Σάββατο 31 Ιούλη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΝTΡΙΒΗ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟΥ «ΑΠΑΤΣΙ»
Προδιαγεγραμμένη πορεία προς την καταστροφή

Τα προβλήματα που είχαν διαπιστωθεί στα ελικόπτερα αλλά και οι ελλείψεις σε μέσα και προσωπικό συντήρησης και υποστήριξης προσανατολίζουν στον «ένοχο» της απώλειας των δύο χειριστών

Το χτεσινό δυστύχημα με την συντριβή του ελικοπτέρου της Αεροπορίας Στρατού τύπου «Απάτσι» (ΑΗ-64 DHA, Apache), στην Πάχη Μεγάρων και το θάνατο των δύο χειριστών του, φέρνει στην επιφάνεια με τραγικό τρόπο τα προβλήματα της ποιότητας του στρατιωτικού υλικού που προμηθεύονται οι Ενοπλες Δυνάμεις αλλά και της επάρκειας σε μέσα και υλικά συντήρησης, όπως και σε στελέχη που είναι αναγκαία τόσο για την επιχειρησιακή επάρκεια των οπλικών συστημάτων όσο και για την ασφάλεια του προσωπικού.

Στις 11.49 π.μ. το ελικόπτερο συνετρίβη στη βάση ελικοπτέρων του αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων κατά την εκτέλεση δοκιμαστικής πτήσης οδηγώντας στο θάνατο τους δύο χειριστές του, τον κυβερνήτη ταγματάρχη (ΑΣ) Α.Δ. και τον συγκυβερνήτη αρχιλοχίας (ΑΣ) Κ.Γ., οι οποίοι τραυτίστηκαν θανάσιμα κατά την πτώση. Ωστόσο, εκτιμάται ότι ο θάνατος τους είναι αποτέλεσμα της πτώσης σε συνδυασμό με την ανάφλεξη που προκλήθηκε. Πάντως, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΓΕΣ το ελικόπτερο «είχε υποβληθεί σε προγραμματισμένη επιθεώρηση». Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Ε. Βενιζέλος, διέταξε τη διενέργεια προανάκρισης από τον Εισαγγελέα του Στρατοδικείο.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις το πρόβλημα στο «Απάτσι» παρουσιάστηκε στη διάρκεια αιώρησης κατά την εκτέλεση προβλεπομένων ελέγχων σε ύψος περίπου 1.000 μέτρων πάνω από το αεροδρόμιο. Μετά τη διαπίστωση του προβλήματος ξεκίνησε η διαδικασία αναγκαστικής προσγείωσής του, όμως από το ύψος των περίπου 30 μέτρων έπεσε ανεξέλεγκτα στο έδαφος με συνέπεια τη συντριβή και την ανάφλεξή του και από ό,τι φαίνεται δε λειτούργησε το σύστημα ασφαλείας «αιώρησης ανάγκης» και αυτό για την αποφυγή εκδήλωσης πυρκαγιάς.

Από την παρτίδα των προβληματικών ελικοπτέρων

Το συγκεκριμένο ελικόπτερο προέρχεται από την παρτίδα 12 ελικοπτέρων του ίδιου τύπου, ΑΗ-64 DHA, «Apache», αμερικανικής κατασκευής από την εταιρεία «Μπόινγκ» που κατά την πρώτη παραλαβή τους το 2007 διαπιστώθηκαν σοβαρά προβλήματα. Εκτοτε, παρέμειναν για πάνω από δύο χρόνια στην πίστα του αεροδρομίου των Μεγάρων, χωρίς καμία προστασία, εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες και στην αρμύρα της θάλασσας και μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελίες που είχαν υπάρξει στο κουφάρι αυτών των ελικοπτέρων είχαν φωλιάσει ακόμα και... ποντίκια.

Ολα αυτά είχαν καταγραφεί όχι μόνο στον Τύπο αλλά και σε Ερώτηση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, στις 25 Ιούνη 2009. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τα ενέταξε τον Απρίλη του 2010 στην Αεροπορία Στρατού. Τη σύμβαση για την αγορά είχε υπογράψει το 2003, ο τότε υπουργός Εθνικής Αμυνας Γ. Παπαντωνίου, συνολικού ύψους 683 εκατομμυρίων ευρώ. Το 2004, μετά την εκλογή της ΝΔ και την ανάληψη καθηκόντων Γενικού Γραμματέα Εξοπλισμών από τον πρώην εισαγγελέα Γ. Ζορμπά συγκροτήθηκε επιτροπή για την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης χωρίς όμως αποτέλεσμα. Το διάστημα άφιξης των ελικοπτέρων στην Ελλάδα (Φλεβάρης - Μάης 2007) οι αρμόδιοι για τον έλεγχό των ελικοπτέρων διαπίστωσαν πλήθος προβλημάτων (πρόβλημα στο κιβώτιο μετάδοσης κίνησης, μη ικανοποιητική η ευκρίνεια στο ηλεκτρονικό σύστημα, πρόβλημα στον οπλισμό του ελικοπτέρου, πρόβλημα στις πλάκες θωράκισης, αποχρωματισμένα πτερύγια της κύριας έλικας). Από το Μάη του 2007 τα ελικόπτερα παρέμεναν στην Πάχη Μεγάρων, λόγω της άρνησης παραλαβής από το υπουργείο Αμυνας. Το διάστημα αυτό υποτίθεται πως έγιναν τέσσερις τροποποιήσεις στην αρχική σύμβαση και αντίστοιχα στα ελικόπτερα. Τελικά η επίσημη παραλαβή και η ένταξή τους στην Αεροπορία Στρατού πραγματοποιήθηκε τον Απρίλη του 2010.

Προβλήματα όμως που αφορούν την τεχνική υποστήριξη έχουν καταγραφεί και στη βάση ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού στην Πάχη Μεγάρων. Στις 3 Σεπτέμβρη 2004, ο διοικητής του 4ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού, είχε στείλει αναφορά στους ανωτέρους του, που είδε το φως της δημοσιότητας, όπου έλεγε πως «η εξαιρετικά μειωμένη δύναμη τεχνικού προσωπικού... δημιουργεί σοβαρές επιπτώσεις... στην ποιότητα των εργασιών και στην αύξηση των πιθανοτήτων για σφάλματα κατά την εκτέλεση της συντήρησης και στην ασφάλεια των πτήσεων». Είναι άγνωστο τι έγινε από τότε, πάντως 8 ημέρες μετά, στις 11 Σεπτέμβρη 2004, συνετρίβη στο Αγιο Ορος το μοιραίο μεταγωγικό ελικόπτερο «CHINOOK», με τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και τη συνοδεία του, το οποίο προερχόταν από την ίδια βάση. Επίσης, το Νοέμβρη του 2008, ένα «Apache», συνετρίβη κοντά στην Κύμη στη διάρκεια νυχτερινής εκπαιδευτικής πτήσης οδηγώντας στο θάνατο τους δύο χειριστές του.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ