Κυριακή 3 Ιούλη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΙΣΤΟΡΙΑ
Α ΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗΣ - ΣΤΑ 60 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ
Επος και διδάγματα

Αναγνώριση εδάφους. Η Διοίκηση πριν από τη μάχη
Αναγνώριση εδάφους. Η Διοίκηση πριν από τη μάχη
Η προσπάθεια για την κατά το δυνατό αντικειμενική αποτίμηση προσώπων που πρωτοστάτησαν σε ιστορικά γεγονότα από ηγετική θέση, υποχρεώνει στην τήρηση αρχικά δύο προϋποθέσεων: α) Της εξέτασης των προσώπων και της πορείας τους μέσα στο γενικότερο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο που έδρασαν. β) Του παραμερισμού (εφόσον έχουν περιβληθεί με αυτή) της αχλής του μύθου.

Η τήρηση αυτών των δύο προϋποθέσεων δείχνει, πέραν των άλλων, και σεβασμό στα συγκεκριμένα πρόσωπα.

Η μυθοποίηση προσώπων, πέρα και ανεξάρτητα από τους λόγους που την εξηγούν, αλλά και από τη συναισθηματική και ιδεολογική επίδραση που ασκεί, πέρα και ανεξάρτητα από τους λαϊκούς πόθους που εμπεριέχει, δεν αποτελεί τον καλύτερο σύμβουλο της αντικειμενικής έρευνας.

Ο Αρης έγινε μύθος. Συνδέεται αυτό με τη συμβολή του σε σημαντικές μάχες του ΕΛΑΣίτικου αγώνα, με τη γενικότερη συμβολή του στην ΕΑΜική πάλη. Στα τραγούδια του λαού - συνέχεια εκείνων της κλεφτουριάς - υμνήθηκε το λαϊκό κίνημα (το ΕΑΜ, ο ΕΛΑΣ, η ΕΠΟΝ), υμνήθηκαν και ηγέτες του. Και κάποιες φορές η λαϊκή μούσα τους απέσπασε άδολα από το συλλογικό, για να τους μετατρέψει σε υπερμεγέθεις φορείς του.

Η 8η Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ (πρώτο 10ήμερο του Γενάρη 1942) αποφάσισε ότι «οι κομμουνιστές πρέπει να οργανώσουν, να μαζικοποιήσουν και να επεκτείνουν το αντάρτικο κίνημα στην ύπαιθρο», ότι «ο εθνικοαπελευθερωτικός μας ανταρτοπόλεμος έχει πρωτεύουσα σημασία για την απελευθέρωση της χώρας από τον ξενικό ζυγό» («ΚΚΕ - ΕΠΙΣΗΜΑ ΚΕΙΜΕΝΑ», τ. 5ος 1940 - 1945, σελ. 67 - 68, εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή»).

Παλικάρια του Αρη στο Βελούχι
Παλικάρια του Αρη στο Βελούχι
Στην πραγματικότητα οι ιδεολογικές βάσεις για τη δημιουργία ένοπλης αντιστασιακής οργάνωσης είχαν τεθεί από την 6η Ολομέλεια της ΚΕ (1 - 3 του Ιούλη 1941) «για την υποστήριξη κάθε συνεπούς αντιφασιστικής δύναμης με όλα τα μέσα» (ο.π. σελ. 39) και από την 7η Ολομέλεια (αρχές Σεπτέμβρη 1941, ο.π. σελ. 52). Ενώ, πριν από την 8η Ολομέλεια, πύκνωσαν οι προετοιμασίες για τη δημιουργία του ΕΛΑΣ από τις σκόρπιες αντάρτικες ομάδες που είχαν δημιουργηθεί σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και από νέες που έπρεπε να συγκροτηθούν. Ο πρώτος καθοδηγητικός πυρήνας για την οργάνωση του ανταρτοπολέμου διαμορφώθηκε στο διάστημα Οκτώβρης - Δεκέμβρης 1941.

Παράλληλα το ΚΚΕ προσπαθούσε να αξιοποιήσει μόνιμους αξιωματικούς του στρατού, που συνδέονταν με το Κόμμα μας από τα χρόνια της Μεταξικής δικτατορίας, όπως οι αξιωματικοί του αστικού στρατού Στέφανος Παπαγιάννης, Βασίλης Βενετσανόπουλος, Γιάννης Παλάσκας, Αλέκος Παπαϊωάννου, Γ. Σαμαρίδης (Λογοθέτης) και άλλοι. Βασικό ρόλο στην ένταξη μόνιμων αξιωματικών στον ΕΛΑΣ, έπαιξε ο ταγματάρχης Θόδωρος Μακρίδης, επιτελικός στρατιωτικός με ιδιαίτερες ικανότητες.

Ο ΕΛΑΣ στηριζόταν στο μεγάλο λαϊκό κίνημα της πόλης και του χωριού, ειδικά στο κίνημα των βασικών κέντρων συγκέντρωσης του πληθυσμού. Η άποψη του ΚΚΕ, ότι δίχως ένα ισχυρό μαζικό πολιτικό κίνημα δε θα μπορούσε να σταθεί και αξιόμαχος μαζικός αντάρτικος στρατός, ήταν πέρα για πέρα σωστή.

Πρόκειται για διεθνώς επιβεβαιωμένη εμπειρία, που με αρνητικό τρόπο αποδείχτηκε και στην Ελλάδα της ένοπλης λαϊκής πάλης του 1946 - 1949: Ο Δημοκρατικός Στρατός δε στηριζόταν σε ένα αντίστοιχο πολιτικό κίνημα στις κύριες αρτηρίες της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιάς κ.ά.), με αποτέλεσμα και ο ταξικός αντίπαλος να δρα σε αυτές ανενόχλητα και στρατιωτικές εφεδρείες να μην υπάρχουν.

Οσο κι αν ήρθαν στιγμές στην ταξική πάλη όπου το «βουνό» αποκτούσε τεράστια σημασία, το καθοριστικό δεν ήταν ποτέ αυτό. Ηταν το εργοστάσιο, η επιχείρηση, η πολιτική δράση των μαζών στην καρδιά της αστικής τάξης που μπορούσε να την παραλύσει, αλλά και να τροφοδοτήσει το «βουνό».

Στη βάση των παραπάνω στηρίζεται και ο προβληματισμός, ότι στην κοινωνική σύνθεση του ΕΛΑΣ (αλλά και του ΔΣΕ) το προλεταριακό στοιχείο ήταν μια μικρή μειοψηφία. Δεν μπορούσε να συμβεί το ακριβώς αντίθετο. Και γιατί η εργατική τάξη αποτελούσε τότε μειοψηφία του πληθυσμού, αλλά και γιατί η πρώτη φυσική πηγή άντλησης δυνάμεων ήταν το χωριό. Μπορούσε, όμως, τα πράγματα να ήταν διαφορετικά, γεγονός μεγάλης σημασίας και για τον ΕΛΑΣ και για το ΔΣΕ.

Oπως για κάθε ηγετικό πρόσωπο (πολιτικό, στρατιωτικό ή άλλο), έτσι και για τον Αρη, ως πρωτοκαπετάνιο του ΕΛΑΣ, ισχύει η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στο ρόλο που διαδραματίζει εκείνο στο ιστορικό γίγνεσθαι και στον αντίστοιχο των λαϊκών μαζών, όπου ο καθοριστικός είναι ο ρόλος των δεύτερων και όχι του πρώτου. Εγραψε σε σχέση με αυτό ο Φρίντριχ Ενγκελς: «Και φτάνουμε στην εξέταση του ζητήματος των μεγάλων ανδρών. Οτι κάποιος, κι ακριβώς αυτός ο μεγάλος άνδρας εμφανίζεται σε τούτη την ορισμένη εποχή, σ' αυτή τη δοσμένη χώρα, είναι φυσικά καθαρή σύμπτωση. Αν όμως τον σβήσουμε, τότε ζητείται αντικαταστάτης του, κι αυτός ο αντικαταστάτης βρίσκεται tant, bien que mal (καλά ή κακά), μα βρίσκεται με τον καιρό. Οτι ο Ναπολέοντας, ακριβώς αυτός ο Κορσικανός, ήταν ο στρατιωτικός δικτάτορας που τον έκανε απαραίτητο η εξαντλημένη από το δικό της πόλεμο γαλλική δημοκρατία, αυτό ήταν σύμπτωση. Οτι όμως, αν έλειπε ένας Ναπολέοντας, ένας άλλος θα είχε πάρει τη θέση του, αυτό αποδείχνεται από το γεγονός ότι βρισκόταν πάντα ο άνθρωπος μόλις χρειαζόταν» (Μαρξ - Ενγκελς, «ΔΙΑΛΕΧΤΑ ΕΡΓΑ», τόμος Β', σελ. 593).

Σήκωσε μπόι ο λαός κι ανυψώθηκε κι ο Αρης. Ο ίδιος, από την πλευρά του, ασφαλώς και επέδρασε στη λαϊκή ανύψωση. Με την ικανότητά του να συσπειρώνει τους αγωνιστές, να αναπτερώνει το ηθικό τους, να ενισχύει την αφοσίωσή τους στον αγώνα. Με τη δράση και με το λόγο. Δεν πρέπει, ωστόσο, να υπάρχει αμφιβολία, ότι κι αν δεν υπήρχε ο Αρης, κάποιος άλλος θα έπαιρνε τη θέση του. Και ότι το τελικό αποτέλεσμα θα ήταν πάνω κάτω το ίδιο.

Αυτό δεν ισχύει μόνο για τον Αρη. Ισχύει και για τον Σαράφη και για τον Ζαχαριάδη και για οποιαδήποτε προσωπικότητα του εργατικού - λαϊκού κινήματος, του Κομμουνιστικού Κινήματος.

Υπήρξε έντονη και συνεχίζεται η προσπάθεια - επίθεση να παρουσιάσουν το ΕΑΜ και τις οργανώσεις του (και πάνω απ' όλα το ΚΚΕ) ως φορείς της αιματηρής βίας εναντίον αθώων! Αυτή η αντικομμουνιστική ιδεολογική επίθεση «ανανεώθηκε» τα τελευταία 10 - 15 χρόνια και αποτελεί στοιχείο της «αναθεώρησης» της ιστορίας. Τη χοντροκομμένη προπαγάνδα του «κονσερβοκουτιού», με το οποίο ο ΕΛΑΣ, η ΟΠΛΑ κ.ά. κατέσφαζαν (!) τους αντιπάλους τους για ιδεολογικούς λόγους, την έχει αντικαταστήσει «η άσκηση της βίας για τη μαζικοποίηση του ΕΑΜ»!! Στο όνομά της δικαιολογείται ως ανταποδοτική - αμυντική (!) η βία των «Ταγμάτων Ασφαλείας», στα οποία προσχώρησαν για αυτοπροστασία (!) τους από την «κόκκινη τρομοκρατία» και χιλιάδες κάτοικοι της υπαίθρου!...

Από την επίθεση, βεβαίως, δεν μπορούσε να εξαιρεθεί ο Αρης Βελουχιώτης. Αντίθετα, κατηγορήθηκε ως ο πρώτος υπεύθυνος σφαγών αθώων πολιτών...

Ετσι γράφει την ιστορία η αστική τάξη και οι συγγραφείς της: α) «Ξεχνώντας» τη βία που ασκεί η ίδια, το κράτος της και οι μηχανισμοί του, άλλοτε συγκαλυμμένα και άλλοτε με ωμό και ακραίο τρόπο. Ιδιαίτερα τη βία των χρόνων της Κατοχής, την οποία δεν ασκούσαν μόνο οι κατακτητές, αλλά και οι «σύμμαχοι» Εγγλέζοι και όλα τα αστικά κόμματα και το εγχώριο αστικό κράτος με τις κυβερνήσεις του, την αστυνομία, τις ένοπλες οργανώσεις κ.ά. Για παράδειγμα, δε θεωρούν βία (κι ας είναι της χειρίστης μορφής) το θάνατο από πείνα χιλιάδων και χιλιάδων ανθρώπων, την ίδια ώρα που οι Ελληνες μαυραγορίτες και αστοί πλούτιζαν! β) Καταδικάζοντας τη βία των καταπιεζομένων ως εγκληματική! Η βία της αστικής τάξης είναι και νόμιμη και δίκαιη! Των λαϊκών δυνάμεων είναι και παράνομη και άδικη!...

Και βεβαίως «ξεχνώντας» η αστική τάξη και μια σειρά συγγραφείς, ότι εκείνη εξόντωσε τον Αρη, μαζί με τους Εγγλέζους.

Η ταξική πάλη είναι πολύ σκληρή, ιδιαίτερα όταν πάρει μεγάλες διαστάσεις και φθάσει μέχρι την ένοπλη αναμέτρηση. Αρκεί μια μόνο ματιά στην αστική Γαλλική Επανάσταση (1789). Κι άλλη μια στην Παρισινή Κομμούνα (1871).

Αν αναφερθούμε ειδικότερα στην Πελοπόννησο, στους μήνες του 1944, θα πρέπει να θυμηθούμε τις σφαγές, τους εμπρησμούς και τους βιασμούς γυναικών από Ταγματασφαλίτες. Την ανελέητη πάλη που τα «Τάγματα Ασφαλείας» διεξήγαγαν κατά του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, άρα και την «απάντηση» που τους δόθηκε από τον ΕΛΑΣ και στην περίοδο που βρισκόταν στην Πελοπόννησο ο Αρης Βελουχιώτης.

Στις «Θέσεις της ΚΕ του ΚΚΕ για τα 60χρονα από την Αντιφασιστική Νίκη των λαών» σημειώνεται: «Το ΚΚΕ έδωσε στον αγώνα χιλιάδες από τα καλύτερα παιδιά του. Δημιούργησε πρότυπα στάσης ζωής μέσα από ένα μαζικό ηρωισμό, που κλόνισε το αστικό πολιτικό σύστημα και οδήγησε τα αστικά κόμματα σε απομαζικοποίηση και ανυποληψία. Δεν μπόρεσε, ωστόσο, να διαμορφώσει τη στρατηγική που θα οδηγούσε προς την επαναστατική επίλυση του προβλήματος της εξουσίας».

Το ΚΚΕ διαμόρφωσε τη στρατηγική του υιοθετώντας την ύπαρξη ενός μεταβατικού σταδίου εθνικής ανεξαρτησίας και αστικοδημοκρατικής εξέλιξης, πριν από την επαναστατική ανατροπή της αστικής τάξης και το πέρασμα στην εργατική εξουσία. Κι αυτό, ανεξάρτητα από την ποικιλία των χαρακτηρισμών που χρησιμοποίησε (αστικοδημοκρατική επανάσταση, ομαλή δημοκρατική εξέλιξη της πολιτικής ζωής κ.ά.). Σε αυτή τη γραμμή ήταν δρομολογημένη και η πολιτική σκέψη του Αρη και όταν επέλεγε την ένοπλη πάλη, εκφράζοντας διαφοροποιήσεις, όχι ασήμαντες, στην τακτική. Στόχος και του Αρη ήταν η λεγόμενη δημοκρατική πορεία, μέσα από ελεύθερες εκλογές που θα τις διεξήγαγε αντιπροσωπευτική κυβέρνηση.

Το ζήτημα στο οποίο ο Αρης είχε δίκιο, ήταν η αντίθεσή του στη «Συμφωνία της Βάρκιζας» (12 Φλεβάρη 1945), δηλαδή στον αφοπλισμό του ΕΛΑΣ, καθώς και στην εκτίμηση του ρόλου των Εγγλέζων, γεγονός ασφαλώς σημαντικό. Ομως αυτή η αντίθεση δεν οδηγούσε από μόνη της και σε άλλη στρατηγική. Η ένοπλη πάλη δεν είναι κατ' ανάγκη και από μόνη της επαναστατική. Η ένοπλη πάλη είναι μέσο για την επίτευξη του στόχου. Επανάσταση - και τώρα και πάντα στο παρελθόν - σημαίνει την ανατροπή της εξουσίας που αντιστοιχεί στις κυρίαρχες σχέσεις παραγωγής ή της εξουσίας που αντιστοιχούσε σε παρωχημένες σχέσεις παραγωγής. Στον καπιταλισμό, με άλλα λόγια, σημαίνει την εργατική εξουσία που ανατρέπει την αστική και κοινωνικοποιεί τα μέσα παραγωγής, εξαλείφοντας έτσι την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Στην 11η Ολομέλεια της ΚΕ ο Αρης απέστειλε επιστολή με την οποία την καλούσε να καταγγείλει τη «Συμφωνία της Βάρκιζας». Ανέλυε την κατάσταση, όπως ο ίδιος την εκτιμούσε, και κατέληγε με την υπογράμμιση των δυνατοτήτων που υπήρχαν, καθώς και των λαϊκών διαθέσεων, που σημείωνε ότι βρίσκονταν, κατά τη γνώμη του, σε υψηλό επίπεδο. Ταυτόχρονα ασκούσε στην ΚΕ, για τις αποφάσεις και τους χειρισμούς της, βάσιμη κριτική, παρά τις υπερβολές και το υπεροπτικό ύφος με το οποίο τη διατύπωσε.

Εχει σημασία, όσον αφορά σε αυτή την επιστολή, να παραθέσουμε απόσπασμά της, προκειμένου να καταδειχτεί η σκοπιά από την οποία ο Αρης έβλεπε την πολιτική της Σοβιετικής Ενωσης. Εγραψε: «Η Σοβιετική Ενωση, όπως πρέπει να σας είναι γνωστό, δεν μπορεί να κάνει "ελληνική" πολιτική, ούτε Σέρβικη, ούτε Βουλγάρικη, ούτε Ρούσικη ακόμα πολιτική. Κάνει πολιτική παγκόσμιας επανάστασης, και δεν είναι διατεθειμένη ούτε και κατ' ελάχιστο να τη διακινδυνεύσει για το μικρό αυτό ποσοστό της ανθρωπότητας που λέγονται Ελληνες, που οι ίδιοι - διά των ηγετών τους - οδηγήθηκαν στη νέα σκλαβιά, και που στο κάτω - κάτω αργά ή γρήγορα μετά την πλήρη νίκη της πολιτικής της παγκόσμιας επανάστασης η ΣΕ δεν μπορεί παρά να 'ναι στο πλευρό του σοσιαλισμού». (Αρχείο ΚΚΕ).

Είναι αυτή μια απάντηση δοσμένη από τον ίδιο, σε όσους, ακόμη και σήμερα, ισχυρίζονται ότι ο Αρης πήγε ενάντια στη διεθνιστική αντίληψη και ήταν, λίγο πολύ, «εθνοκεντρικός»!...

Είναι φανερό ότι η «Συμφωνία της Βάρκιζας» βάραινε αποφασιστικά πάνω στο ΚΚΕ και στο ΕΑΜ. Αυτό καθόρισε και τη στάση του ΚΚΕ απέναντι στον Αρη, ο οποίος παραβίασε εμπράκτως μια κορυφαίας σημασίας «Συμφωνία», την οποία είχε υπογράψει το ίδιο του το Κόμμα.

Οπως έδειξαν τα γεγονότα που ακολούθησαν, η «Συμφωνία της Βάρκιζας» δε νομιμοποιήθηκε στη συνείδηση του μεγάλου τμήματος του ΕΑΜικού κινήματος και του ΚΚΕ. Επαιξε ασφαλώς βασικό ρόλο σε αυτό το μεταβαρκιζιανό όργιο τρομοκρατίας που μεθόδευσαν το αστικό κράτος και ο ξένος παράγοντας κατά των ΚΚΕ - ΕΑΜ. Με εξαίρεση την αρχική τοποθέτηση του Ν. Ζαχαριάδη, ότι η Βάρκιζα αποτελούσε σωστή πολιτική πράξη (κάτι που μόνο ως τακτικισμός μπορεί να ερμηνευτεί), καθώς και του Γ. Σιάντου, τα μετέπειτα καθοδηγητικά όργανα του ΚΚΕ καταδίκασαν τη «Συμφωνία». Είναι μάλιστα ιδιαίτερα χαρακτηριστικό το εξής: Η 2η Ολομέλεια της ΚΕ, που αποφάσισε την έναρξη του ένοπλου αγώνα (1946-1949), συγκλήθηκε στις 12 του Φλεβάρη 1946, δηλαδή την ίδια ημερομηνία που, ένα χρόνο πριν, είχε υπογραφτεί η «Συμφωνία της Βάρκιζας»...

Παράλληλα με τις ορθές επανατοποθετήσεις απέναντι στη «Συμφωνία», συνεχίστηκε επί μερικά χρόνια μια επιθετική κριτική στον Αρη για την περίοδο του ΕΛΑΣ και μετά τη Βάρκιζα, καθώς και μια πολεμική που συνοδευόταν και από ανοίκειους προσωπικούς χαρακτηρισμούς, όπως έγινε στην Πανελλαδική Συνδιάσκεψη του ΚΚΕ (Οκτώβρης 1950).

Φαίνεται ότι στο ΚΚΕ κυριάρχησαν δύο πράγματα. Η ιδεολογική διαπάλη που διεξαγόταν για τη στρατηγική του Κόμματος και που πήρε οξύτατη μορφή, όπως και η αντίδραση του Αρη, η οποία δε συνιστούσε απλή έκφραση διαφορετικής γνώμης που ο καθένας δικαιούται να έχει και να διεκδικεί την υιοθέτησή της από τα όργανα του ΚΚΕ. Η έμπρακτη αντίθεση του Αρη αποτελούσε παραβίαση των θεμελιωδών αρχών συγκρότησης και λειτουργίας του ΚΚΕ, του δημοκρατικού συγκεντρωτισμού συγκεκριμένα, δίχως τον οποίο δεν μπορεί να υπάρξει Κομμουνιστικό Κόμμα. Και βέβαια, το ΚΚΕ δε βρισκόταν το 1945 σε κατάσταση κρίσης και αποσύνθεσης, όπως βρέθηκε το 1989 - 1991, παρότι στις γραμμές του η διαπάλη για τη Βάρκιζα ήταν και τότε έντονη, έστω κι αν δεν είχε εκφραστεί στο καθοδηγητικό όργανο του ΚΚΕ. Μπορούσε, λοιπόν, να είχε πάρει και η αντιπαράθεση άλλο χαρακτήρα.

Σε κάθε περίπτωση η λαϊκή ανάταση εκείνων των χρόνων προσφέρεται και για δικαιολογημένη περηφάνια και για την εξαγωγή διδαγμάτων αναγκαίων, άρα χρήσιμων, για την ταξική πάλη σήμερα.


Του
Μάκη ΜΑΪΛΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ