Παρασκευή 19 Σεπτέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ
Προεκλογική φιέστα στο λιμάνι

Ο Κ. Σημίτης εγκαινιάζει σήμερα την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των λιμενικών έργων. Εργο που κατασκευάστηκε με χρήματα του ελληνικού λαού αλλά περνά σε ιδιωτικά χέρια με τη μετατροπή του σε ανώνυμη εταιρία

Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας
Για να κόψει κορδέλες στο «μεγάλο έργο» του λιμανιού της Ηγουμενίτσας φτάνει σήμερα το πρωί στην πόλη ο Κ. Σημίτης. Ο πρωθυπουργός έχει ξαναεπισκεφθεί την Ηγουμενίτσα, και τότε είχε μιλήσει για μεγάλα έργα που θα αλλάξουν τη ζωή του τόπου. Ενα από αυτά είναι και η Εγνατία Οδός, που θα τελείωνε σύντομα, αλλά που μέχρι στιγμής φτάνει μόλις τα 9 χιλιόμετρα από το λιμάνι μέχρι το Μακρυχώρι... Τώρα ο Κ. Σημίτης έρχεται να εγκαινιάσει το λιμάνι Ηγουμενίτσας. Περί τίνος πρόκειται όμως;

Το «μεγάλο» λιμάνι «εθνικής σημασίας» της Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ ΑΕ - Οργανισμός Λιμένα Ηγουμενίτσας Ανώνυμη Εταιρία, συγχρηματοδοτούμενο από το Β΄ ΚΠΣ), προγραμματίστηκε στις αρχές του 1990. Προβλήθηκε από την κυβέρνηση ως επιλογή που θα έκανε την Ηγουμενίτσα δυτική πύλη της Ελλάδας δίνοντας τη δυνατότητα σύνδεσης της Δυτικής Ευρώπης με τη Βόρεια Ελλάδα, τα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή, διά μέσου των δικτύων των ευρωπαϊκών οδικών αξόνων.

Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε τρεις φάσεις. Αυτό που εγκαινιάζεται είναι η πρώτη φάση, που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2001 αλλά έγινε το 2003 και κόστισε 17 δισ. δρχ., με προϋπολογισμό 15 δισ. Για τη δεύτερη φάση έχουν δεσμευτεί 44 εκατ. ευρώ. Αλλά, ενώ η πρώτη φάση του «μεγάλου έργου» ολοκληρώθηκε, ο οδικός άξονας της Εγνατίας που ξεκινάει από το λιμάνι δεν έχει ολοκληρωθεί. Ομως, προβλέπεται μέχρι το Μάρτη του 2004 να μπει σε χρήση η λειτουργική Εγνατία, σύμφωνα με δήλωση της Β. Παπανδρέου. Η λειτουργική Εγνατία δεν είναι τίποτε άλλο από το «μπάλωμα» του άξονα με παρακαμπτήριες στο Νομό Θεσπρωτίας, που θα κοστίσουν μερικά δισεκατομμύρια ακόμα.

Για παράδειγμα, η παράκαμψη Κρυσταλλοπηγής-Αγ. Κυριακής, που περνάει μέσα από κατοικημένη περιοχή, θα κοστίσει 2 δισεκατομμύρια δρχ. Πέρα από αυτό η εν λόγω παράκαμψη οδηγεί σε περιοχές του Νομού Ιωαννίνων (Δωδώνη, Πεδινή), όπου τον περασμένο χειμώνα παρουσιάστηκαν προβλήματα στην υπό κατασκευή Εγνατία, η οποία «έκατσε». Η χρήση από την άλλη του παλιού οδικού δικτύου, που περνάει μέσα από την πόλη της Ηγουμενίτσας, θα επιβαρύνει το ήδη σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα και τη ρύπανση του περιβάλλοντος.

Ολα στον τζόγο...

Μια ιδιαίτερα σημαντική πλευρά του προβλήματος που συνδέεται με το έργο του λιμανιού είναι η μετατροπή του σε Ανώνυμη Εταιρία (σύμφωνα με το νόμο το 49% των μετοχών οι οποίες τώρα ανήκουν στο δημόσιο με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του οργανισμού, που στην πλειοψηφία της είναι διορισμένη, μπορεί να περάσει στο χρηματιστήριο) και το πέρασμα της χερσαίας ζώνης 700.000 τετραγωνικών μέτρων και 13 χιλιομέτρων στην ιδιοκτησία της εταιρίας. Το λιμάνι μαζί με τη χερσαία ζώνη, που περιλαμβάνει το πιο ζωτικό ίσως κομμάτι της πόλης (η χερσαία ζώνη περιλαμβάνει μέρος των Δήμων Ηγουμενίτσας, Σύβωτα και Σαγιάδας), έγινε ΑΕ επί δημαρχίας Α. Νταή, στελέχους του ΣΥΝ...

Σημειώνεται πως σε επίπεδο ΤΑ για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού συναίνεσαν τόσο εκπρόσωποι του κυβερνώντος κόμματος όσο του ΣΥΝ και της ΝΔ. Ο νυν δήμαρχος Ηγουμενίτσας, Θ. Πιτούλης, σε συζήτηση που είχε με το «Ρ» επισήμανε επιπτώσεις στη ζωή των κατοίκων από την ιδιωτικοποίηση, χωρίς όμως να παίρνει ξεκάθαρη θέση αντιπαράθεσης. Ωστόσο, τόνισε πως ο δήμος χάνει τις δημοτικές επιχειρήσεις (πολιτιστικό κέντρο, καφεστιατόρια, πλαζ Δρεπάνου), οι μικροί επαγγελματίες που ασχολούνταν με τον τουρισμό (γύρω στις 400 οικογένειες) πετιούνται έξω από το λιμάνι και τη θέση τους παίρνουν, μέχρι στιγμής, 10 μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις.

Αλά ...Ρίο-Αντίρριο;

Για το θέμα της ιδιοκτησίας της χερσαίας ζώνης υπάρχει και απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που τη διεκδικεί. Ο δήμαρχος της πόλης είπε πως το ερώτημα που μπαίνει σε σχέση με το δήμο και τον ΟΛΗΓ ΑΕ είναι το πώς η Ηγουμενίτσα θα καταφέρει να ξεπεράσει το μέλλον μιας πόλης τύπου Ρίου-Αντιρρίου. Αντίθετα, τόσο ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗΓ ΑΕ, Π. Ζώτος, όσο και ο πρόεδρος του οργανισμού, Μ. Παππάς, εκφράζουν αισιοδοξία για θετικά αποτελέσματα του έργου και φιλοδοξούν να εξασφαλίσουν τη συναίνεση της τοπικής κοινωνίας για την υλοποίηση του επιχειρησιακού σχεδίου.

Για το ποιος ζημιώνεται και ποιος ωφελείται μας εξηγούν ο Δ. Δήμας, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηγουμενίτσας και μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας της Βορειοδυτικής Ελλάδας, και ο Γ. Δημητρίου, πρόεδρος του ΕΚ Θεσπρωτίας. Ο Δ. Δήμας μάς είπε: «Τίποτα δεν έχουν να περιμένουν οι μικροί έμποροι και επαγγελματίες από τα εγκαίνια ή τέτοια "μεγάλα έργα". Η κυβέρνηση μάς έχει πάρει πολλά με τη "συνάφεια", το κλείσιμο των 6ετιών. Τώρα προετοιμάζει την απελευθέρωση του ωραρίου που θα είναι η χαριστική βολή για τις μικρές επιχειρήσεις. Και η λειτουργία του λιμανιού θα χρησιμοποιηθεί ως μοχλός πίεσης προς αυτή την κατεύθυνση».

Ο πρόεδρος του ΕΚΘ είπε πως οι εργαζόμενοι δεν έχουν τίποτα να περιμένουν από την άφιξη Σημίτη. Ισα ίσα, τόνισε, με το τελείωμα των έργων ακόμα περισσότεροι θα βγουν στην ανεργία και η κατάσταση δε σώζεται με τις 75 διοικητικές θέσεις που έχουν προκηρυχτεί για τον ΟΛΗΓ. Από την άλλη, σημείωσε, οι εργάτες στις κατασκευές αυτών των έργων βίωσαν απαράδεκτες εργασιακές συνθήκες. Για δε τους εργαζόμενους στην Εγνατία που τόλμησαν να δημιουργήσουν εργοταξιακό σωματείο η απάντηση ήταν η απόλυσή τους μέχρι τον τελευταίο και η υπόθεση εκκρεμεί ακόμα στα δικαστήρια. Εκλεισε λέγοντας πως οι εργαζόμενοι και μετά τα έργα θα συνεχίσουν να γεύονται την ανεργία ενώ όσοι έχουν το προνόμιο να εργάζονται με 4ωρη απασχόληση θα έχουν μισό μεροκάματο, μισή ασφάλιση, μισή ζωή.


Μαρία ΠΕΡΓΑΝΤΗ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Πιάνουν λιμάνι» τα νέα προνόμια στους ομίλους και οι επικίνδυνοι σχεδιασμοί(2023-09-06 00:00:00.0)
Διαβάστε σήμερα στο 4σέλιδο «Εργαζόμενοι και Κοινωνική Συμμαχία»(2021-07-22 00:00:00.0)
Λιμάνι για τις ανάγκες του λαού και όχι για τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων(2020-10-01 00:00:00.0)
«Επιθεώρηση» έργων και υποσχέσεις ανάπτυξης κερδών(2014-06-20 00:00:00.0)
Προετοιμάζουν το έδαφος για το ξεπούλημα(2011-09-20 00:00:00.0)
Στρώνουν το έδαφος στους ιδιώτες(2003-08-14 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ