Τρίτη 16 Ιούνη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Δεν έχουν τέλος τα προνόμια και τα δώρα στους εφοπλιστές

Μία ακόμα διακρατική συμφωνία που αφορά το πώς θα διευρυνθούν τα κέρδη των εφοπλιστών, ενώ βαθαίνει την ήδη άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών, οδεύει προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής. Πρόκειται για νομοσχέδιο που κατέθεσε το υπουργείο Ναυτιλίας για την «Κύρωση της Συμφωνίας» μεταξύ Ελλάδας - Μαρόκου «για τις Θαλάσσιες Μεταφορές», το οποίο ήδη χτες επικυρώθηκε από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής με τις ψήφους των ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ και ΜέΡΑ25. Η Ελ. Λύση επιφυλάχθηκε χωρίς να εκφράζει διαφωνία με τη Συμφωνία.

Αλλωστε, δείχνοντας πώς ο ένας κόβει και ο άλλος ράβει για την προώθηση των συμφερόντων του κεφαλαίου, η συμφωνία υπογράφηκε το 2016 από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ την φέρνει για ψήφιση.

Συνοπτικά προβλέπει πλήθος διευκολύνσεων για τους Ελληνες εφοπλιστές, προκειμένου να αναπτύξουν περαιτέρω τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες και επενδύσεις στο Μαρόκο, (μεταφορές, λιμάνια, εμπόριο κ.ο.κ.). Οι πιο χαρακτηριστικές ρυθμίσεις που δείχνουν και το «πνεύμα» της συμφωνίας είναι αυτές που αφορούν τη ναυτολόγηση ναυτεργατικού δυναμικού από τις «συμβαλλόμενες χώρες», όπου αντί ΣΣΕ προβλέπεται ότι οι «όροι ναυτολόγησης» θα «συμφωνούνται ελεύθερα μεταξύ πλοιοκτητών και των ναυτικών», εξασφαλίζοντας ακόμα πιο φτηνά εργατικά χέρια, χωρίς κανένα συγκροτημένο εργασιακό δικαίωμα. Εξίσου χαρακτηριστικές είναι και οι ρυθμίσεις που προβλέπουν ότι ναυτεργάτες που είναι ναυτολογημένοι στα πλοία των συμβαλλόμενων, δεν έχουν δικαίωμα να απαιτήσουν δεδουλευμένα ή εφαρμογή ΣΣΕ, συνολικά τα στοιχειώδη δικαιώματά τους, αν πρώτα δεν πάρουν έγκριση από τις προξενικές αρχές.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης ανέφερε για τη συμφωνία ότι «διασφαλίζει πλήρως το θεμελιώδες δικαίωμα της ελεύθερης διακίνησης των εμπορευμάτων στα πλαίσια του ελεύθερου ανταγωνισμού» και «τον παγίως επιδιωκόμενο στόχο των βέλτιστων όρων δραστηριοποίησης του ελληνικού στόλου»... Ο ίδιος προανήγγειλε και περαιτέρω ενίσχυση των εφοπλιστών της ακτοπλοΐας, λέγοντας ότι «τις αμέσως επόμενες μέρες θα στηρίξουμε περαιτέρω την ακτοπλοΐα και με ενισχύσεις, αλλά και επιδότηση των θέσεων εργασίας». Με πρόσχημα την πανδημία, η κυβέρνηση πέρα από τα 130 εκατ. ευρώ «ζεστό χρήμα» που πρόσφερε στους ακτοπλόους εφοπλιστές για την επιδότηση των άγονων γραμμών και τα 150 εκατ. ευρώ από το μεταφορικό ισοδύναμο, τον Απρίλη τους έδωσε άλλα 15 εκατ. ευρώ, κήρυξε όλες τις ακτοπλοϊκές γραμμές άγονες και τώρα «έρχονται» και άλλα.

Μόνο το ΚΚΕ καταψήφισε τη συμφωνία. Οπως σημείωσε η ειδική αγορήτρια του Κόμματος Μαρία Κομνηνάκα, στο όνομα του ανταγωνισμού, που αναφέρεται στο νομοσχέδιο και λιβανίζει ο υπουργός, μειώνονται διαρκώς οι οργανικές συνθέσεις των πλοίων, εντατικοποιείται μέχρι εξάντλησης η δουλειά των ναυτεργατών, μειώνονται διαρκώς προς τα κάτω οι μισθοί ελληνικών και ξένων πληρωμάτων και αυξάνεται η ανεργία.

Στην προκειμένη περίπτωση, σημείωσε, με τα όσα προβλέπει η σύμβαση, «δημιουργείται μια ακόμα ασπίδα προστασίας των εφοπλιστών απέναντι στις εργατικές αξιώσεις των ναυτεργατών», προσθέτοντας ότι «είναι γνωστή η προσήλωση όλων των κυβερνήσεων στην προστασία των εφοπλιστών, αλλά σε λίγο θα μας φέρνετε και νόμο που θα προβλέπει να τιμωρείται παραδειγματικά όποιος τολμά να καταγγείλει τη μη καταβολή δεδουλευμένων του». Συνολικά χαρακτήρισε τη σύμβαση «ένα ακόμα δώρο στο εφοπλιστικό κεφάλαιο», που θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο τη θέση των ναυτεργατών.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ