Κυριακή 14 Μάρτη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΙΣΤΟΡΙΑ
ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ
Θεμελίωσε το αναπόφευκτο της αταξικής κοινωνίας

121 χρόνια από το θάνατό του

Πορτρέτο του Καρλ Μαρξ. Εργο του N. Khukov, 1939
Πορτρέτο του Καρλ Μαρξ. Εργο του N. Khukov, 1939
«Οι φιλόσοφοι μονάχα εξηγούσαν με διάφορους τρόπους τον κόσμο, το ζήτημα, όμως, είναι να τον αλλάξουμε».

ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ: «Θέσεις για τον Φόυερμπαχ».

Οταν ο Φρίντριχ Ενγκελς έκλεινε το λόγο του πάνω στον τάφο του Καρλ Μαρξ, στις 18 Μάρτη 1883, δηλαδή τέσσερις μέρες μετά το θάνατό του (πέθανε στις 14 Μάρτη 1883), λέγοντας «To όνομά του και το έργο του θα ζήσουν στους αιώνες!», δεν έλεγε ούτε λόγια προφητικά, ούτε εξέφραζε την έτσι κι αλλιώς βαθιά συντροφικότητά του για τον Μαρξ και την αξεπέραστη φιλία τους. Ηταν μια αντικειμενική εκτίμηση για τον άνθρωπο που θεμελίωσε το νομοτελειακό και αναπόφευκτο της ιστορικής εξέλιξης έως τον κομμουνισμό, την αταξική κοινωνία.

Αυτά τα λόγια του Ενγκελς σκιαγραφούν αντικειμενικά, συνοπτικά και ολοκληρωμένα τον Μαρξ, αφού ο Ενγκελς ήταν ο άνθρωπος που τον γνώρισε καλύτερα απ' τον καθένα, μια και ο ίδιος ήταν «τέκνο της ίδιας εποχής» με τον Μαρξ, και αχώριστοι σύντροφοι στη διαμόρφωση της κοσμοθεωρίας της εργατικής τάξης, αλλά και στην επαναστατική δράση για την κοινωνική της απελευθέρωση. Ηταν λόγια βασισμένα στη βαθιά επίγνωση του επιστημονικού θεωρητικού έργου και της δράσης του θεμελιωτή της κοσμοθεωρίας της εργατικής τάξης. Που μετά το θάνατό του πήρε τ' όνομά του. «Μαρξισμός».

Πράγματι, ο Μαρξ, θέτοντας για πρώτη φορά, το ζήτημα της Ιστορίας στην πραγματική του διάσταση, δηλαδή το «πώς θ' αλλάξουμε τον κόσμο», έθεσε ως σκοπό της ζωής του την επιστημονική θεμελίωση της θεωρίας που ως όπλο αποτελεί τον πρωταρχικό παράγοντα για το πέρασμα στον κομμουνισμό, αποδεικνύοντας ταυτόχρονα, γιατί η εργατική τάξη είναι η κοινωνική δύναμη που μπορεί να εκπληρώσει αυτή την ιστορική αποστολή. Και ταυτόχρονα με τη θεωρητική τεκμηρίωση δρούσε πραχτικά στο εργατικό κίνημα για τον ίδιο σκοπό. Ετσι, από την εποχή της Κομμούνας του Παρισιού, στα 1871, ο Μαρξ έγραφε για την εργατική τάξη: «Κι όμως ήταν η πρώτη επανάσταση με την οποία η εργατική τάξη αναγνωρίστηκε ανοιχτά, σαν η μόνη τάξη που ήταν ακόμη ικανή για κοινωνική πρωτοβουλία. Αναγνωρίστηκε ακόμα και από τη μεγάλη μάζα της μεσαίας τάξης του Παρισιού - από τους μαγαζάτορες, τους βιοτέχνες, τους εμπόρους - εκτός μόνο από τους πλούσιους κεφαλαιοκράτες».(«Εμφύλιος πόλεμος στη Γαλλία»). («Διαλεχτά έργα» τόμ. 1ος, σελ 627).

Αλλωστε, η Κομμούνα ήταν η νομοτελειακή επιβεβαίωση του μαρξισμού.

Από τον Μαρξ η εργατική τάξη απέκτησε τη συνείδηση της θέσης της στην ιστορική εξέλιξη, ως υποκείμενο του περάσματος της κοινωνίας από τον καπιταλισμό στον κομμουνισμό. «Οπως ο Δαρβίνος ανακάλυψε το νόμο εξέλιξης της οργανικής φύσης, λέει ο Ενγκελς, έτσι ο Μαρξ ανακάλυψε το νόμο της εξέλιξης της ανθρώπινης ιστορίας: Το σκεπασμένο ίσαμε τώρα με ιδεολογικά επιστρώματα απλό γεγονός, ότι οι άνθρωποι, πριν απ' όλα πρέπει να τρώνε, να πίνουν, να έχουν κατοικία και να ντύνονται, προτού αρχίσουν να ασχολούνται με την πολιτική, την επιστήμη, την τέχνη, τη θρησκεία κλπ. Οτι επομένως η παραγωγή των άμεσων υλικών μέσων συντήρησης και κατά συνέπεια η κάθε φορά βαθμίδα της οικονομικής ανάπτυξης ενός λαού ή μιας χρονικής περιόδου, αποτελεί τη βάση απ' όπου εξελίχθηκαν οι κρατικοί θεσμοί, οι αντιλήψεις για το δίκαιο, την τέχνη, ακόμα και οι θρησκευτικές παραστάσεις των ανθρώπων της εποχής, τη βάση απ' όπου επομένως πρέπει να εξηγηθούν και όχι αντίθετα - όπως συνέβαινε ίσαμε τώρα.

Μα αυτό δεν είναι όλο. Ο Μαρξ ανακάλυψε επίσης τον ειδικό νόμο κίνησης του σημερινού κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής και της αστικής κοινωνίας που προέρχεται απ' αυτόν. Με την ανακάλυψη της υπεραξίας, φωτίστηκαν με μιας όλα, ενώ όλες οι προηγούμενες έρευνες, τόσο των αστών οικονομολόγων, όσο και των σοσιαλιστών κριτικών, είχαν πλανηθεί στο σκοτάδι».

Στο μεγαλοφυές έργο του, «Το Κεφάλαιο», μελετώντας τον κεφαλαιοκρατικό τρόπο παραγωγής, αποκαλύπτει τις εσωτερικές του αντιφάσεις, αποδεικνύοντας ότι το ξεπέρασμά του και η αντικατάστασή του από έναν ανώτερο τρόπο παραγωγής, τον κομμουνιστικό, είναι το νομοτελειακό, ότι ως τρόπος παραγωγής έχει ιστορικά όρια. Δίνοντας, ταυτόχρονα, και το εργαλείο της πρόβλεψης, σε σχέση με την εξέλιξή του ως κοινωνικοοικονομικού σχηματισμού.

Αλλά και σε σχέση με την ανακάλυψη των νόμων εξέλιξης της ανθρώπινης ιστορίας, ο Μαρξ απέδειξε επιστημονικά το αναπόφευκτο του περάσματος από τον καπιταλισμό στον κομμουνισμό, με κινητήριο μοχλό την ταξική πάλη, αφού «όλη η ως τώρα ιστορία των κοινωνιών, είναι ιστορία της ταξικής πάλης». («Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος»).

Ο ίδιος, βεβαίως, έλεγε ότι δεν ανακάλυψε αυτός την ταξική πάλη.

«Ο,τι καινούριο έκανα εγώ, λέει ο Μαρξ, ήταν για να αποδείξω:

1. Οτι η ύπαρξη των τάξεων συνδέεται απλώς με ορισμένες φάσεις ανάπτυξης της παραγωγής.

2. Οτι η ταξική πάλη οδηγεί αναγκαστικά στη δικτατορία του προλεταριάτου.

3. Οτι η ίδια αυτή η δικτατορία αποτελεί μονάχα το πέρασμα στην κατάργηση όλων των τάξεων και σε μια αταξική κοινωνία». (Κ. Μαρξ - Φρ. Ενγκελς, «Διαλεχτά Εργα», τόμ. 1, σελ. 530).

Ο Καρλ Μαρξ δεν ήταν μόνο ο μέγιστος θεωρητικός του προλεταριάτου. Ηταν ο ίδιος άνθρωπος της δράσης. «Ο Μαρξ, λέει ο Ενγκελς, ήταν προπάντων επαναστάτης. Ο πραγματικός σκοπός της ζωής του ήταν να βοηθήσει με έναν οποιονδήποτε τρόπο στην ανατροπή της κεφαλαιοκρατικής κοινωνίας και των κρατικών θεσμών που έχει δημιουργήσει, να πάρει μέρος στην απελευθέρωση του σύγχρονου προλεταριάτου, που αυτός του έδωσε για πρώτη φορά τη συνείδηση της θέσης του και των αναγκών του, τη συνείδηση των όρων της χειραφέτησής του. Ο αγώνας ήταν το στοιχείο του. Και αγωνίστηκε με πάθος, επιμονή, με επιτυχία, όσο λίγοι».

Αλλωστε, είχε άμεση συμμετοχή στην πραχτική δράση τόσο μέσα από την «Ενωση των Κομμουνιστών», το πρώτο στην ιστορία του εργατικού κινήματος, Κομμουνιστικού Κόμματος, όσο και από τη «Διεθνή Ενωση των Εργατών», την Πρώτη Διεθνή, ως μέλος του Γενικού Συμβουλίου της.

Στο σημερινό αφιέρωμα παρουσιάζουμε αποσπάσματα από άρθρο του Φρίντριχ Ενγκελς για τον Μαρξ και το έργο του, γραμμένο τον Ιούνη του 1877 και δημοσιευμένο στο «Λαϊκό ημερολόγιο», στα 1878, καθώς και αποσπάσματα από τις αναμνήσεις του ράφτη, μέλους του Γενικού Συμβουλίου της Διεθνούς, Φρίντριχ Λέσνερ γραμμένες στην 10η επέτειο από το θάνατό του, στα 1893, με τίτλο «Αναμνήσεις ενός εργάτη για τον Καρλ Μαρξ». Οι υπότιτλοι στα κείμενα είναι του «Ρ».

  • Τα αποσπάσματα του Ενγκελς είναι από το «Λόγο στον τάφο του Καρλ Μαρξ» (Κ. Μαρξ - Φρ. Ενγκελς, «Διαλεχτά Εργα», Εκδόσεις «Γνώσεις», τόμ. 2, σελ. 187-189).

Λ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ