Πέμπτη 22 Φλεβάρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σε εταιρίες τα ταξί

Την άλωση του επαγγέλματος του ιδιοκτήτη ταξί από το μεγάλο κεφάλαιο, με πρόσχημα την καλύτερη παροχή υπηρεσιών, προτείνει το ΚΕΠΕ. Με την παραδοχή ότι στην Ελλάδα το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο δεν επιτρέπει ανταγωνισμό ως προς τις τιμές, προτείνει την ίδρυση και λειτουργία μεγάλων εταιριών ή ενώσεων ταξί, που θα είναι ελεύθερες να καθορίζουν τα κόμιστρα, αλλά και το είδος και την ποιότητα των υπηρεσιών που θα προσφέρουν.

Στη μελέτη, αφού διαπιστώνεται ότι η αγορά ταξί έχει «ατέλειες» και προεξοφλείται ότι το υπάρχον σύστημα χορήγησης αδειών ταξί δεν μπορεί να διατηρηθεί, προαναγγέλλεται ότι με τη λειτουργία των μεγάλων εταιριών, «είναι σαφές ότι τα κόμιστρα θα μπορεί να διαμορφωθούν σε υψηλότερα από τα σημερινά επίπεδα». Αξιοσημείωτο είναι ότι ορισμένα στοιχεία της μελέτης του ΚΕΠΕ βασίζονται σε δημοσιεύματα εφημερίδας! Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι στη μελέτη διευκρινίζεται πως αν και το επάγγελμα του «ταξιτζή» εξαιρείται από τις ρυθμίσεις που έχει υιοθετήσει η ΕΕ για την είσοδο και την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα επιβατών, εντούτοις «υπάρχει ισχυρή πίεση για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των ταξί, τόσο από τη γενικότερη πολιτική της ΕΕ, αλλά και της ίδιας της Ελλάδας, για την εισαγωγή του ανταγωνισμού σε όλες τις οικονομικές δραστηριότητες».

Σύμφωνα με τη μελέτη, η λειτουργία της αγοράς ταξί στην Ελλάδα είναι «ελάχιστα ικανοποιητική» και τα πιο ορατά αποτελέσματα αυτής της κατάστασης είναι: Η δημιουργία σχετικά μεγάλων υπεραξιών στις άδειες ταξί, παρά την ύπαρξη, τουλάχιστον στην Αθήνα, μεγάλου αριθμού ταξί. Το πρόσθετο κόστος που συνεπάγονται για το επιβατικό κοινό οι υπεραξίες αυτές και η πολύ χαμηλή ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Η παράνομη κυκλοφορία περίπου 2.000 ταξί στην Αθήνα. Για τις υπεραξίες, που αποδίδονται στις «μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές» καταστάσεις που δημιουργούνται στην αγορά των ταξί με το υφιστάμενο καθεστώς, στη μελέτη επισημαίνεται ότι «το πρόβλημα θα λυνόταν αυτόματα από την αγορά, αν δεν υπήρχαν περιορισμοί» στην έκδοση αδειών. Επί της ουσίας, δηλαδή, το ΚΕΠΕ προτείνει την ελεύθερη χορήγηση αδειών ταξί, που στην περιοχή της Αττικής έχουν «παγώσει» σχεδόν τα τελευταία 20 χρόνια. Σημειώνεται ότι στην Αθήνα κυκλοφορούν 16.500, αριθμός που είναι κατά 3 - 4 φορές μεγαλύτερος από τις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις (Λονδίνο, Παρίσι, Βρυξέλλες κλπ.).

Σύμφωνα με τη μελέτη, η προοπτική για την αγορά των ταξί, ιδιαίτερα στην Αθήνα, είναι η συρρίκνωση και η στροφή του επιβατικού κοινού στα υπόλοιπα συγκοινωνιακά μέσα μαζικής μεταφοράς (μετρό, αστικά λεωφορεία και στο μέλλον τραμ, προαστιακός σιδηρόδρομος).

Για το νέο σύστημα αδειοδότησης, στη μελέτη του ΚΕΠΕ προτείνεται: Η απελευθέρωση της αγοράς για την ίδρυση μεγάλων εταιριών ταξί ή η θέσπιση κινήτρων για την ένταξη μεμονωμένων αυτοκινητιστών ταξί σε ενώσεις ραδιοταξί. Η ριζική αναμόρφωση του υφιστάμενου συστήματος αδειοδότησης για τη μεμονωμένη άσκηση του επαγγέλματος. Η αναβάθμιση των μηχανισμών που θα εξασφαλίζουν τον υγιή ανταγωνισμό στο τμήμα της αγοράς που θα απελευθερωθεί και τους όρους και τους κανόνες εκείνων που θα λειτουργούν με το σύστημα της αδειοδότησης.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ