Παρασκευή 13 Αυγούστου 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"Λιώνουν" στο τιμόνι...

Σε συνθήκες "θερμοκηπίου" είναι αναγκασμένοι να δουλεύουν για 8 ώρες, με ένα 20λεπτο διάλειμμα που συνήθως εξανεμίζεται από τις καθυστερήσεις λόγω κυκλοφοριακού, οι οδηγοί των περισσότερων λεωφορείων της ΕΘΕΛ. Ανάλογες οι συνθήκες και στα τρόλεϊ

Σε συνθήκες άκρως επιβαρυντικές για την υγεία τους εργάζονται οι οδηγοί στα αστικά λεωφορεία και τα τρόλεϊ της πρωτεύουσας χειμώνα - καλοκαίρι, ενώ ιδιαίτερα αυτές τις μέρες που το Λεκανοπέδιο είναι στην κυριολεξία καμίνι, με θερμοκρασίες που αγγίζουν τους 42 βαθμούς Κελσίου, οι οδηγοί των αστικών λεωφορείων υποβάλλονται σε καθημερινό μαρτύριο.

Από τα 1.400 λεωφορεία της ΕΘΕΛ μόνο 600 διαθέτουν κλιματιστικά μηχανήματα, αλλά και σ' αυτά οι συνθήκες εργασίας είναι επιβαρυντικές για την υγεία των οδηγών, που μαζί με τη δροσιά του κλιματιστικού δέχονται και τη "λάβα" κάθε φορά που ανοίγουν τις πόρτες για την επιβίβαση - αποβίβαση των επιβατών. Οσο για τα τρόλεϊ, από τα περίπου 300 μόνο δύο διαθέτουν κλιματιστικό μηχάνημα.

Αν ωστόσο όσοι οδηγούν λεωφορεία κλιματιζόμενα θεωρούνται "προνομιούχοι", υπάρχουν οδηγοί που εργάζονται σε συνθήκες "θερμοκηπίου" και μάλιστα σε σχετικά καινούρια λεωφορεία, που παραγγέλθηκαν επί Νέας Δημοκρατίας, αλλά χρυσοπληρώθηκαν και από την ΕΘΕΛ που τα παρέλαβε σταδιακά και επιβαρύνθηκε το κόστος που απαιτήθηκε για την εγκατάσταση κλιματιστικών. Πρόκειται για τα 600 λεωφορεία "VAN HOOL", από τα οποία τουλάχιστον 150 δε διαθέτουν κλιματισμό, ούτε ανοίγουν τα εμπρός παράθυρα, ώστε το αεράκι να ανακουφίζει λίγο τον οδηγό, τουλάχιστον όσο το λεωφορείο κινείται. Υπ' αυτές τις ανυπόφορες συνθήκες, οι οδηγοί υποχρεώνονται να δουλεύουν καθημερινά επί οκτώ και πλέον ώρες, πολλοί μάλιστα και χωρίς ρεπό! Και όσοι θα αναρωτηθείτε τι προστατευτικά μέτρα προβλέπονται για τους οδηγούς της ΕΘΕΛ, τουλάχιστον τις μέρες του καύσωνα, ιδού τι λένε οι ίδιοι οι οδηγοί, που βιώνουν καθημερινά το νέο εργασιακό καθεστώς που τους επέβαλε με νόμο η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με τις πλάτες της συνδικαλιστικής πλειοψηφίας του συνδικάτου τους.

Αφαντοι οι αρμόδιοι

"Δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τις συνθήκες εργασίας των οδηγών, που είναι ανθυγιεινές και εξοντωτικές, είτε είναι χειμώνας είτε καλοκαίρι" λέει ο Κώστας Ευθυμίου,οδηγός της ΕΘΕΛ. "Οι αρμόδιοι είναι άφαντοι. Κάθονται στα "αιρ κοντίσιον" και σχεδιάζουν πώς θα κάνουν ακόμα πιο δύσκολες τις συνθήκες εργασίας μας και όχι πώς θα τις βελτιώσουν. Η μόνη μέριμνα των αρμοδίων εξαντλήθηκε με την εγκατάσταση ανεμιστήρων σε ορισμένα σταθμαρχεία και με την εγκύκλιο - εμπαιγμό που προβλέπει δέκα λεπτά επιπλέον διάλειμμα τις μέρες του καύσωνα, μόνο για τους οδηγούς που έχουν κλείσει τα 58! Σημειώστε εδώ ότι είναι τέτοιος ο φόρτος εργασίας, που καταστρατηγείται ακόμα και το κανονικό διάλειμμα, αφού δε "βγαίνουν" τα δρομολόγια. Είναι δε τέτοιο το καθεστώς, που στην ουσία είναι απαγορευτικό, ακόμα και για απουσία μιας μέρας από την εργασία. Προσωπικά με τους πρώτους καύσωνες του Ιούλη, έπαθα θερμοπληξία και με άδεια γιατρού έμεινα τρεις μέρες εκτός υπηρεσίας, αλλά έχασα 40.000 δραχμές από τις μηνιαίες αποδοχές μου, που αντιστοιχεί στο λεγόμενο επίδομα παρουσίας. Πρόβλημα στην υγεία μου αντιμετώπισα και προχτές κατά τη διάρκεια της βάρδιας, αλλά δεν έδωσα σημασία. Αργά, όμως το βράδυ, το πρόβλημα επιδεινώθηκε και πήγα στο ΙΚΑ, όπου οι γιατροί διέγνωσαν "οξύ διαρροϊκό σύνδρομο", ενώ μου επισήμαναν ότι αν οι εξετάσεις γίνονταν το μεσημέρι, το πιο πιθανό ήταν να "έδειχναν" θερμοπληξία".

Νερό από το σπίτι...

Στις αφετηρίες των λεωφορείων στο κέντρο της Αθήνας δεν ήταν ανάγκη να στο πουν οι ίδιοι για να καταλάβεις πως στην κυριολεξία οι άνθρωποι "ήταν έτοιμοι να πέσουν κάτω". Αρκεί να κοιτούσες τα κατακόκκινα πρόσωπά τους, με τον ιδρώτα να στάζει ποτάμι και τα ξεκούμπωτα πουκάμισα που επαλήθευαν τα λόγια τους: "Είμαστε σ' ένα καμίνι επί 8 ώρες. Για τους αρμόδιους που κάθονται στα κλιματιστικά δεν... υφίσταται καύσωνας και έτσι αποφάσισαν να μην πάρουν μέτρα για 'μας"!

"Το 8ωρο για μας παραμένει 8ωρο τις μέρες του καύσωνα. Δεν υπάρχει ούτε ένα λιγότερο δρομολόγιο, ούτε ένα λεπτό παραπάνω διάλειμμα", ξέσπασε ο Χρήστος,λίγο πριν ξεκινήσει για ακόμα ένα "δρομολόγιο του τρόμου", από το κέντρο της Αθήνας προς τα ΚΤΕΛ Κηφισσού. "Το πόδια μας μέσα στο λεωφορείο καίγονται, αν βάλεις εκεί μπροστά ένα θερμόμετρο θα σπάσει! Πού να προλάβουμε να πάρουμε ανάσα μέσα σε λίγα λεπτά; Ακόμα και το νερό το παίρνουμε από το σπίτι παγωμένο, αφού και στο διάλειμμα πρέπει να είμαστε εδώ για να προσέχουμε το λεωφορείο", είπε χαρακτηριστικά. Εξάλλου, η διοίκηση της ΕΘΕΛ δεν ξεχωρίζει μέρες καύσωνα για τους οδηγούς που "λιώνουν" στο τιμόνι... Ετσι, ακόμα και όταν το θερμόμετρο αγγίζει τους 42 βαθμούς Κελσίου "μπορεί κάποιοι οδηγοί να χάσουν το διάλειμμά τους εξαιτίας ενός παρκαρισμένου αυτοκινήτου που κλείνει το δρόμο", όπως λέει ο Διονύσης, εξηγώντας ότι αυτό γίνεται επειδή κατά τον κανονισμό "την καθυστέρηση την επιβαρύνεται ο οδηγός".

"Βράζουν οι λαμαρίνες"

Το ίδιο εφιαλτικές είναι οι συνθήκες εργασίας - ειδικά τις μέρες αυτές - και για τους οδηγούς των τρόλεϊ, οι οποίοι χαρακτηρίζουν "δώρον - άδωρον" την απόφαση της διοίκησης ΗΛΠΑΠ να μειώσει κατά ένα τα δρομολόγια προκειμένου να διπλασιαστεί το διάλειμμα. "Στη θέση μας η λαμαρίνα βράζει. Δεν μπορούμε ν' ακουμπήσουμε ούτε το χέρι μας στο παράθυρο", επισημαίνει ο Θανάσης Αλεξανδρόπουλος,οδηγός του ΗΛΠΑΠ, προσθέτοντας ότι μόνο δύο τρόλεϊ διαθέτουν κλιματισμό. Οσον αφορά το μέτρο της διοίκησης, οι ίδιοι οι οδηγοί επισημαίνουν ότι "στην ουσία τώρα με τον καύσωνα βγάζουμε περισσότερα δρομολόγια, αφού το - ούτως ή άλλως ελλιπές - προσωπικό έχει μειωθεί λόγω των καλοκαιρινών αδειών"!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ