Μέσα στο Σεπτέμβρη αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή. Ετοιμος είναι και ο "Γενικός Κανονισμού Προσωπικού ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ", με τον οποίο ανατρέπονται πλήρως οι εργασιακές σχέσεις
Στην τελική ευθεία για την πλήρη εφαρμογή των σχεδίων της στις αστικές συγκοινωνίες (ξεπούλημα των κερδοφόρων τομέων στους ιδιώτες) και τις εργασιακές σχέσεις (κατάργηση δικαιωμάτων και κατακτήσεων) προχωρά η κυβέρνηση. Το δρόμο για την υλοποίηση των σχεδίων της τον έστρωσε μεθοδικά το τελευταίο διάστημα, κατ' αρχήν με την κατασυκοφάντηση των εργαζομένων ("προνομιούχοι, υψηλόμισθοι κλπ.) και στη συνέχεια με τις πρόσφατες παραπλανητικές εξαγγελίες περί οικονομικής εξυγίανσης των συγκοινωνιακών φορέων με τη διαγραφή χρεών ύψους ενός τρισεκατομμυρίου δραχμών και τον "εκσυγχρονισμό" του στόλου με την προμήθεια καινούριων λεωφορείων, τρόλεϊ και συρμών του "ηλεκτρικού". Ετσι, άλλωστε, δικαιολόγησε τις αυξήσεις (προπομπός ιδιωτικοποίησης), που επέβαλε στα εισιτήρια, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι δεν πρόκειται ν' αυξηθούν τα εισιτήρια!
Το νομοσχέδιο ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών είναι στα τελευταία "μαγειρέματα" και αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο Σεπτέμβρη, όπως έτοιμος είναι και ο "Γενικός Κανονισμός Προσωπικού ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ", μέσω του οποίου επιχειρείται η πλήρης ανατροπή των εργασιακών σχέσεων.
Οπως αποκάλυψε ο "Ρ" από τον περασμένο Ιούλη, αφετηρία, αλλά και τελικός προορισμός του νομοσχεδίου που ετοιμάζει η κυβέρνηση, είναι η ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών. Με το νομοσχέδιο αυτό, ακόμα και στη νέα εκδοχή του, με ημερομηνία 27 Ιούλη 1998, οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας παραδίδονται βορά στις εκμεταλλευτικές ορέξεις του ιδιωτικού κεφαλαίου και μαζί ως προίκα, αλυσοδεμένοι από τους νόμους της αγοράς, τα εκατομμύρια των επιβατών.
Η βασική αρχή που διέπει το νομοσχέδιο σε όλες τις "παραλλαγές" του, παραμένει ο διαχωρισμός του σχεδιασμού και της εποπτείας των συγκοινωνιών από το εκτελεστικό έργο.Τα πρώτα ανατίθενται στον ΟΑΣΑ, περιορίζοντας έτσι το ρόλο του, άρα και τις υποχρεώσεις του δημοσίου απέναντι στους πολίτες μόνο στο σχεδιασμό, ενώ το καθημερινό παραγωγικό έργο παραχωρείται στους εκτελεστικούς φορείς, οι οποίοι θα λειτουργούν με τους νόμους της αγοράς και ό,τι αυτό συνεπάγεται για το επιβατικό κοινό.
Η κυβέρνηση, επιχειρώντας ελιγμό τακτικής, εξετάζει το ενδεχόμενο να μην προβλέπεται στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου η διάθεση μετοχών του ΟΑΣΑ στο Χρηματιστήριο (όπως προβλεπόταν σε προηγούμενα σχέδια) και προσανατολίζεται στη μεταβίβαση έως 10% των μετοχών του ΟΑΣΑ στους εργαζόμενους και έως 14% στους κοινωνικούς φορείς (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ, ΕΚΑ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕ). Παράλληλα, προβλέπεται ότι μετά από εισήγηση του ΔΣ του ΟΑΣΑ, το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί να μεταβιβάζει έως και 49% των μετοχών του Οργανισμού στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και τους ΟΤΑ.
Οσον αφορά την "τιμολογιακή πολιτική" προβλέπεται ότι από 1/1/2000 τα έσοδα από τα εισιτήρια θα πρέπει να καλύπτουν το 50% τουλάχιστον του λειτουργικού κόστους των φορέων". Κάτι, που, στην περίπτωση του ΟΑΣΑ και των άλλων φορέων, μεταφράζεται σε μεγάλες αυξήσεις των εισιτηρίων, νοουμένου ότι το σημερινό λειτουργικό κόστος υπολογίζεται στο τριπλάσιο του εισιτηρίου. Και στο νέο νομοσχέδιο, για την κάλυψη των ελλειμμάτων των συγκοινωνιακών φορέων, προβλέπεται "η σύσταση ειδικού λογαριασμού στον ΟΑΣΑ", ενώ η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό θα είναι συμπληρωματική. Ούτε λίγο ούτε πολύ δηλαδή, εκτός από το πανάκριβο εισιτήριο που θα πληρώνει το επιβατικό κοινό, θα υπάρχουν και άλλες επιβαρύνσεις για το σύνολο των κατοίκων του Λεκανοπεδίου Αττικής, καθώς το νομοσχέδιο προβλέπει ότι πηγές εσόδων του "ειδικού λογαριασμού" μπορεί να είναι:
Μάλιστα, για να μη δημιουργούνται παρεξηγήσεις, για την κοινωνική πολιτική που προτίθεται να εφαρμόσει η κυβέρνηση, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι "τα άτομα ειδικών κατηγοριών, τα οποία με την κείμενη νομοθεσία δικαιούνται να διακινούνται με τις αστικές συγκοινωνίες είτε δωρεάν είτε με μειωμένο εισιτήριο, το αρμόδιο υπουργείο ή φορέας στον οποίο υπάγεται η συγκεκριμένη κατηγορία προσώπων, είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν στον ΟΑΣΑ είτε το αντίτιμο του κομίστρου είτε τη διαφορά από το ισχύον κόμιστρο".
Τέλος, είναι αξιοσημείωτο πως το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η εταιρία "Αττικό Μετρό" συγχωνεύεται με τους ΗΣΑΠ ("ηλεκτρικός") και αναλαμβάνει την εκμετάλλευση της γραμμής.
Με το "Γενικό Κανονισμό Προσωπικού ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ", η κυβέρνηση επιχειρεί την πλήρη ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, "χτυπώντας" το σύνολο των δικαιωμάτων και των κατακτήσεων των εργαζομένων, ενώ παρέχει τη δυνατότητα στον διευθύνοντα σύμβουλο ακόμα και να απολύει προσωπικό για... ψύλλου πήδημα! Στις 45 σελίδες και στα 42 άρθρα του νέου κανονισμού, μεταξύ άλλων προβλέπεται:
Την κήρυξη 6ωρης στάσης εργασίας (10 π.μ. - 4 μ.μ.) στις 9 Σεπτέμβρη ανακοίνωσε χτες η Ενωση Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ, καταγγέλλοντας ότι με το νομοσχέδιο που κατάρτισε μονομερώς το υπουργείο Μεταφορών στο όνομα της "εξυγίανσης" και της νέας οργάνωσης των συγκοινωνιών, επιχειρείται η κατάργηση συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων, όπως οι ΣΣΕ, το οκτάωρο και εν γένει η ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Στην ίδια κατεύθυνση προσανατολίζεται και το Σωματείο στους ΗΣΑΠ.
Η Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία (υποστηρίζεται από την ΕΣΑΚ) επισημαίνει τις σημαντικές ευθύνες που έχουν οι συνδικαλιστικές ηγεσίες των παρατάξεων ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ και "ΣΥΝ", οι οποίες με τη στάση τους ουσιαστικά βάζουν "πλάτη", για να περάσει η κυβερνητική πολιτική στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών. Υπογραμμίζει την ανάγκη για τη συγκρότηση ενιαίου μετώπου εργαζομένων και επιβατικού κοινού, ενάντια στην επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών και την κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων και με κυρίαρχο αίτημα τη συγκρότηση Ενιαίου Δημόσιου Συγκοινωνιακού Φορέα.
Η ΔΑΣ καλεί όλους τους εργαζόμενους σε ανοιχτή συγκέντρωση μεθαύριο Πέμπτη, στις 6 μ.μ., στα γραφεία της ΕΣΑΚ (Σόλωνος 130).