Παρασκευή 3 Αυγούστου 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
«Προετοιμάζουν κι άλλα ναυάγια»
  • Ο μέσος όρος ηλικίας των ακτοπλοϊκών και πορθμειακών πλοίων είναι 23,78 χρόνια - στην Ευρώπη είναι 17,5 χρόνια - ενώ τα πληρώματα δουλεύουν 14-18 ώρες τη μέρα, κατά παράβαση της συλλογικής σύμβασης
  • Οι μηχανικοί καταγγέλλουν το άθλιο αλισβερίσι μεταξύ εφοπλιστών και ΥΕΝ, σε βάρος της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα

Τον κώδωνα του κινδύνου για ναυάγια σαν κι αυτό του «Εξπρές Σαμίνα», έκρουσε χτες η Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), δίνοντας στη δημοσιότητα, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, στοιχεία - βόμβα, με τα οποία αποδεικνύεται ότι η τραγική εμπειρία του ναυαγίου του «ΣΑΜΙΝΑ», που έπνιξε 82 ανθρώπους, ούτε καν λήφθηκε υπόψη απ' την κυβέρνηση, παρά τις διαβεβαιώσεις του πρωθυπουργού Κ. Σημίτη ότι το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκαλο.

Τα στοιχεία αυτά, που προέρχονται από επίσημες πηγές, δείχνουν ότι ο γέρικος ακτοπλοϊκός στόλος σε συνδυασμό με την ασύστολη παραβίαση της νομοθεσίας, στην οποία έχουν επιδοθεί οι εφοπλιστές με τις πλάτες της κυβέρνησης και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, αποτελούν ένα εκρηκτικό μείγμα, έτοιμο να τινάξει στον αέρα ανθρώπινες ζωές. Αλλωστε, αυτό επιβεβαιώνεται και από τα καθημερινά ατυχήματα των ακτοπλοϊκών πλοίων. Το άθλιο αλισβερίσι μεταξύ εφοπλιστών και ΥΕΝ, σε βάρος της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, είναι τόσο εξόφθαλμο που η ΠΕΜΕΝ στα πλαίσια της μάχης που διεξάγει σήμερα θα ζητήσει και την παρέμβαση εισαγγελέα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η ΠΕΜΕΝ, τα οποία εφοδιάστηκε από το ΥΕΝ, προκύπτει ότι φέτος είναι δρομολογημένα 416 πλοία στις ακτοπλοϊκές και πορθμειακές γραμμές. Από αυτά, τα 100 έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 21,70 χρόνια, 143 τα 23,69 χρόνια και 73 τα 29,73 χρόνια. Επίσης, από τα 416 ακτοπλοϊκά τα 63 είναι υδροπτέρυγα και καταμαράν, με μέσο όρο ηλικίας τα 20,10 χρόνια και πέντε είναι πλοία φορτηγά - οχηματαγωγά (RO - RO) με μέσο όρο ηλικίας τα 27,20 χρόνια. Τέλος, σε 32 πλοία δεν αναφέρεται ο χρόνος ναυπήγησής τους. Από τα νούμερα αυτά, προκύπτει ότι ο μέσος όρος ηλικίας των ακτοπλοϊκών και πορθμειακών πλοίων, που αυτή τη στιγμή ταξιδεύουν στις ελληνικές θάλασσες, είναι τα 23,78 χρόνια, όταν ο αντίστοιχος στόλος στην Ευρώπη έχει μέσο όρο ηλικίας 17,5 χρόνια.

Δε φταίνε μόνο τα ...γεράματα του στόλου

Στα παραπάνω, έρχονται ακόμα να προστεθούν τα εξής στοιχεία, που συνέλεξαν οι συνδικαλιστές της ΠΕΜΕΝ, κατά τη διάρκεια περιοδειών τους στα μεγάλα λιμάνια της χώρας: Σε πολλές περιπτώσεις, η πραγματικά άσχημη κατάσταση των πλοίων δε συμβαδίζει με τα στοιχεία που αναφέρουν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Η συντήρηση των πλοίων, ειδικά τους θερινούς μήνες, είναι πλημμελής, λόγω της μεγάλης συχνότητας των δρομολογίων, ενώ οι έλεγχοι που διενεργούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΕΝ και τους Νηογνώμονες είναι ανεπαρκέστατοι.

Αυτή η ζοφερή κατάσταση γίνεται χειρότερη από τις καραμπινάτες παρανομίες των εφοπλιστών και του ΥΕΝ σε βάρος και της ναυτεργατικής νομοθεσίας. Ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ Γ. Τούσας επισήμανε χαρακτηριστικά: «Υστερα από επιτόπιους ελέγχους, αλλά και τις καταγγελίες μελών μας, διαπιστώσαμε ότι τα πληρώματα των ακτοπλοϊκών πλοίων όλων των κατηγοριών εργάζονται συνεχώς 14 με 18 ώρες ημερησίως κατά παράβαση της συλλογικής σύμβασης εργασίας και γενικότερα της ισχύουσας νομοθεσίας». Πρόσθεσε, δε, ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΕΝ, όχι μόνο γνωρίζουν τις παρανομίες των εφοπλιστών, αλλά «με κάθε τρόπο προσπαθούν να τις καλύψουν, αδιαφορώντας προκλητικά για τις όποιες συνέπειες μπορούν να προκύψουν». Υπογράμμισε ακόμα ότι τα πληρώματα, όχι μόνο βρίσκονται στα όρια της εξάντλησης, αλλά και δεν πληρώνονται τις υπερωρίες τους.

Ο πρόεδρος επισήμανε, τέλος, ότι οι εκτιμήσεις, καθώς και οι προτάσεις για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες που έχει αναδείξει η ΠΕΜΕΝ και το ταξικό ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, όπως είναι ο Εθνικός Οργανισμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, πρέπει να συμπεριληφθούν στο διεκδικητικό πλαίσιο όλων των εργαζόμενων. Για να αλλάξει αυτή η αντιναυτεργατική πολιτική, χρειάζεται μαζική αντίσταση και συντονισμένος αγώνας.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ