Σάββατο 20 Απρίλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Οι ρυθμίσεις

Στις κατ' άρθρο ρυθμίσεις του το νομοσχέδιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, μείωση της ενίσχυσης των κομμάτων από τον κρατικό προϋπολογισμό. Το ύψος της κρατικής επιχορήγησης που ήταν το 1,3 τοις χιλίοις των τακτικών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, μειώνεται σε 1,2 τοις χιλίοις και η εκλογική χρηματοδότηση, από 0,7 τοις χιλίοις σε 0,5 τοις χιλίοις. Χρηματοδότηση δικαιούνται τα κόμματα της Βουλής ή του Ευρωκοινοβουλίου και όσα έχουν πλήρεις συνδυασμούς στο 70% των εκλογικών περιφερειών και συγκεντρώνουν το 1,5% των ψήφων.

Από την τακτική χρηματοδότηση το 85% κατανέμεται στα κόμματα της Βουλής. Το 5% ισόποσα σε αυτά του Ευρωκοινοβουλίου. Στην κατανομή αυτή συμμετέχουν και τα κόμματα που εκπροσωπούνται στη Βουλή. Το 10% ισόποσα στα κόμματα που έχουν συνδυασμούς στο 70% των εκλογικών περιφερειών και έχουν συγκεντρώσει το 1,5% των ψήφων στις βουλευτικές ή τις ευρωεκλογές. Στην κατανομή αυτή συμμετέχουν και τα κόμματα που εκπροσωπούνται στη Βουλή ή το Ευρωκοινοβούλιο.

Αναφορικά με την εκλογική χρηματοδότηση, το 60% κατανέμεται στα κόμματα της Βουλής ή του Ευρωκοινοβουλίου, με βάση τις ψήφους που συγκέντρωσαν στις προηγούμενες εκλογές. Το 40% χορηγείται στα κόμματα με συνδυασμούς στο 70% των εκλογικών περιφερειών και με ποσοστό 1,5% στις προηγούμενες εκλογές, βουλευτικές ή ευρωκοινοβουλευτικές. Στην κατανομή αυτή συμμετέχουν και τα κόμματα της Βουλής ή του Ευρωκοινοβουλίου. Ο υπουργός Εσωτερικών με απόφασή του προσδιορίζει τα κόμματα που δικαιούνται χρηματοδότησης και τα ποσά που θα χορηγούνται.

Παράλληλα, προβλέπεται η χρηματοδότηση με το 0,1 τοις χιλίοις, από τα τακτικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού, των κομμάτων που δικαιούνται κρατική χρηματοδότηση για τη σύσταση και λειτουργία κέντρων ερευνών και μελετών και τη διοργάνωση προγραμμάτων επιμόρφωσης των στελεχών τους.

Να σημειωθεί ότι όπως είναι ήδη γνωστό δικαιολογούνται για εκλογικές δαπάνες υπερβολικά ποσά, αφού ορίζονται τα 4,5 δισ. περίπου ως ανώτατο ποσό εκλογικών δαπανών κατά κόμμα και ταυτόχρονα δίνεται το δικαίωμα στο σύνολο των υποψηφίων βουλευτών κάθε κόμματος να ξοδεύουν επιπλέον 3,5 δισ. ανεβάζοντας το συνολικό ανώτατο ποσό για κάθε κόμμα στα 8 δισ.

Παράλληλα, το "πλαφόν" στις εκλογικές δαπάνες των κομμάτων ορίζεται στο 40% της τελευταίας χρηματοδότησης που δόθηκε συνολικά στα κόμματα. Το πλαφόν για τους υποψήφιους βουλευτές θα καθοριστεί με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών και θα μπορεί να αναπροσαρμόζεται.

Για τον έλεγχο της διαχείρισης των οικονομικών των κομμάτων προβλέπεται τήρηση βιβλίου εσόδων και εξόδων, κατάρτιση και δημοσίευση ισολογισμού, δημοσιοποίηση των ονομάτων όσων εισέφεραν πάνω από 500.000 δρχ. ετησίως και έκδοση αποδείξεων, τα στελέχη των οποίων θα θεωρούνται από τον πρόεδρο διακομματικής επιτροπής ελέγχου. Η επιτροπή θα έχει τη δυνατότητα για τους ελέγχους να χρησιμοποιεί εξωθεσμικούς παράγοντες, δηλαδή ορκωτούς ελεγκτές. Οπως έγινε ακόμα γνωστό από το υπουργείο θα επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις, ποινές και πρόστιμα σε βάρος κομμάτων και υποψηφίων βουλευτών που θα παραβαίνουν τις διατάξεις του νομοσχεδίου, χωρίς όμως να διευκρινιστεί ποιες θα είναι οι κυρώσεις και το ύψος των προστίμων.

Διευρύνεται, τέλος, ο κατάλογος όσων υποχρεώνονται να κάνουν δήλωση "πόθεν έσχες". Οι δηλώσεις των πολιτικών προσώπων θα ελέγχονται από την προαναφερθείσα διακομματική επιτροπή. Για τον έλεγχο των λοιπών υπόχρεων η αρμοδιότητα παραμένει στον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, που ενισχύεται από δύο παρέδρους του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ορκωτούς ελεγκτές. Αν διαπιστωθούν αξιόποινες πράξεις, ποινική δίωξη ασκεί ο εισαγγελέας εφετών, ενώ το αρμόδιο τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου καταλογίζει το χρηματικό πρόστιμο.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ