντίστοιχες χώρες - μέλη της ΕΕ αποκαλύπτει ότι μέσα σε 6 χρόνια οι Ελληνες ναυτεργάτες δε θα ξεπερνούν τους 5.000 από τις 35.000 περίπου που είναι σήμερα!

Η μελέτη παρουσιάστηκε στις 16 του περασμένου Οκτώβρη και οι εταιρίες που συνέταξαν τη μελέτη είναι: Η "Tecnecon" της Βρετανίας,η "Bilbao Plaza Maritima" της Ισπανίας,η γαλλική "Ecomar",η πορτογαλική "Logimaris",η ιταλική "Marcosult" και η ελληνική "Tredemco".

Ο Κοινοτικός Κανονισμός για την Ελλάδα προβλέπει ότι ο προστατευτισμός θα αρθεί σταδιακά από το 1999 για τις κρουαζιέρες και από το 2004 για την ακτοπλοϊα και επισημαίνει ότι οι πιο ευνοϊκές προβλέψεις μιλούν για την παραμονή 19.000 θέσεων εργασίας. Ωστόσο, η μελέτη συνεχίζει αποκαλύπτοντας ότι με είσοδο πλοίων ξένων συμφερόντων κινδυνεύουν να βρεθούν στη στεριά άλλοι 9.000 ναυτικοί που αποτελούν τα πληρώματα των ακτοπλοϊκών πλοίων και άλλοι 5.500 ναυτικοί που απασχολούνται στα κρουαζιερόπλοια! Μάλιστα στη μελέτη επισημαίνονται οι επιφυλάξεις που εκφράζουν ακόμα και οι Ελληνες εφοπλιστές απέναντι στην άρση του καμποτάζ, οι οποίοι ζητούν να διαμορφωθούν ίσοι όροι ανταγωνισμού με τις σημαίες ευκαιρίας.

Στις άλλες χώρες

Χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ειδικά της Νότιας Ευρώπης, για τις οποίες έχει αρχίσει η μερική άρση του προστατευτισμού, ήδη γεύονται τα πρώτα δραματικά αποτελέσματα. Στην Ισπανία από την 1/1/1993 άρχισε να ισχύει η μερική φιλελευθεροποίηση και, όπως αναφέρει η μελέτη, "στις αρχές του 1994 τα πλοία με ισπανική σημαία εκτέθηκαν στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες και αποκαλύφθηκε ότι δεν ήταν σε θέση να ανταγωνιστούν. Η συνέπεια ήταν μέχρι και το 1996 να χαθούν 1.300 εργασίες δηλαδή το 17% των θαλάσσιων εργασιών που εκτελούνταν σε συνθήκες μερικής φιλελευθεροποίησης και να κινδυνεύουν άλλες 1.900. Υπό τις υπάρχουσες συνθήκες οι Ισπανοί πλοιοκτήτες αντιμετώπισαν δυσκολίες να ανταγωνιστούν τις ξένες σημαίες. Εκφράζονται σκέψεις ότι η ακόμα παραπέρα φιλελευθεροποίηση θα γίνει αιτία αύξησης της ανεργίας και παραπέρα μείωσης του αριθμού των ισπανικών πλοίων". Από την πλευρά τους τα ισπανικά συνδικάτα, όπως σημειώνεται στη μελέτη, τόνισαν ότι "η φιλελευθεροποίηση δεν υπήρξε ευεργετική. Ο ισπανικός στόλος μειώνεται συνεχώς ή καταγράφεται δεύτερη φορά με μείωση της απασχόλησης. Δημιουργήθηκε αθέμιτος ανταγωνισμός".

Στην Πορτογαλία,όπου επίσης έχει εφαρμοστεί μερική φιλελευθεροποίηση, αναφέρεται ότι ήδη βρέθηκαν στην ανεργία περίπου 2.000 ναυτεργάτες και επισημαίνεται: "Τα πορτογαλικά μέρη (ναυτεργάτες και εφοπλιστές) λένε ότι τα πλοία των βόρειων χωρών - μελών είναι τεχνολογικά ακόμα πιο προηγμένα και δεν μπορούν να τα ανταγωνιστούν. Οι Πορτογάλοι πλοιοκτήτες δηλώνουν ότι δεν πρέπει να προχωρήσει η ολοκληρωτική φιλελευθεροποίηση τουλάχιστον για τα επόμενα 3 με 5 χρόνια. Στο διάστημα αυτό να γίνουν πρόσθετες έρευνες για την ανάγκη της άρσης της φιλελευθεροποίησης".

Στην Ιταλία εκφράζονται επίσης ανησυχίες, καθώς θεωρείται βέβαιο ότι θα τεθούν "εκτός" 480 επιβατικά πλοία εξαιτίας της εισόδου μεγάλων φέρι μποτ βόρειων ευρωπαϊκών χωρών! Γενικά οι εφοπλιστές των χωρών της Νότιας Ευρώπης εκφράζουν τις ανησυχίες τους για τον αθέμιτο ανταγωνισμό που θα δημιουργηθεί από την άρση του καμποτάζ, καθώς τα πλοία των βόρειων ευρωπαϊκών χωρών διαθέτουν πλοία προηγμένης τεχνολογίας. Στην ουσία η άρση του καμποτάζ θα βοηθήσει την επέλαση αυτών των χωρών.

Στη μελέτη, αν και δεν αναφέρεται ο ακριβής αριθμός των θέσεων εργασίας που θα χαθούν σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, γίνονται σκέψεις για την απορρόφηση μέρους του "περισσευάμενου πληρώματος", όπως αναφέρεται! Συγκεκριμένα σημειώνεται: "Το χάσιμο των εργασιών που θα προκύψει από την άρση του καμποτάζ ίσως μερικώς αποζημιωθεί από άλλες εργασίες αν και όπου είναι δυνατόν"! Οι περιοχές που θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της αύξησης της ανεργίας, σύμφωνα με τη μελέτη, θα είναι η νησιωτική περιοχή της Ιταλίας, δηλαδή η Σικελία και η Σαρδηνία,των οποίων η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων τους ασχολούνται με τη θάλασσα. Ενώ οι περιοχές που αναμένεται να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα είναι τα νησιά του Αιγαίου, επειδή οι κάτοικοί τους, όπως αναφέρει η μελέτη, απασχολούνται με τουριστικά επαγγέλματα.

Μισθός: "Πρέπει να μειωθεί"!

"Ο μισθός είναι ο πιο ακριβός παράγοντας που επηρεάζει το καμποτάζ"!Αυτό αναφέρεται στη μελέτη, χωρίς ωστόσο να καθορίζεται το ποσοστό μείωσής του. Αναφέρεται απλά ότι το μόνο που δεν έχει υπολογιστεί στο νέο μισθολόγιο είναι το... κοινωνικό του κόστος!

Οσον αφορά τη σύνθεση των πληρωμάτων σημειώνεται ότι "οι βόρειες χώρες σκοπεύουν σε οικονομία και ευκαμψία". Αυτό σημαίνει ότι οι αξιωματικοί και ειδικά ο πλοίαρχος θα είναι από χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης και τα κατώτερα πληρώματα, "εθνικά", όπως χαρακτηρίζουν τους ναυτεργάτες των τρίτων χωρών "ή και πολίτες της ΕΕ"!

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Υπεράνω όλων τα συμφέροντα των πολυεθνικών (2011-11-15 00:00:00.0)
Ολοκληρώνεται σήμερα η συζήτηση στη Βουλή (2010-08-25 00:00:00.0)
«Δένουν» τα πλοία για δυο μέρες (2001-02-14 00:00:00.0)
Σύμπνοια ΠΝΟ - εφοπλιστών (1998-05-20 00:00:00.0)
Σε λάθος "γραμμή πλεύσης" η ΠΝΟ (1997-10-21 00:00:00.0)
ΟΧΙ στην άρση του καμποτάζ (1997-10-07 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ