Τετάρτη 15 Απρίλη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΥΞΗΣΗ ΝΟΣΗΛΙΩΝ
Να μην υλοποιηθεί η αντιασφαλιστική επιλογή
  • Επιστολή των Γ. Μαυρίκου, Γ. Σταυρόπουλου και Χρ. Κατσώτη προς την ΕΕ της ΓΣΕΕ, με την οποία ζητούν την παρέμβαση των οργάνων της Συνομοσπονδίας για να μην υλοποιηθεί η απόφαση
  • Ακρως... ανθυγιεινή αναμόρφωση του προϋπολογισμού του ΙΚΑ με απαίτηση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας

Τρία μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής (ΕΕ) της ΓΣΕΕ ζητούν την άμεση παρέμβαση των οργάνων της Συνομοσπονδίας για να μην υλοποιηθεί η υπουργική απόφαση για τα διαφοροποιημένα νοσήλια, που θα επιβαρύνουν δυσβάσταχτα το ΙΚΑ.

Τα μέλη της ΕΕ της ΓΣΕΕ Γ. Μαυρίκος,Γ. Σταυρόπουλος και Χρ. Κατσώτης έστειλαν χτες επιστολή προς τα μέλη του προεδρείου και της ΕΕ της ΓΣΕΕ, η οποία συνεδριάζει σήμερα το πρωί.

Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής: "Με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Υγείας, που υπογράφτηκε στις 10/2/98 και που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, καθιερώνονται δύο έννοιες νοσηλίων.

1. Του ημερήσιου ενοποιημένου (κλειστού νοσήλιου) που περιλαμβάνει κάθε ιατρική και νοσηλευτική προς τον άρρωστο συνδρομή, η οποία παρέχεται από το Νοσοκομείο και η σχετική δαπάνη που πραγματοποιείται με την παροχή στον άρρωστο των ανωτέρω υπηρεσιών, και

2. Καθιερώνεται το συνολικό ενοποιημένο νοσήλιο, που κυρίως αφορά στις μεταμοσχεύσεις.

Η Υπουργική αυτή Απόφαση έχει την αναληθή εκτίμηση ότι από τις διατάξεις αυτές δεν προκαλείται επιπρόσθετη δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού και των ασφαλιστικών ταμείων και πως δήθεν η οριζόμενη νέα δομή νοσήλιου θα επιτρέψει απλά τον ορθολογικό προγραμματισμό της προσφοράς και ζήτησης υπηρεσιών νοσηλείας. Αντίθετα, με αυτόν τον αναληθή ισχυρισμό και οι πιο μετριοπαθείς υπολογισμοί δείχνουν ότι η εφαρμογή του διαφοροποιημένου νοσήλιου θα επιφέρει στο ΙΚΑ μια επιπλέον δαπάνη 40 δισεκατομμυρίων για το 1998. Το θέμα βρίσκεται προς συζήτηση στο ΔΣ του ΙΚΑ αύριο (σσ σήμερα 15.4.1998) προκειμένου αυτό να αποδεχτεί τους όρους των συμβάσεων με τα νοσηλευτικά ιδρύματα".

Και η επιστολή καταλήγει: "Πιστεύουμε ότι χρειάζεται άμεση παρέμβαση προς την κυβέρνηση και ειδικά προς τα υπουργεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Υγείας και ΥΠΕΘΟ, προκειμένου να απαλλαγεί το ΙΚΑ απ' αυτή τη δυσβάστακτη πρόσθετη επιβάρυνση, μέσω πιθανής νομοθετικής ρύθμισης επιδότησής του από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Πιστεύουμε ότι άμεσα πρέπει να παρέμβουν τα όργανα της ΓΣΕΕ και να μην επιτρέψουν την υλοποίηση μιας τέτοιας βαθιάς αντιασφαλιστικής αντεργατικής επιλογής".

Η σημερινή συζήτηση

Στο σημερινό Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΚΑ θα συζητηθεί η "έγκριση του κειμένου συμβάσεως με τα κρατικά νοσοκομεία, μετά τον ορισμό του νέου νοσηλίου".

Το θέμα επρόκειτο να συζητηθεί στην προηγούμενη συνεδρίαση του ΔΣ του ΙΚΑ(9.4.1998) αλλά αναβλήθηκε μετά από αίτημα εκπροσώπων των εργαζομένων στο ΔΣ του ΙΚΑ. Ο λόγος για την αναβολή, που επικαλέστηκαν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, ήταν η προσκόμιση στοιχείων για την επιπλέον οικονομική επιβάρυνση του ΙΚΑ. Η κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Υγείας υπογράφτηκε στις 10.2.1998 και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 99/10.2.1998). Στους Πίνακες 1, 2 και 3 φαίνονται τα νέα νοσήλια.

Στην Υπουργική Απόφαση υπάρχει η "εκτίμηση ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται επιπρόσθετη δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού και των ασφαλιστικών ταμείων". Πέρα όμως απ' τους υπολογισμούς και μόνο η σύγκριση των στοιχείων του Πίνακα 1 με τα παλιά νοσήλια είναι ικανή να απορρίψει αυτή την εκτίμηση. Η προηγούμενη Υπουργική Απόφαση της 29.1.1993 προέβλεπε τα εξής νοσήλια: Θέση Γ: 15.500. Θέση Ββ: 18.500. Θέση Βα: 22.000. Θέση Α: 26.500.

Στην κοινή Υπουργική Απόφαση για τα νοσήλια προβλέπονται οι θέσεις Γ, Ββ, Βα, Α και πολυτελείας. Στην εισήγηση όμως προς το ΔΣ του ΙΚΑ υπάρχει μόνο το κοστολόγιο για τη Γ θέση.

Σύμφωνα με την εισήγηση προς το ΔΣ του ΙΚΑ οι πληρωμές προς τα νοσοκομεία με τα νέα νοσήλια θα αρχίσουν αναδρομικά από την 10.2.1998. Ηδη τα νοσοκομεία άρχισαν να "χρεώνουν" τα ταμεία με το νέο νοσήλιο. Ομως τα ταμεία- και κυρίως το ΙΚΑ - δεν έχουν πληρώσει ακόμα με τα "νέα τιμολόγια", με αποτέλεσμα να αρχίζουν να εμφανίζονται και στα νοσοκομεία χρέη προς τρίτους- δηλαδή τους προμηθευτές. Η λογική που κυριαρχεί είναι: Καλύτερα να υπάρχουν ελλείμματα στα ταμεία, παρά χρέη των νοσοκομείων προς τρίτους.

Εξαιρέσεις φαρμάκων

Απ' το ημερήσιο ενοποιημένο (κλειστό) νοσήλιο εξαιρούνται δώδεκα κατηγορίες ακριβών φαρμάκων, τα φάρμακα που δεν κυκλοφορούν στην Ελλάδα και εισάγονται από τα νοσοκομεία μέσω ΕΟΦ, όλα τα είδη παρεντερικής διατροφής, τα ειδικά γάλατα και τα ειδικά διαλύματα, όλες οι μιας χρήσης συσκευές, όλα τα θεραπευτικά μέσα εμφυτεύσιμα και μη, όλα τα μεταμοσχεύματα, οι θεραπευτικές προθέσεις και τα υλικά αγγειακής προσπέλασης και αιμοδυναμικού ελέγχου για θεραπευτικούς και διαγνωστικούς σκοπούς.

Και σαν να μην έφταναν οι ονομαστικές αναφορές στα φάρμακα που εξαιρούνται, υπάρχει στην απόφαση ο εξής γενικός περιορισμός: "Απ' το ημερήσιο (κλειστό) νοσήλιο εξαιρείται κάθε φάρμακο του οποίου το κόστος της ημερήσιας δόσης Θεραπείας υπερβαίνει το 70% του ημερήσιου ενοποιημένου (κλειστού) νοσηλίου του Παθολογικού Τομέα Γ' Θέσης. Η εξαίρεση για τα φάρμακα της περίπτωσης αυτής δεν αφορά το συνολικό κόστος της ημερήσιας δόσης θεραπείας, αλλά μόνο τη διαφορά που προκύπτει αν από το συνολικό κόστος της ημερήσιας δόσης θεραπείας αφαιρεθεί το ποσό που αντιστοιχεί στο 70% του ημερήσιου ενοποιημένου (κλειστού) νοσηλίου του Παθολογικού Τομέα Γ' Θέσης".

Μ' άλλα λόγια το κόστος πάνω απ' το "70% του ημερήσιου νοσηλίου της Γ θέσης" - δηλαδή πάνω από 14.000 δραχμές - θα το πληρώνει κι αυτό το ΙΚΑ! Και μιλάμε για ώρες που ο ασφαλισμένος θα είναι άρρωστος στο κρεβάτι του νοσοκομείου!! Αυτό κι αν είναι "ορθολογικός προγραμματισμός" που θα επιτευχθεί με τη "νέα δομή νοσηλίου", όπως λέει η Υπουργική Απόφαση.

"Ανθυγιεινή"τροποποίηση του προϋπολογισμού

Μια μέρα πριν την υπογραφή της κοινής Υπουργικής Απόφασης για τα νοσήλια - δηλαδή στις 9.2.1998 - το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας με έγγραφό του προς το ΙΚΑ άλλαξε προς το χειρότερο τον προϋπολογισμό του Ιδρύματος. (Βλέπε και Πίνακα 4).

Η κυβέρνηση δηλαδή μείωσε την κρατική επιχορήγηση, την εισφορά του κράτους για τους νεοεισερχόμενους και την απόδοση των οφειλών για τις προβληματικές. Μειώνονται, δηλαδή, όλες οι βασικές υποχρεώσεις του κράτους. (Ακόμα και την επιχορήγηση της μητρότητας περιέκοψε κατά 100 εκατ. δραχμές).

Αυτές οι επιλογές της κυβέρνησης έφεραν το μεγαλύτερο οργανικό έλλειμμα στο ΙΚΑ την τελευταία πενταετία (Βλέπε συγκριτικά τους Πίνακες 4 και 7). Η Διοίκηση του ΙΚΑ αναμορφώνοντας τον προϋπολογισμό - σύμφωνα με τις προσταγές του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας - περιέκοψε τις παροχές σε είδος κατά 73,7 δισ. δραχμές (Πίνακας 4). Πιο συγκεκριμένα περιέκοψε τη φαρμακευτική δαπάνη κατά 33,7 δισ. δραχμές, και τη νοσοκομειακή περίθαλψη κατά 40 δισ. (Πίνακας 5).

Να σημειωθεί ότι ο αρχικός και ο τροποποιημένος προϋπολογισμός του ΙΚΑ συντάχτηκαν χωρίς τους υπολογισμούς των διαφοροποιημένων νοσηλίων. Στην εισηγητική έκθεση και των "δύο προϋπολογισμών" γίνεται η εκτίμηση ότι τα νοσήλια θα αυξηθούν κατά 50% το 1998.

Με τέτοιους, λοιπόν, προϋπολογισμούς το ΙΚΑ μένει ηθικά εκτεθειμένο απέναντι στους συνταξιούχους και τους ασφαλισμένους.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ