Παρασκευή 2 Αυγούστου 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΑΡΘΡΟ
Τέχνη για ποιον;

Απ' αφορμή το κλείσιμο της ΕΡΤ και των μουσικών της συνόλων

Μέσα στο γενικό χαμό απ' το απαράδεχτο «κλείσιμο» της ΕΡΤ, το γνωστό πια «μαύρο» στις οθόνες μας, πέρασε σχεδόν στα «ψιλά» η υπόθεση των μουσικών συνόλων της Κρατικής Ραδιοτηλεόρασης. Και φυσικά δεν αφορά μόνο την τύχη τόσων εργαζομένων (που αυτό βέβαια είναι το κύριο, δηλαδή το ότι πετιούνται στο δρόμο σα στυμμένες λεμονόκουπες εργαζόμενοι και οι ζωές τους, κάτι που στον καπιταλισμό και προς χάρη της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας υγιούς - κατά ΣΥΡΙΖΑ - ή μη, θεωρείται «αμελητέα ποσότητα»), αλλά και τη στέρηση του ελληνικού λαού από ένα σοβαρό μέσο καλλιέργειας και ψυχαγωγίας που διέθετε. Και μιλάμε για σύνολα με υψηλό επίπεδο, αναγνωρισμένο διεθνώς, με πολλές συναυλίες στο εξωτερικό, με μετακλήσεις ειδικά για την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα, παγκόσμιας εμβέλειας μαέστρων που τη διηύθυναν, καθώς και διάσημων σολιστών που έπαιξαν μαζί της.

Αυτό βέβαια αποτελεί και μια ακόμα πρωτοτυπία παγκόσμια - πέρα απ' όλες τις άλλες που προκύψανε με το κλείσιμο της ΕΡΤ - να μη διαθέτει δηλαδή η χώρα μουσικά σύνολα της Κρατικής της Ραδιοτηλεόρασης! Μήπως όμως στην Ελλάδα έχουμε έναν κακό καπιταλισμό που χρειάζεται μπάλωμα και τότε όλα θα βαίνουν καλώς, όπως π.χ. πασχίζει ο ΣΥΡΙΖΑ; Οχι φυσικά. Οι απολύσεις είναι στο DNA του καπιταλισμού, μέσα από κει αναπνέει, ζει τελικά. Οι στρατιές των ανέργων είναι το οξυγόνο του, μεγάλες ή μικρότερες, με κρίση ή με ανάπτυξη.

Ακόμα, στα χρωμοσώματά του είναι η υποκουλτούρα για τις μάζες, το επίπεδο των «σκυλάδων» (των όψιμων αυτών καλοπληρωμένων οπαδών του ναζισμού που δείχνει κι αυτό απ' τη σκοπιά του την ταξικότητα των πάντων στον καπιταλισμό: «Γλέντα εσύ λαέ με το σκουπιδαριό μας, εμείς - οι εταιρείες και οι μεγάλοι σολίστ (!) - θα τα "κονομάμε", κι εσύ θ' αποβλακώνεσαι») δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο. Περί κουλτούρας για το λαό τώρα θα μιλάμε; Ο πνευματικός πατέρας όλων των φασιστοειδών, σαν τους παραπάνω, ο Γκέμπελς, είναι γνωστό πως έλεγε: «Οταν ακούω για κουλτούρα, μου 'ρχεται να τραβήξω μπιστόλι».

Και φυσικά για την αστική τάξη υπάρχουν τα Μέγαρα, κ.λπ., για να πάνε να σπάνε την ανία τους και να κάνουν και τη φιγούρα τους ή να πουλάνε φιλανθρωπία και «κουλτούρα». Για το πόσο βέβαια τους αγγίζει η αληθινή Τέχνη είναι θέμα προς διερεύνηση. Και δε μιλάμε βέβαια για στρατευμένη Τέχνη, αλλά πόσο μπορούν να τους αγγίξουν στίχοι σαν «τα παιδιά που τους έλεγαν αλήτες» - δηλαδή τα εργατόπαιδα που αποτελούν γρανάζια στις μηχανές τους - του αστού νομπελίστα Ελύτη κι άπειρα τέτοια παραδείγματα. Και δεν είναι θέμα ευαισθησίας - ο κοινωνικός «Καιάδας» είναι καθημερινότητα στον καπιταλισμό, η ανεργία και ειδικά των νέων, τα 511 μεικτά ευρώ για τους νέους (που στην πράξη είναι 400, 300 και πρέπει να πάνε ακόμα παρακάτω) - αλλά έτσι λειτουργεί η καπιταλιστική οικονομία, ο ανταγωνισμός, κ.λπ.

Παραστατικά και με πολύ χιούμορ τη σχέση της μπουρζουαζίας με την Τέχνη την έδωσε ο Τζον Λένον σε μια συναυλία των Μπιτλς, απευθυνόμενος στο κοινό, παρουσία και της βασίλισσας της Αγγλίας: «Οσοι κάθεστε στις φτηνές θέσεις χτυπήστε παλαμάκια. Οι υπόλοιποι απλώς κουνήστε τα κοσμήματά σας!». Αλλωστε και η ίδια η αντιμετώπιση των μουσικών συνόλων της ΕΡΤ αυτό δείχνει: Η Τέχνη για τους αστούς, αν δεν τους εξασφαλίζει κέρδη ή αν δεν αποχαυνώνει τις μάζες, δεν έχει αξία.

Ακόμα να πούμε πως σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες - αυτά τα πρότυπα των αστών και των οπορτουνιστών, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ - οι Κρατικές Ραδιοτηλεοράσεις έχουνε μουσικά σύνολα που τα προωθούν, τα διαφημίζουν, κ.λπ. Δεν έχουμε όμως την παραμικρή αυταπάτη ότι αυτά τα σύνολα σ' αυτό το σύστημα παρέχουν ουσιαστική καλλιέργεια στο λαό, είναι σε μεγάλο βαθμό αποσπασμένα απ' αυτόν, φυσικώ τω λόγω, όταν η καλλιτεχνική διαπαιδαγώγηση είναι κάτι το απρόσιτο για τους απλούς ανθρώπους και τα παιδιά τους στον καπιταλισμό, όταν αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης (Είναι αυτό που είπε πρόσφατα στέλεχος της συγκυβέρνησης: «Αν είναι να διαλέξει κάποιος - σ.σ. όχι βέβαια ο αστός - ανάμεσα στο μπαλέτο και το σχολείο για το παιδί του, φυσικά θα διαλέξει το δεύτερο»!). Οταν η καλλιτεχνική Παιδεία είναι ιδιωτική (Αλλά και το καθετί δημόσιο σήμερα είναι - κι ακόμα περισσότερο στο μέλλον θα γίνει - απροσπέλαστο για το λαό). Ο καπιταλισμός έχει φάει πια τα ψωμιά του, σάπισε, ό,τι ήταν να δώσει το 'χει δώσει. Οσον αφορά δε την Ελλάδα και τη μουσική της Παιδεία, να θυμίσουμε πως έχει μόνο ένα Κρατικό Ωδείο, δεν έχει Μουσική Ακαδημία.

Αλλιώς ήταν τα πράγματα σ' αυτό το σοσιαλισμό - με τις αδυναμίες του - που γνωρίσαμε, αλλιώς, ακόμα καλύτερα, θα είναι στη νέα «έφοδο στον ουρανό» που θα κάνει η εργατική τάξη και οι λαοί, αρχίζοντας απ' τον 21ο αιώνα, για το οριστικό ξεμπέρδεμα με τον καπιταλισμό. Οι λαοί σ' αυτές τις χώρες απολαμβάνανε τον πολιτισμό και την τέχνη, τον αθλητισμό. Υπήρχε ένα τεράστιο δίχτυ ωδείων, σχολών χορού, θεάτρου και κινηματογράφου, λέσχες πολιτισμού, βιβλιοθήκες, παιδικοί σταθμοί, γυμναστήρια, γήπεδα, κ.λπ., εντελώς δωρεάν για το λαό, θέρετρα για διακοπές, πράγματα άπιαστα για τους εργαζόμενους στον καπιταλισμό. Υπήρχαν πάμπολλες συμφωνικές και άλλες ορχήστρες, καλλιτεχνικές αίθουσες με πάμφθηνο εισιτήριο. Οι εργαζόμενοι στον πολιτισμό, όπως και παντού, ήταν μόνιμοι, χωρίς την απόλυση να στέκεται σαν δαμόκλεια σπάθη πάνω απ' τα κεφάλια τους. Δεν υπήρχε υποκουλτούρα να κάνει «χυλό» τα μυαλά του λαού, ο λαός χαιρότανε αληθινή τέχνη, είτε λόγια είτε λαϊκή. Τα επιτεύγματα της ανθρώπινης σκέψης τού ήταν προσιτά. Δε χρειαζόταν ένα μεροκάματο για να πάει στο θέατρο, στη συναυλία, στο σινεμά, στο χορό. Ηταν «τα Μπολσόι του», «ο Αϊζενστάιν του», «ο Σοστακόβιτς του». Τυχαίο ήταν πως στην πολιορκία του Λένινγκραντ, με ειδικό αεροπλάνο, με συνεχή πυροβολικό αντιπερισπασμό, μεταφέρθηκε η παρτιτούρα της 7ης Συμφωνίας του τελευταίου, για να παιχτεί ζωντανά και ν' ακουστεί σ' όλη την πόλη, όπως ίδια παίχτηκε κι ακούστηκε σ' όλο το Λένινγκραντ η 5η του Τσαϊκόφσκι; Γνωστό βέβαια πως το Λένινγκραντ άντεξε κι η ΕΣΣΔ μ' επικεφαλής το ηρωικό Κόμμα των Μπολσεβίκων, τον Κόκκινο Στρατό και τον ηγέτη τους I. Β. Στάλιν κατατρόπωσε το τέρας του ναζισμού. Αυτό έπραξαν οι κομμουνιστές και μαζί με την εργατική τάξη και τους λαούς θα σβήσουν οριστικά τον καπιταλισμό, τη μήτρα που γεννάει και το φασισμό. Για να πάει ο καπιταλισμός στο Μουσείο της Ιστορίας: «Δίπλα στο αλέτρι και το ροδάνι» (Ενγκελς).

Κι αυτός ο κ. Τσίπρας ας προσέχει περισσότερο, γιατί πιάνεται αδιάβαστος. Πού την απόχτησε την αισθητική αγωγή; Στα αμερικάνικα κιτς; Στον κ. Ομπάμα που είναι πρότυπό του; (Οχι φυσικά στον Τζακ Λόντον, κ.λπ., γιατί υπάρχει και η άλλη Αμερική). Πώς απαξιώνει μ' αυτό τον τρόπο τους Μπόλεκ και Λόλεκ, αυτή την υπέροχη και τόσο αγαπητή τηλεοπτική σειρά που ήταν μια αισθητική, πέρα απ' τη διαπαιδαγωγική, ανάσα στην τηλεοπτική σαβούρα του καπιταλισμού;

Ας λένε οι οπορτουνιστές - απ' την εποχή ακόμα των Μπερνστάιν και Κάουτσκι - ότι οι κομμουνιστές τα ανάγουν όλα στη δευτέρα παρουσία, στο σοσιαλισμό. Αυτός είναι επίκαιρος και αναγκαίος. Δευτέρα παρουσία είναι ο καλός καπιταλισμός.

Γι' αυτό λέμε ν' ανοίξει τώρα, άμεσα, η ΕΡΤ, χωρίς απολύσεις και καταπατήσεις κεκτημένων. Οργάνωση και πάλη ν' αποτραπούν οι απολύσεις, τώρα. Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους, με αξιοπρεπείς μισθούς και κοινωνικές παροχές. Οργάνωση και πάλη για κοινωνικοποίηση όλων των ΜΜΕ, σε μια λαϊκή (αυτή την «τρομακτική», όπως έγραψε και κάποιος, αλήθεια για ποιον;) οικονομία και εξουσία. Γιατί οι ραδιοτηλεοπτικές συχνότητες είναι του λαού κι όχι του κεφαλαίου. Γιατί η ενημέρωση και η ψυχαγωγία είναι κοινωνικά αγαθά κι όχι εμπορεύματα.


Γιώργος ΦΙΛΙΠΠΟΥ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Πρώτα φεύγει ο άνθρωπος και μετά το χούι του» (2014-05-15 00:00:00.0)
Το μεγάλο κεφάλαιο θέλει κρατική ραδιοτηλεόραση «απ' ευθείας» φωνή του (2013-07-14 00:00:00.0)
Προσέφυγε στο δικαστήριο κατά της ΠΟΣΠΕΡΤ (2009-09-04 00:00:00.0)
Σύντομα το «χαράτσι » για την ΕΡΤ (2005-11-22 00:00:00.0)
Αλλαγές λόγω... κούρασης! (2004-11-16 00:00:00.0)
Τρίωρη στάση στην ΕΡΤ (1998-04-09 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ