Associated Press |
Τα οφέλη που προβάλλει η κυβέρνηση ότι θα υπάρξουν από τη λειτουργία του αγωγού δεν αφορούν το λαό, αλλά τις εταιρείες που εμπλέκονται στην κατασκευή και εκμετάλλευση του αγωγού, που ως γνωστόν ενδιαφέρονται μόνο για την αύξηση της κερδοφορίας τους. Αλλωστε, το ελληνικό δημόσιο συμμετέχει στη «διεθνή εταιρεία» που θα αναλάβει το έργο με ποσοστό 1%(!), ενώ το υπόλοιπο ποσοστό (23,5%) από την «ελληνική συμμετοχή» το ελέγχει στην πραγματικότητα ο Ομιλος Λάτση. Κίνδυνοι επίσης ελλοχεύουν όχι μόνο για το περιβάλλον σε Θράκη και Αιγαίο, αλλά και από ενδεχόμενους τυχοδιωκτισμούς, στο πλαίσιο του ανελέητου πολέμου μεταξύ των ιμπεριαλιστών για τον έλεγχο των πηγών ενέργειας.
Ταυτόχρονα η Ρωσία, που είναι το μεγάλο αφεντικό του πετρελαιαγωγού, ενδιαφέρεται να αυξήσει τις ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου προς τις αγορές πρώτα και κύρια της ΕΕ και να διασφαλίσει εναλλακτικούς διαύλους μεταφοράς. Επιδιώκει, λοιπόν, την όσο το δυνατόν ταχύτερη λειτουργία του αγωγού και στο πλαίσιο αυτό φαίνεται ότι έχει προχωρήσει σε συμβιβασμό, ώστε να περάσει μέσω του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης και πετρέλαιο από το Καζακστάν που ελέγχουν αμερικανικές εταιρείες («Chevron»). Οι επιδιώξεις αυτές φάνηκαν καθαρά από τις χτεσινές δηλώσεις του Βλ. Πούτιν. Συγκεκριμένα, ο Ρώσος πρόεδρος υποστήριξε ότι για τον πετρελαιαγωγό «ενδιαφέρεται όλη η παγκόσμια ενεργειακή αγορά», πρώτα απ' όλα γιατί μέσω αυτού του αγωγού θα αυξηθούν οι προσφερόμενες ποσότητες από την περιοχή της Κασπίας. Αυτό, επεξήγησε, σημαίνει ότι «γι' αυτό ενδιαφέρονται χώρες που εξορύσσουν πετρέλαιο στην περιοχή της Κασπίας: αμερικανικές, καζάκικες, αζέρικες εταιρείες», φράση που ερμηνεύεται ως προαναγγελία συμβιβασμού για τη διέλευση από τον Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης ποσοτήτων πετρελαίου από αμερικανικές εταιρείες. Δεν έκρυψε τη βιασύνη του, αξιώνοντας ταχεία ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η κατασκευή του ρωσικού αγωγού προς τον Ειρηνικό έχει ξεκινήσει πριν από έξι μήνες και έχουν καλυφθεί ήδη πάνω από 600 χιλιόμετρα.
ICON |
Στη χτεσινή τελετή περίσσεψαν οι βαρύγδουπες διακηρύξεις από την ελληνική πλευρά. Ο Κ. Καραμανλής έκανε λόγο για «ιστορική συμφωνία» και για «έργο στρατηγικής σημασίας» που «επιβεβαιώνει με τον πλέον επίσημο τρόπο την πολιτική βούληση και τη στήριξη των τριών κυβερνήσεων και σηματοδοτεί νέες προοπτικές για το μέλλον». Υποστήριξε επίσης ότι με τον αγωγό «θα σηματοδοτήσουμε τον αναβαθμισμένο μας ρόλο στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη» και αναφέρθηκε στις εκατοντάδες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν κατά την κατασκευή του αγωγού, αλλά και στις «πολλαπλές ευκαιρίες ανάπτυξης».
«Ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, με τον οποίο θα μεταφέρονται ρωσικά πετρέλαια, πετρέλαια που διακινούνται μέσω της Μαύρης Θάλασσας, θα αποτελέσει ένα νέο δίαυλο μεταφοράς, συμπληρωματικό προς τα Στενά του Βοσπόρου. Ετσι, με την αποσυμφόρηση των Στενών, ενισχύεται η περιβαλλοντική ασφάλεια και επιλύεται ένα μακροχρόνιο πρόβλημα», αποφάνθηκε.
Από την πλευρά του ο Βούλγαρος πρωθυπουργός Σεργκέι Στανίσεφ υποστήριξε επίσης ότι από οικονομική άποψη το έργο θα είναι «αρκετά επωφελές», γιατί «θα προσελκύσει περισσότερες επενδύσεις στις περιοχές από όπου διέρχεται ο πετρελαιαγωγός, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και θα εγγυηθεί οικονομική και πολιτική ασφάλεια και σταθερότητα σε ολόκληρη την περιοχή».
Η συμφωνία υπεγράφη στο Προεδρικό Μέγαρο από τους αρμόδιους υπουργούς των τριών χωρών (Σιούφα, Κριστένκο και Γκαγκαούζοφ), παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Καρ. Παπούλια.