Τετάρτη 6 Σεπτέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Στο χειρότερο σημείο οι σχέσεις Αθήνας - Βελιγραδίου

Οι τριβές στις σχέσεις Αθήνας - Βελιγραδίου εκδηλώθηκαν χτες σε ύψος τριάντα χιλιάδων ποδιών, λίγο πριν αεροσκάφος της «Ολυμπιακής» μπει στον γιουγκοσλαβικό εναέριο χώρο. Ως γνωστόν, οι τριβές αυτές τελευταία απέκτησαν ιδιαίτερη ένταση, μετά από την απαράδεκτη ανάμειξη της ελληνικής κυβέρνησης στις εσωτερικές υποθέσεις της γειτονικής χώρας, όταν άρχισε απροκάλυπτα να συμμετέχει στην αμερικανική προσπάθεια δημιουργίας «μετώπου» της αντιπολίτευσης κατά του Μιλόσεβιτς.

Το αεροσκάφος της «Ολυμπιακής» εκτελούσε προγραμματισμένη κανονική πτήση από την Αθήνα στη Ν. Υόρκη, αλλά ανάμεσα στους επιβάτες του ήταν και ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης. Οταν το αεροσκάφος ζήτησε άδεια να ακολουθήσει τον γιουγκοσλαβικό αεροδιάδρομο, οι αρχές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Γιουγκοσλαβίας δεν την έδωσαν, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ειδική πτήση, αφού επιβαίνει πρωθυπουργός. Οι γιουγκοσλαβικές αρχές υποστήριξαν ότι για να δοθεί άδεια, έπρεπε να είχε υποβληθεί σχετικό αίτημα από την «Ολυμπιακή» στο γιουγκοσλαβικό υπουργείο Εξωτερικών. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, οι κυβερνήτες του αεροσκάφους εξήγησαν στις γιουγκοσλαβικές αρχές ότι η πτήση δεν είναι «ειδική» αλλά ένα συνηθισμένο δρομολόγιο της εταιρίας, το οποίο τυχαίνει να ακολουθεί και ο πρωθυπουργός.

Η γιουγκοσλαβική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δεν άλλαξε άποψη και το αεροσκάφος ήρθε σε επαφή με τις ιταλικές αρχές, οι οποίες, χωρίς να εξαντλήσουν τα όρια της τυπικότητας, χωρίς να ζητήσουν σχέδια πτήσης και ανάμειξη του υπουργείου Εξωτερικών, έδωσαν άδεια στο αεροσκάφος να κινηθεί δυτικά και να ακολουθήσει τον ιταλικό αεροδιάδρομο. Ετσι, λοιπόν, συνεχίστηκε κανονικά το ταξίδι...

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο σε αυτή την υπόθεση είναι ίσως ο τρόπος με τον οποίο αντιμετώπισε η ελληνική κυβέρνηση το συμβάν. Κράτησε «χαμηλούς τόνους», έκανε λόγο για «παρεξήγηση» και αναζήτησε ευθύνες στην «Ολυμπιακή». Μάλιστα, όπως όλα δείχνουν, τέσσερις υπάλληλοι της εταιρίας θα πληρώσουν τα σπασμένα των ελληνογιουγκοσλαβικών σχέσεων.

Με την αναζήτηση ενόχων στην «Ολυμπιακή», η ελληνική κυβέρνηση αναγνωρίζει ότι, τυπικά, οι γιουγκοσλαβικές αρχές είχαν το δικαίωμα να εμποδίσουν τη διέλευση του αεροσκάφους. Η Αθήνα γνωρίζει, επίσης, αλλά επιθυμεί να το ξεχνά, πως οι γιουγκοσλαβικές αρχές είχαν πολλούς και σοβαρούς λόγους να εμφανιστούν τυπολάτρες, υπενθυμίζοντας ίσως με αυτόν τον τρόπο στον Ελληνα πρωθυπουργό και την κυβέρνηση το χαμηλό επίπεδο στο οποίο βρίσκονται οι ελληνογιουγκοσλαβικές σχέσεις.

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί, ότι μετά το συμβάν, ορίστηκε το πρόγραμμα της επίσκεψης του υπουργού Εξωτερικών στη Γιουγκοσλαβία. Ο Γ. Παπανδρέου θα βρεθεί στο Βελιγράδι την προσεχή Πέμπτη, έστω κι αν δεν έχει εξασφαλίσει συνάντηση με τον Σλ. Μιλόσεβιτς. Σήμερα ο υπουργός Εξωτερικών θα επισκεφτεί τα Σκόπια και την Παρασκευή το Μαυροβούνιο και την Πρίστινα στο Κόσσοβο. Πρόκειται για ένα ταξίδι του υπουργού με «περίεργους» στόχους σε μια ευαίσθητη προεκλογική περίοδο.

Η διοίκηση της «Ολυμπιακής»

Σε αμέλεια τεσσάρων στελεχών αποδίδει το συμβάν η διοίκηση της «Ολυμπιακής Αεροπορίας». Τα στελέχη απομακρύνθηκαν από τις θέσεις τους και παραπέμπονται στο Πειθαρχικό Συμβούλιο για απόλυση.

Σε χτεσινή ανακοίνωση της ΟΑ αναφέρεται ότι απομακρύνθηκαν από τις θέσεις τους ο μάνατζερ επιμελητείας πτήσεων, ο αρμόδιος επιμελητής της συγκεκριμένης πτήσης και δύο υπάλληλοι της επιμελητείας πτήσεων, με καθήκοντα τη λήψη και προώθηση των σχετικών αγγελιών. Παράλληλα, προαναγγέλλονται και αναδιαρθρώσεις στην αρμόδια Γενική Διεύθυνση Πτητικής Εκμετάλλευσης.

Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, το αρμόδιο προσωπικό της ΟΑ έπρεπε να ζητήσει διπλωματική άδεια όταν άλλαξε η πτήση από τακτική σε κρατική. Κάτι, όμως, που δεν έγινε ούτε μετά τη λήψη του σήματος από τη Γιουγκοσλαβία. Ειδικότερα για την προετοιμασία της πτήσης έγιναν οι εξής ενέργειες: Στις 8.45 π.μ. υποβλήθηκε σχέδιο πτήσης μέσω Κορίνθου, Κέρκυρας, Ιταλίας κλπ. Στις 9.06 π.μ. υποβλήθηκε νέο σχέδιο πτήσης μέσω Τανάγρας, Θεσσαλονίκης, Σκοπίων, Γιουγκοσλαβίας κλπ. Στις 9.21 π.μ. υποβλήθηκε σχέδιο πτήσης με αλλαγή μιας διαδρομής στην Κεντρική Ευρώπη. Στις 9.59 π.μ. απεστάλη σήμα από την ΟΑ όπου γίνεται λόγος για κρατική πτήση. Στις 10.17 π.μ. στην ΥΠΑ λαμβάνεται σήμα από τη Γιουγκοσλαβία στο οποίο ζητείται ο αριθμός της διπλωματικής άδειας διέλευσης ή σε άλλη περίπτωση να γίνει επικοινωνία με το υπουργείο Εξωτερικών της Γιουγκοσλαβίας. Στις 10.29 π.μ. το notam office αποστέλλει το προηγούμενο σήμα στην ΟΑ. Η πτήση της ΟΑ 411 απογειώθηκε στις 12 το μεσημέρι, έφτασε μέχρι τα σύνορα της Ελλάδας με τα Σκόπια και από κει μέσω Κέρκυρας και Ιταλίας κατευθύνθηκε προς την Κεντρική Ευρώπη.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ