Παρασκευή 16 Μάρτη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τα βασικά σημεία της συμφωνίας

Η συμφωνία που υπογράφηκε χτες αποτελείται από 14 άρθρα και προβλέπει τον τρόπο κατασκευής και εκμετάλλευσης του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.

Κατ' αρχήν ορίζεται ότι η μεταφορική ικανότητα του αγωγού θα είναι 35 εκατ. τόνοι το χρόνο, με δυνατότητα επαύξησης στα 50 εκατ.

Ιδιοκτήτης του πετρελαιαγωγού είναι η υπό ίδρυση «Διεθνής Εταιρεία Εργου», στην οποία συμμέτοχοι είναι η ρωσική πλευρά με ποσοστό 51%, ενώ Ελλάδα και Βουλγαρία συμμετέχουν με ποσοστό 24,5% το οποίο έχει ήδη εκχωρηθεί σε μεγάλες εταιρείες πετρελαίου. Υπάρχει, επίσης, σαφής δέσμευση το μερίδιο των συμμετόχων «να εκχωρηθεί πλήρως ή εν μέρει σε εταιρείες παραγωγής πετρελαίου».

Η Εδρα της «Διεθνούς Εταιρείας» θα βρίσκεται σε κάποιο κράτος - μέλος της ΕΕ, ενώ η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει σύμφωνα με την αρχή του «project financing», σύμφωνα με την πρακτική των αγορών.

Το επόμενο διάστημα θα υπογραφεί Συμφωνία Διέλευσης μεταξύ της ιδιοκτήτριας «Διεθνούς Εταιρείας» και των κρατών - μελών στην οποία θα ορίζεται η εκχώρηση εκτάσεων γης για την κατασκευή και εκμετάλλευση του αγωγού από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, ο προσδιορισμός των γενναίων φοροαπαλλαγών, η σύνδεση με τα συστήματα παραγωγής ενέργειας και η σταθερή τροφοδοσία του αγωγού, η εξασφάλιση ελεύθερης διέλευσης του πετρελαίου χωρίς οποιεσδήποτε καθυστερήσεις και κωλύματα, παροχή ευνοϊκού τελωνειακού καθεστώτος, επίλυση θεμάτων περιβάλλοντος, κ.ά.

Συμφωνήθηκε επίσης ότι η ρωσική εταιρεία Transneft θα έχει το «πάνω χέρι» και θα συνάπτει τις συμβάσεις για τη μεταφορά του πετρελαίου από τις περιοχής παραγωγής μέχρι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, θα διαμορφώνει τις ροές πετρελαίου σε όλη τη διαδρομή, θα ασκεί τη διοίκηση των υπηρεσιών, κ.ά.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Δ. Σιούφας, προσπάθησε να πείσει ότι με τη λειτουργία του αγωγού διασφαλίζεται η προστασία του περιβάλλοντος, ενώ στα οφέλη συμπεριέλαβε τη δημιουργία «εκατοντάδων θέσεων εργασίας» κατά την κατασκευαστική περίοδο στο διάστημα 2008 - 2010, ενώ κατά την περίοδο της λειτουργίας οι θέσεις εργασίας θα είναι 250 - 300. Επιπλέον, η Ελλάδα θα εισπράττει κάποια τέλη διέλευσης, τα οποία όμως δεν αναμένεται να ξεπερνούν τα 25-30 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Δικαιολογώντας την εκτίμηση περί ενεργειακής αναβάθμισης της χώρας ο Δ. Σιούφας απαρίθμησε τους αγωγούς που θα κατασκευαστούν το επόμενο διάστημα και θα συμμετέχει η χώρα μας. Εκτός από τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, προχωρά η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας - Τουρκίας (αναμένεται να εγκαινιαστεί σε τρεις μήνες) και ο αγωγός επίσης φυσικού αερίου Ελλάδας - Ιταλίας, η κατασκευή του οποίου προβλέπεται να ξεκινήσει το 2008. Ειδικά για τον Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, ο στόχος είναι η έναρξη κατασκευής του έργου να γίνει στο πρώτο εξάμηνο του 2008 και η ολοκλήρωσή του σε 20 - 24 μήνες, δηλαδή στις αρχές του 2010. Ο υπουργός Ανάπτυξης είπε ακόμα πως στις συζητήσεις με τον πρόεδρο της Ρωσίας τέθηκε το θέμα της επέκτασης έως το 2040 της συμφωνίας προμήθειας φυσικού αερίου από τη ρωσική Gazprom, η οποία λήγει το 2016.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ