Eurokinissi |
ICON |
Οι κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Γερμανίας αναγνώρισαν τον εαυτό τους στην «παλαιά Ευρώπη» του Ράμσφελντ και ως απάντηση ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να προωθήσουν, στο πλαίσιο της «ενισχυμένης συνεργασίας», την πρόταση για τη δημιουργία της «Ευρωπαϊκής Ενωσης Ασφάλειας και Αμυνας». Με δύο λόγια, η πρόταση αφορούσε στη δημιουργία ενός κοινού στρατού από τα κράτη - μέλη της ΕΕ (όσα συμφωνούσαν), με δικές του δυνατότητες, με δικά του επιτελεία, με δικούς του εξοπλισμούς, που θα αναλάμβανε επιχειρήσεις, σε συνεργασία, αλλά και ανεξάρτητα από το ΝΑΤΟ.
Από τότε, μέχρι τη συνάντηση της 29ης Απρίλη, κύλησε πολύ νερό στην κοίτη του Ευφράτη. Οι Αμερικανοβρετανοί εισβολείς ολοκλήρωσαν την κατάληψη του Ιράκ και επέβαλαν την κατοχή του. Οι κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Γερμανίας, αντιμετωπίζοντας το ενδεχόμενο να βρεθούν μακριά από το τραπέζι της μοιρασιάς της λείας, υποχρεώθηκαν να νομιμοποιήσουν εκ των υστέρων την αμερικανοβρετανική επιχείρηση. Αυτό έγινε με το κείμενο της Προεδρίας της ΕΕ για το Ιράκ, στη Σύνοδο της Αθήνας. Με το κείμενο αυτό, οι «είκοσι πέντε» της ΕΕ ζητούν την αναστήλωση του ΟΗΕ, για να νομιμοποιηθεί η επέμβαση και η κατοχή του Ιράκ, αλλά και το πλιάτσικο που ακολουθεί. Ηταν μια συμβιβαστική, εντός της ΕΕ, στάση των «25» για τα αποτελέσματα του πολέμου, σε σχέση πάντα με το «διχασμό» που εμφανίστηκε λόγω της αγγλοαμερικανικής εισβολής. Οι εξελίξεις αυτές επηρέασαν εμφανώς τη συνάντηση των «τεσσάρων» στις Βρυξέλλες.
Motion Team |
Στην τετρασέλιδη ανακοίνωση των «τεσσάρων», όσον αφορά στον καθαρά στρατιωτικό τομέα, αναφέρεται:
1) Η δημιουργία μιας «ευρωπαϊκής ικανότητας άμεσης αντίδρασης». Στην υπάρχουσα Γαλλο-Γερμανική ταξιαρχία θα ενταχθούν Βέλγοι κομάντος και Λουξεμβούργιοι ανιχνευτές. Αυτή θα δρα, καλύπτοντας «ενδο-επιχειρησιακά» τη ΝΑΤΟική Δύναμη Ταχείας Αντίδρασης, σε «ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, σε επιχειρήσεις ΝΑΤΟ και επιχειρήσεις υπό την αιγίδα του ΟΗΕ».
2) Η δημιουργία, το αργότερο μέχρι τον Ιούνη του 2004, μιας «ευρωπαϊκής διοίκησης στρατηγικής αερο-μεταφοράς» και, μακροπρόθεσμα», μιας «κοινής αερο-μεταφερόμενης μονάδας» και μιας «κοινής διοίκησης για στρατηγικές μεταφορές σε αέρα, ξηρά και θάλασσα».
3) Η δημιουργία μιας «ευρωπαϊκής ικανότητας προστασίας» από πυρηνικά, χημικά και βιολογικά όπλα.
4) Η δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού συστήματος επείγουσας ανθρωπιστικής βοήθειας», που θα αντιδρά «εντός 24 ωρών» σε καταστροφές.
5) Η δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού κέντρου εκπαίδευσης» για στρατιωτικά πληρώματα αεροπλάνων, ελικοπτέρων και πλοίων, στην προοπτική μιας ευρωπαϊκής ναυτικής σχολής.
6) Η διεύρυνση «των ευρωπαϊκών ικανοτήτων στον επιχειρησιακό σχεδιασμό και τη διεξαγωγή επιχειρήσεων», με «χρήση των μέσων του ΝΑΤΟ ή αυτόνομα. Φέρεται ως παράδειγμα η αντικατάσταση του ΝΑΤΟ στα Σκόπια. Προτείνεται η δημιουργία ενός «πυρήνα συλλογικής ικανότητας σχεδιασμού και διεξαγωγής των επιχειρήσεων για την ΕΕ». Η απόφαση θα πρέπει να έχει ληφθεί «μέχρι τα τέλη του χρόνου» και ο «πυρήνας» θα εγκατασταθεί στο Τερβίρεν, έξω από τις Βρυξέλλες «το 2004».
7) Το «αργότερο μέχρι το 2004» θα δημιουργηθεί «ένα πολυεθνικό Γενικό Επιτελείο για συνδυασμένες επιχειρήσεις», που θα βασίζεται στις πολεμικές μηχανές των τεσσάρων της χτεσινής διακήρυξης.
Από τα δημοσιεύματα του ευρωπαϊκού Τύπου προκύπτει ότι το όλο εγχείρημα παραμένει μετέωρο, αφού για τη δημιουργία μιας αξιόπιστης στρατιωτικής δύναμης, που θα έδινε στην ΕΕ τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει επί ίσοις όροις τις ΗΠΑ, λέγεται ότι χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη και η συμμετοχή των άλλων μεγάλων κρατών - μελών, κυρίως της Βρετανίας, της μεγαλύτερης στρατιωτικής δύναμης στην ΕΕ. Η δήλωση του Βρετανού πρωθυπουργού, Τ. Μπλερ, αλλά και οι δηλώσεις των κ.κ. Μπερλουσκόνι και Αθνάρ δεν αφήνουν περιθώρια για τέτοιες εκτιμήσεις. Αλλά το εγχείρημα, ήδη, ξεκίνησε. Επιβεβαιώνοντας ότι οι αντιθέσεις έχουν οξυνθεί πολύ περισσότερο απ' ό,τι ίσως φαίνεται. Ετσι κι αλλιώς, η στρατιωτικοποίηση, όπως έχει δείξει στο παρελθόν η ιστορία, εντείνεται, για να αξιοποιηθεί, όταν οι συμβιβασμοί δεν μπορούν να συνυπάρξουν με τους ανταγωνισμούς. Τότε που μια γενίκευση της κρίσης λύνει τις αντιθέσεις, ασκώντας πολιτική με άλλα, στρατιωτικά, μέσα.