Ο Ερμής Μουρατίδης, ξέροντας πόσο ευάλωτη απέναντι στο χρόνο είναι η «εφήμερη» τέχνη του θεάτρου, πόσο εύκολα χάνονται τα «ίχνη» της και συνειδητοποιώντας το εύρος, τη σημασία, την ιδιαίτερη παράδοση και πολιτισμική αξία του θεάτρου του Ποντιακού Ελληνισμού, και το τίμησε και το διέσωσε από τη λήθη, με το, καθόλα, σπουδαίο έργο του. Διέσωσε και παρέθεσε θεατρικά έργα, γραμμένα στην ποντιακή διάλεκτο. Επωνυμίες και φωτογραφίες αιθουσών, καθώς και επαγγελματικών και ερασιτεχνικών θιάσων. Προγράμματα και φωτογραφίες παραστάσεων. Ονόματα, φωτογραφίες, φιλοτεχνημένα πορτρέτα, βιογραφικά και εργογραφικά στοιχεία συγγραφέων, σκηνοθετών, σκηνογράφων, συνθετών, επαγγελματιών και ερασιτεχνών ηθοποιών. Δημοσιεύματα ελληνόφωνων εφημερίδων, περιοδικών και άλλων εντύπων του Ποντιακού Ελληνισμού και σχετική ποντιακή και ελληνική βιβλιογραφία. Περιέγραψε - με ντοκουμέντα, ιστορικές, κοινωνιολογικές, ιδεολογικές και αισθητικές αναφορές για την κάθε εποχή - έργα, παραστάσεις, πρόσωπα. Μεγάλο μέρος του έργου του εξετάζει την πλουσιότατη θεατρική δράση των Ποντίων, σ' όποιες Δημοκρατίες της ΕΣΣΔ έζησαν, από το 1917 και μέχρι το 1985. Σ' αυτήν την εποχή επικεντρώνει ο συγγραφέας τον τρίτο τόμο, με υπότιτλο «Νότια Ρωσία - Γεωργία - Ουκρανία - Αζερμπαϊτζάν - Τσετσενία 1917 - 1985» (Θεσσαλονίκη 2000, έκδοση με τη συνδρομή του Δήμου Κιλκίς), όπου προλογικά τονίζει: «Η Οκτωβριανή Επανάσταση στη Ρωσία σήμανε μια νέα αρχή για την ελληνικήν κοινότητα και τις σχέσεις της με τις άλλες εθνικές κοινότητες. Το θέατρό της, την περίοδο 1917-1985, συντάσσει με την ασφαλέστερη μέθοδο, τη δομή αυτής της κοινωνίας και τη σχέση της με τις άλλες εθνικές κοινότητες».