Ξεκινά σήμερα η συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής
Σε ό,τι αφορά τα βασικά δημοσιονομικά και οικονομικά μεγέθη, μεταξύ άλλων προβλέπονται τα εξής:
Η μάζα των φορολογικών εσόδων από μισθούς, συντάξεις και άλλα λαϊκά εισοδήματα, καθώς και από τους έμμεσους φόρους και τα άλλα χαράτσια, συνθέτει το ενισχυμένο πλέγμα της φοροληστείας και για την επόμενη χρονιά.
Συγκεκριμένα:
-- Τα συνολικά ποσά φόρων προβλέπεται να φτάσουν τα 50,05 δισ. ευρώ το 2022 και θα απογειωθούν κατά 3,5 δισ., από περίπου 46,56 δισ. φέτος.
-- Μεταξύ άλλων, ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων θα φτάσει στα 10,35 δισ. (από 9,7 δισ. φέτος), αύξηση 651 εκατ.
-- Ο ΦΠΑ που φορτώνεται στη λαϊκή κατανάλωση θα εκτιναχθεί στα 18,8 δισ. (από 17,1 δισ.), διόγκωση 1,7 δισ., οι «ειδικοί φόροι κατανάλωσης» στα 7 δισ. (από περίπου 6,6 δισ.), αύξηση 400 εκατ., κ.ά.
Στην άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, ο φόρος εισοδήματος σε «νομικά πρόσωπα» (κάθε είδους εταιρείες) θα διαμορφωθεί στα 3,8 δισ. (από 3,2 δισ.).
Οπως προκύπτει, η συμβολή των επιχειρήσεων στη συνολική μάζα των φόρων που φορτώνεται στις πλάτες του λαού διαμορφώνεται σε συμβολικά επίπεδα, συγκεκριμένα στο 7,6%.
Ενας ακόμα πυλώνας για την ανάκαμψη των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Οι επιδοτήσεις διαμορφώνονται σε 7,8 δισ. ευρώ, από τα οποία 6,5 δισ. θα συγχρηματοδοτηθούν από τα ταμεία της ΕΕ και 1,3 δισ. αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Στα παραπάνω προστίθενται και οι εκταμιεύσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ, που υπολογίζονται για το 2022 στα 3,2 δισ. ευρώ. Επισημαίνεται δε ότι το ελληνικό «σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας», με τις πραγματοποιούμενες δαπάνες από τον προϋπολογισμό του Ταμείου Ανάκαμψης, αναμένεται να προσδώσει στην ελληνική οικονομία επιπλέον 2,9 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, χωρίς τη συμπερίληψη της μόχλευσης, δηλαδή χωρίς να υπολογίζονται τα ποσά που θα καταβάλουν οι επενδυτές για την κάλυψη της ίδιας συμμετοχής τους και ο τραπεζικός δανεισμός.
Οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού από 70,8 δισ. ευρώ το 2021 θα συμπιεστούν στα 65,3 δισ. ευρώ το 2022 (μείωση 5,2 δισ. ή 7,8%), εξαιτίας και της σταδιακής απόσυρσης δημοσιονομικών μέτρων που εφαρμόστηκαν στο πλαίσιο της κρίσης. Το δημοσιονομικό κόστος των παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της πανδημίας ανέρχεται σε 31,1 δισ. ευρώ, από τα οποία 12 δισ. αφορούν το έτος 2020, 15,8 δισ. το 2021 και 3,3 δισ. ευρώ το 2022. Ουσιαστικά πρόκειται για δαπάνες στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων.
Η εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού εστιάζει και σε σειρά από κινδύνους που εμφανίζονται γύρω από τις προοπτικές ανάκαμψης. Συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι «οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας περιβάλλονται σήμερα από αυξημένους εξωτερικούς κινδύνους, δεδομένων των αβεβαιοτήτων» που συναρτώνται:
- Με την εξέλιξη της πανδημίας (εμφάνιση μεταλλάξεων και συνθηκών υψηλότερης μετάδοσης του ιού, διατήρηση εμβολιαστικής κάλυψης του πληθυσμού)
- Με τον τυχόν πιο μόνιμο χαρακτήρα των τρεχουσών πληθωριστικών πιέσεων διεθνώς
- Με τις γεωπολιτικές εντάσεις και μεταναστευτικές ροές στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Επιπρόσθετοι εξωγενείς κίνδυνοι για την ελληνική ανάκαμψη διαμορφώνονται δυνητικά από τον κλιματικό παράγοντα, ενώ ως πρόσθετη πηγή κινδύνου αναφέρονται και οι μακροοικονομικές επιπτώσεις από τις ανατιμήσεις της Ενέργειας, των πρώτων υλών, των Μεταφορών και κατ' επέκταση της εφοδιαστικής αλυσίδας.